Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Työsuhdeautoista vipuvoimaa vaihtoehtoisiin käyttövoimiin

Share |
28.11.2018

508.jpg

Trafin teettämän tutkimuksen mukaan työsuhdeautoilun asenneilmapiiri on murroksessa. Osa tutkimuksessa mukana olleista yrityksistä kertoi panostavansa ympäristöystävälliseen autopolitiikkaan, koska kokevat sen olevan osa yrityksen ympäristö- ja yhteiskuntavastuullista toimintaa. Tutkimuksessa mukana olleiden leasingyritysten ja muiden yritysten edustajat näkevät, että tulevaisuudessa erityisesti ladattavien hybridien osuus työsuhdeautoista kasvaa.

Työsuhdeauto vaihdetaan muutaman vuoden välein uudempaan autoon, joten niillä on merkittävä vaikutus maamme käytettynä myytävien henkilöautojen valikoimaan. Työsuhdeauton valintaan vaikuttaminen onkin merkittävä keino uudistaa maamme henkilöautokantaa ja saada vähäpäästöisiä, vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivia autoja myös käytettyjen autojen markkinoille.

Leasing-autojen tarjonnalla suuri vaikutus

Trafin teettämän tutkimuksen mukaan moni yritys tukeutuu työsuhdeautoja valitessaan paljolti leasingyrityksen autotarjontaan. Yrityksen voi olla vaikea pyrkiä vähäpäästöiseen autoiluun ja valita esimerkiksi vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivia autoja, jos leasingyritys ei kannusta siihen tai näitä autoja ei ole leasingyrityksen valikoimassa.

”Mikäli yritys käyttää työsuhdeautoina leasing-autoja, vastuullinen yritys hankkii leasing-autopalvelut yritykseltä, joka tarjoaa vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivia autoja” kertoo Trafin johtava asiantuntija Outi Ampuja.

Työsuhdeautojen hiilidioksidipäästöt pienemmät kuin omien autojen

Trafin teettämään tutkimukseen vastanneiden henkilöiden työsuhdeautot olivat keskimäärin vähäpäästöisempiä kuin heidän omat autonsa. Kyselyyn vastanneiden oman ilmoituksen mukaan työsuhdeautojen hiilidioksidipäästöt olivat keskimäärin 120 g/km ja työntekijöiden omien autojen 151 g/km.

Työsuhdeautoilussa arvostettiin eniten työsuhdeautoilun helppoutta ja vaivattomuutta sekä sitä, että käyttöönsä saa uuden auton ilman omaa pääomaa. Ympäristöseikat eivät ensisijaisesti vaikuttaneet työsuhdeautojen valintaan.

Tutkimukseen vastanneilla pääosa työsuhdeautoista oli dieselkäyttöisiä ja kolmannes bensiinikäyttöisiä henkilöautoja. Tämä poikkeaa merkittävästi maassamme ensirekisteröidyistä henkilöautoista, joista vajaat 70 prosenttia on bensiinikäyttöisiä ja kolmannes dieselkäyttöisiä. Vaihtoehtoisten käyttövoimien eli ladattavien hybridien, täyssähkö- ja kaasuautojen osuus työsuhdeautoista oli kolmisen prosenttia. Osuus on samansuuruinen kuin vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien henkilöautojen osuus kaikista ensirekisteröinneistä oli vuonna 2017. Liikennekäytössä olevista henkilöautoista vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tai polttoaineilla toimivien osuus oli 0,5 % vuoden 2017 lopussa.

Vapaa autoetu tai auton käyttöetu on vajaalla 80 000 autoilijalla. Määrä on pysynyt suhteellisen samana viime vuosina.

Suomessa ensirekisteröidään vuosittain yhteensä noin 120 000 henkilöautoa.

Työsuhdeautotutkimus 2018 - Yritysten autopolitiikka ympäristönäkökulmasta löytyy Trafin verkkosivuilta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää hyviä työsuhdeautoilun käytäntöjä ja ohjaustekijöitä, jotka ohjaavat ja sitouttavat työntekijöitä ympäristöystävällisempään ja vaihtoehtoisia käyttövoimia suosivaan työsuhdeautoiluun. Selvityksen toteutti Trafin toimeksiannosta Ramboll Finland Oy.

18.02.2019 13:22Change on the Board of Management of Bosch Rexroth AG
17.02.2019 12:22Hydrauliikkajärjestelmien huollot ja modernisoinnit takaavat teollisuuden tuotantotehokkuuden
16.02.2019 11:22Arri Priimägin tieteellinen rohkeus palkittiin akatemiapalkinnolla
15.02.2019 15:38Suomalainen sijoittajaryhmä ostaa Senticalta enemmistöosuuden teollisuuskalusteita valmistavasta Trestonista
15.02.2019 9:02Suomalaisyritykset panostavat innovaatiotoimintaan aiemmin arvioitua enemmän
14.02.2019 8:11Maailman ensimmäinen LNG-jäänmurtaja Polaris bunkrattiin Porissa ja Torniossa
13.02.2019 8:55Parker Domnick Hunter ja Agidens Automation yhteistyöhön
13.02.2019 8:36Keyencen kuituanturisarja ja nesteiden virtausanturi vievät mittauksen uudelle tasolle
13.02.2019 8:12PRH poistaa kaupparekisteristä osakeyhtiöitä ja osuuskuntia, jos tilinpäätöstä ei ilmoiteta 27.5.2019 mennessä
12.02.2019 17:20HAWE Hydraulik erhält den Deutschen Unternehmerpreis

Siirry arkistoon »