Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Feston Motion Terminal VTEM vie pneumatiikan Industry 4.0 aikakauteen

Share |
17.04.2018 13:33

festo1.jpg

Festo Motion Terminal VTEM, yksi ensimmäisistä Industry 4.0 aikakauden tuotteista, yhdistää digitalisaation ja pneumatiikan. Nopea aktivointi ohjelmallisilla sovelluksilla mullistaa pneumatiikan lisäämällä joustavuutta ja energiatehokkuutta sekä nopeuttamalla tuotantoprosesseja.

Tämä hyödyttää muun muassa rengasteollisuutta, kuten VTEM-automaatioalustan käyttö renkaiden paistopuristimissa osoittaa.

Feston Motion Terminal VTEM vie pneumatiikan heittämällä Industry 4.0 aikakauteen – sovelluksilla, jotka voivat korvata yli 50 erillistä komponenttia. Aivan kuten älypuhelin vuosikymmen sitten käänsi mobiilin tietoliikenteen markkinat ylösalaisin, Feston Motion Terminal konseptikin on omiaan mullistamaan automaatiotekniikan. Toimintojen uudenlainen integrointi – yhdessä ohjelmallisten sovellusten kanssa – yksinkertaistaa koko arvoketjua, koska nyt tarvitaan enää yksi ainoa laitetason komponentti. Niinpä asiantuntijat näkevät  Feston Motion Terminal VTEM ratkaisun automaatioteknologian vallankumouksena.

Joustavuus huipussaan

Kiitos uusien toimintojen nopean sovelluspohjaisen aktivoinnin, koneiden suunnittelijat voivat luoda koneen perustyypin ja sitten varustaa sen valituista sovelluksista riippuen erilaisilla toiminnoilla ja ominaisuuksilla asiakkaan vaatimusten mukaan. Toimintojen ohjelmallisella valinnalla on lisäetuna peukaloinnin esto ja tietotaidon suojaus, koska ulkoa päin on mahdotonta tietää, mitä toimintoja venttiilit suorittavat. Myös huolto yksinkertaistuu vara- ja kulutusosalistojen jäädessä historiaan.

Renkaiden valmistuksessa tästä johtuu säästömahdollisuuksia paistopuristinten syöttö- ja poisto-operaatioissa, koska Feston Motion Terminal konsepti takaa rengasaihioiden juohevan hellävaraisen syötön. Renkaan pintakuvio muodostetaan tässä paistopuristimessa. Mitä vähemmän käsittelyjärjestelmän liikkeissä on äkillisiä muutoksia, sitä enemmän aihioiden syöttönopeutta voidaan nostaa. Rengaskohtainen prosessi nopeutuu useita sekunteja. Äkkiseltään tämä ei kuulosta paljoltakaan, mutta vuosituotannon ollessa karkeasti 1,5 miljardia autonrengasta voi tästä kertyä merkittäviä summia kullekin rengasvalmistajalle.

 

23.05.2018 10:15Millenium teknologiapalkinto Tuomo Suntolalle
23.05.2018 9:30Yritysautot: Kaasuautojen suosio hurjassa kasvussa
23.05.2018 8:22Hägglunds motors bring compact versatility to Camec recycling solutions
22.05.2018 9:00Specma Oy hakee vahvistusta OEM-myyntitiimiinsä: Asiakaspalveluinsinööri / Myynti-insinööri
21.05.2018 9:11Ammattilehti mukana Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtumassa Oulussa 23.-24.5. - Mediamobiilin löydät pääsisäänkäynnin vierestä osastolta U6
20.05.2018 9:00Uusia Suomen Akatemian tutkijatohtoreita ja akatemiatutkijoita
19.05.2018 9:11Specman Oulun toimipisteessä 3-v. syntymäpäivät tiistaina 22.5. - tervetuloa!
18.05.2018 12:45Toyota Material Handling ja Microsoft yhteistyöhön logistiikan digitalisoinnissa
18.05.2018 8:30Turvalogiikkaa skaalautuvien prosessijärjestelmien suojaksi
17.05.2018 9:11Fluiconnecto tarjoaa ratkaisut värähteleviin hydrauliikkajärjestelmiin

Siirry arkistoon »