Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Rauman telakalle lupaavat aiesopimukset

27.02.2020 12:08

Rauma Marine Constructions Oy (RMC) ja australialainen TT-Line Company Pty Ltd ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen kahden nopean matkustaja-autolautan rakentamisesta. Projektin työllisyysvaikutus on arviolta noin 3 500 henkilötyövuotta, ja alusten rakentaminen alkaa alkuvuodesta 2021.

-Olemme ylpeitä ja kiitollisia TT-Line Companyn meille osoittamasta luottamuksesta. Uskomme, että alkaneen yhteistyön myötä pystymme palvelemaan asiakastamme tavalla, jonka tuloksena syntyy maailmanluokan matkustaja-autolauttaratkaisu, joka sopii erinomaisesti TT-Line Companyn liiketoimintaan. Aiesopimuksen myötä RMC jatkaa vahvasti suunnitellulla kasvupolulla rakentaa matkustaja-autolauttoja Raumalla. Tämä tarkoittaa laivanrakennusteollisuuden vakaata kasvua Suomessa, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

Laivat rakennetaan Rauman telakalla. Ne toimitetaan asiakkaalle Australian Tasmaniaan syksyinä 2022 ja 2023. Spirit of Tasmania -brändin alla liikennöivät laivat korvaavat nykyiset, Turussa vuonna 1998 rakennetut Spirit of Tasmania I ja II (ex. Superfast III ja Superfast IV) -laivat. Uusien alusten matkustajamäärä on 1800 henkilöä ja niiden bruttovetoisuus on noin 48 000 tonnia. Alukset liikennöivät vaativissa olosuhteissa Australian Melbournen ja Tasmanian Devonportin välillä.

-Alusten rakentaminen on luonnollinen jatko samaa kokoluokkaa olevalle MyStarille, jota olemme rakentamassa Tallink Gruppille. Seuraavien kuukausien aikana TT-Line Company ja RMC työskentelevät viimeistelläkseen lopullisen laivanrakennussopimuksen. Laivojen suunnittelutyö aloitetaan kuluvan vuoden syksyllä. Rakennustyöt aloitetaan vuoden 2021 alkupuolella ja niitä tehdään rinnan Puolustusvoimien monitoimikorvettien kanssa, Heinimaa kertoo.

Projektin työllisyysvaikutus on arviolta noin 3 500 henkilötyövuotta, minkä vuoksi RMC vahvistaa omaa organisaatiotaan ja rekrytoi uusia osaajia kaikkiin laivanrakennuksen vaiheisiin.

-Oman henkilöstömme lisäksi vahvistamme jatkuvasti myös kumppaniverkostoamme. Pitkäaikaiset kumppanuudet voivat kattaa hyvin monipuolisesti laivanrakennusprojektin osa-alueita suunnittelusta viimeistelyyn, Heinimaa korostaa.
RMC juhlisti helmikuussa yhdessä Wasalinen kanssa Aurora Botnia -matkustaja-autolautan kölinlaskua. Alus liikennöi tulevaisuudessa Vaasan ja Uumajan väliä. Helsingin ja Tallinnan välille rakennettavan Tallinkin uuden shuttlealuksen, MyStarin, tuotanto aloitetaan huhtikuussa Rauman telakalla. Viime syksynä RMC solmi niin ikään Puolustusvoimien kanssa sopimuksen neljän monitoimikorvetin toimittamisesta vuoteen 2026 mennessä.

08.04.2020 11:00Jälleenviennin osuus oli 7 prosenttia Suomen kokonaisviennistä vuonna 2016
07.04.2020 11:00Systematic: function-integrated profiles from Rexroth with internal cable guide
06.04.2020 11:00Merikuljetukset laskivat helmikuussa
05.04.2020 10:00Maaliskuun yhteishaussa yli 12 000 hakijaa Aalto-yliopistoon
03.04.2020 16:11KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! uutislähetys - juontajana Helena Riihitupa
02.04.2020 17:01IMScompact: guidance and measuring requiring no additional space
01.04.2020 13:11Yhteistyö syvenee - Hydrotek on Parkerin sertifioitu jälleenmyyjä
01.04.2020 11:04Milwaukee M18 Force Logic hup700 -hydraulipumppu muuttaa siirtolinjojen asennustavat
30.03.2020 13:11ABB ja B&R julkistavat ensimmäisen täysin integroidun robotiikkaratkaisun
29.03.2020 11:00Valmet toimittaa kovanippisen pintaliimauslaitteen Asia Paper Manufacturingille Etelä-Koreaan

Siirry arkistoon »