Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Uusia ratkaisuja moottorivoimalaitosten meluun - kasvavat konetehot ja uusiutuva energia edellyttävät panostuksia melun hallintaan

09.11.2019 11.11

voimalaitos.gif_kopio.jpg

VTT ja teknologiakonserni Wärtsilä ovat saaneet päätökseen Business Finlandin rahoittaman kolmivuotisen hankkeen, joka tuotti uusia ratkaisuja voimalaitosten melupäästöihin. Uusilla ratkaisuilla voimalaitoksen melutasoa ympäristössä voidaan laskea 10-20 desibeliä. Käytännössä tämä tarkoittaa 90-99 % meluvähennystä.

Uusiutuvien energialähteiden lisääminen energiantuotannossa edellyttää energia- ja varavoimanlähteiden käyttömahdollisuutta lähellä asutusta. Tuotantolaitoksen melutaso vaikuttaa ratkaisevasti laitoksen sijoituspaikan valintaan, toimintamahdollisuuksiin ja lähialueiden käytettävyyteen.  Uudet ratkaisut voimalaitoksen akustisessa suunnittelussa lisäävät mahdollisuuksia hajautettuun sähköntuotantoon. Näin voimalaitoksia voidaan sijoittaa entistä enemmän sinne, missä sähköä käytetään eli lähelle asuinalueita.  

Pakoputkistoon vähemmän eristeitä

Onnistunut voimalaitoksen akustinen suunnittelu perustuu tasapainoiseen äänilähteiden ja vaimennuksen mitoitukseen. Melupäästön suuruus ja melun häiritsemättömyys vaikuttavat niin ympäristöön kuin yrityksen kilpailukykyyn. Tärkeimpiä voimalaitoksen melun lähteitä ovat aggregaatin moottorin hengitys eli ilmanotto ja -poisto sekä moottorin jäähdytys. Pakoputkiston ääni on eräs voimalaitoksen merkittävimmistä ympäristömelukomponenteista. 

"Perinteisesti pakoputkistoon on tehty yksittäisiä erityisesti tietyllä taajuudella ääntä vaimentavia komponentteja. Nyt huomioimme koko akustisen ketjun äänilähteestä vastaanottajaan koko kuuloalueella. Käytimme myös vastamelun periaatteita, jossa komponentit vaimentavat toisiaan äänen vaiheistukseen perustuen. Samalla tarve eristäville materiaaleille väheni, mikä tekee komponenteista pitkäikäisempiä ja ympäristöystävällisempiä. Samoja teknologioita voidaan hyödyntää missä vain muissakin kohteissa", kertoo erikoistutkija Antti Hynninen VTT:ltä.

3D-tulostuksella uudenlaisia komponentteja

Vaimenninprototyyppien toteutuksessa käytettiin 3D-tulostusta, mikä mahdollisti aivan uudenlaisten rakenteiden valmistamisen.  Tämä ja uudet monifysikaaliset simulointimenetelmät mahdollistavat sen, että laitoksen äänet voidaan ennakolta viritellä häiritsemättömiksi.

"Tavoitimme uusilla ratkaisuilla jopa 10-20 desibeliä hiljaisemmat toiminnot voimalaitoksessa. Tämänkaltainen desibelien muutos voisi kaupunkilaisten arjessa tarkoittaa kotisohvalle avonaisesta ikkunasta kuuluvan liikennemelun vaimentamista sulkemalla ikkunat ja laittamalla tulpat korviin. Ulkoilmassa tämä vastaisi siirtymistä kilometrin päähän melulähteestä, esimerkiksi suuresta ulkoilmakonsertin areenasta", Hynninen kuvailee. 

Ratkaisut käyttöön

Moottoreiden melutasoa on mahdollista laskea lisää. Tällaiset hankkeet voisivat tähdätä esimerkiksi siihen, että moottorit opetettaisiin neuvottelemaan itsensä hiljaisiksi. Tähän voitaisiin soveltaa muun muassa koneoppimista, neuroverkkoja ja älykästä anturointia.

"Paikallinen lainsäädäntö ja ohjeet määrittävät raja-arvot, jotka alueelle rakennettavan voimalaitoksen on täytettävä. Tämän lisäksi voimalaitoksen on oltava hyvä naapuri, jotta se ei häiritse ympäristöään.  Wärtsilä on ottanut välittömästi käytäntöön kehityshankkeessa suunnitellut ratkaisut, testannut ne ja asentanut voimalaitoksiin. Tätä kehitystyötä jatketaan myös tulevaisuudessa", sanoo kehityshankkeen projektipäällikkö Virpi Hankaniemi Wärtsilästä.

23.04.2024 9.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
17.04.2024 11.00Bosch Rexrothin liikevaihto kasvuun vuonna 2023 ? haasteita vuonna 2024
15.04.2024 8.00Merkittävä virstanpylväs automaatioliiketoiminnassa: Valmet lanseeraa uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 14.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
08.04.2024 11.00Sami Jerkku Marine Diesel Finland Oy:n toimitusjohtajaksi
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.04.2024 10.00VTT:n vuosi 2023: Liikevaihto vahvistui ja asiakastyytyväisyys koheni

Siirry arkistoon »