Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Kahden päivän täsmäkoulutus: insinööristä myynti-insinööriksi

Share |
04.05.2017 11:00

TAMKissa alkaa uudentyyppinen insinööristä myynti-insinööriksi –täydennyskoulutus. Tämä muuntokoulutus on kahden päivän mittainen tehopaketti (18.–19.5.) ja suunnattu insinööreille, joiden työtehtäviin kuuluu tarjouksien tekoa, myyntiä ja markkinointia.

Suurin osa suomalaisten yritysten toiminnasta suuntautuu toisille yrityksille, joten myynti on ratkaisujen etsimistä asiakkaan tarpeisiin ja ongelmiin. Hyvin usein myyjä on tilanteessa, jossa hänellä ei ole koulutusta eri ansaintamalleihin, asiakkaan liiketoimintaan, sujuvaan esittämiseen tai edustavuuteen. Hyviä myyjiä on paljon, mutta he ovat oppineet käytännön kautta.

Käsitys suomalaisista huonoina myyjinä on osittain myytti mutta myös osittain totta. Koska myyntiin ei kouluteta, jokaisessa yrityksessä osa myynnistä on sivutoimisten ja aloittelijoiden käsissä. Kuinka hyvää olisi lujuuslaskenta, jos puolet laskelmista olisi kouluttamattomien ylioppilaiden tekemiä? Uskaltaisitko asua sellaisessa talossa?

Koulutuspäällikkö Marko Mäkilouko: "Myyjäksi täytyy kouluttautua"

- Miksi Suomessa ei myyntiä ole koulutettu, on suurelta osin mysteeri. Mahdollisesti se liittyy suomalaisiin arvoihin luotettavuus, rehellisyys ja tasa-arvo.

- Olen itse nähnyt tilanteita, joissa yrityssäästöjen vuoksi ensimmäiseksi on vähennetty myynnin henkilöstöä. Tietenkin seurauksena on ollut taloustilanteen entistä nopeampi heikkeneminen. Johdossa on kuitenkin koettu, että hyvä tuote myy itse itsensä ja myyntiä ei siten ollenkaan tarvita. Toinen syy on ehkä se, että tutkimusten mukaan tyypillinen myyjä on spontaani ekstrovertti, joka menee valmistautumattomana myyntitapaamisiin. Tällainen henkilö luo ympärilleen mielikuvan, että myynti ei tarvitse koulutusta ja muutenkin myynti on tilanteessa elämistä ilman sen suurempaa huolta menneestä tai huomisesta.

- Ehkä ensimmäinen askel parempaan ymmärtämiseen on tietoisuus siitä, että suomalaiset arvot eivät ole muualla niin arvostettuja. Toinen askel on varmasti se, että yritysmyynti on ratkaisujen hakemista yhdessä asiakkaan kanssa. Rehellinen ja luottava ammattilainen on siinä tilanteessa arvossaan, kunhan hän on riittävällä tavalla valmennettu joko käytännön kautta tai kouluttamalla.

- Suomessa on loistavia kansainvälisiä suuria yrityksiä, joissa on varaa valmentaa uusia myyjiä sisäisesti kouluttaen, usein myös ulkomaisissa koulutuksissa. Myynti ei ole mikään ongelma, ja asiakassuhteet ovat vakiintuneita. Samaan aikaan pienet ja keskisuuret yrityksen kamppailevat kilpailun paineessa, ja myynti on satunnaista ja usein uusille asiakkaille.

TAMKin uusi insinööristä myynti-insinööriksi -koulutus tarjoaa ratkaisun kaikenkokoisille yrityksille, mutta etenkin niille, joilla ei ole varaa lähettää henkilöstöään ulkomaisiin koulutuksiin ja joilta puuttuu sisäisen koulutuksen osaaminen. Täydennyskoulutus käsittelee myyntiosaamisen tärkeitä aihealueita: asiakkaan kohtaaminen, palveluosaaminen, kansainvälisyys ja sosiaaliset taidot. Tavoitteena on luoda yrityksille jatkuvan kouluttautumisen väylä, mahdollisuus toisten kokemuksista oppimiseen ja oman kokemuksen jakamiseen.

Lisätietoja insinööristä myynti-insinööriksi –koulutuksesta:
insinoorista-myynti-insinooriksi

14.12.2017 16:00VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Seuraava mielenkiintoinen Fluid Finland lehti on valmistumassa - tehokas kanava markkinoida tuotteita ja palveluita valmistavalle teollisuudelle
14.12.2017 15:00LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaa
14.12.2017 14:00Yritysauto: Uusi Opel Insignia Country Tourer - lippulaiva vankalla maasturiolemuksella
13.12.2017 12:44Vene 18 Båt uutuus Veneilijän kamapörssi
13.12.2017 11:09VTT kehittää Oxfordin yliopiston kanssa uuden sukupolven atomikelloa
12.12.2017 16:00Kaksi miljoonaa euroa Lounais-Suomen ammatillisen koulutuksen pilottiin
12.12.2017 9:00Digitalisaatio ei pelota myyntipäälliköitä
12.12.2017 8:36VTT:ltä laite usean kaasun samanaikaiseen mittaamiseen
12.12.2017 8:30Loudspring kasvattaa omistustaan Eagle Filtersissä
11.12.2017 12:00Valmet toimittaa OptiConcept M -ulkopakkauskartonkilinjan Kiinaan

Siirry arkistoon »