Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Feston Motion Terminal VTEM vie pneumatiikan Industry 4.0 aikakauteen

17.04.2018 13.33

festo1.jpg

Festo Motion Terminal VTEM, yksi ensimmäisistä Industry 4.0 aikakauden tuotteista, yhdistää digitalisaation ja pneumatiikan. Nopea aktivointi ohjelmallisilla sovelluksilla mullistaa pneumatiikan lisäämällä joustavuutta ja energiatehokkuutta sekä nopeuttamalla tuotantoprosesseja.

Tämä hyödyttää muun muassa rengasteollisuutta, kuten VTEM-automaatioalustan käyttö renkaiden paistopuristimissa osoittaa.

Feston Motion Terminal VTEM vie pneumatiikan heittämällä Industry 4.0 aikakauteen – sovelluksilla, jotka voivat korvata yli 50 erillistä komponenttia. Aivan kuten älypuhelin vuosikymmen sitten käänsi mobiilin tietoliikenteen markkinat ylösalaisin, Feston Motion Terminal konseptikin on omiaan mullistamaan automaatiotekniikan. Toimintojen uudenlainen integrointi – yhdessä ohjelmallisten sovellusten kanssa – yksinkertaistaa koko arvoketjua, koska nyt tarvitaan enää yksi ainoa laitetason komponentti. Niinpä asiantuntijat näkevät  Feston Motion Terminal VTEM ratkaisun automaatioteknologian vallankumouksena.

Joustavuus huipussaan

Kiitos uusien toimintojen nopean sovelluspohjaisen aktivoinnin, koneiden suunnittelijat voivat luoda koneen perustyypin ja sitten varustaa sen valituista sovelluksista riippuen erilaisilla toiminnoilla ja ominaisuuksilla asiakkaan vaatimusten mukaan. Toimintojen ohjelmallisella valinnalla on lisäetuna peukaloinnin esto ja tietotaidon suojaus, koska ulkoa päin on mahdotonta tietää, mitä toimintoja venttiilit suorittavat. Myös huolto yksinkertaistuu vara- ja kulutusosalistojen jäädessä historiaan.

Renkaiden valmistuksessa tästä johtuu säästömahdollisuuksia paistopuristinten syöttö- ja poisto-operaatioissa, koska Feston Motion Terminal konsepti takaa rengasaihioiden juohevan hellävaraisen syötön. Renkaan pintakuvio muodostetaan tässä paistopuristimessa. Mitä vähemmän käsittelyjärjestelmän liikkeissä on äkillisiä muutoksia, sitä enemmän aihioiden syöttönopeutta voidaan nostaa. Rengaskohtainen prosessi nopeutuu useita sekunteja. Äkkiseltään tämä ei kuulosta paljoltakaan, mutta vuosituotannon ollessa karkeasti 1,5 miljardia autonrengasta voi tästä kertyä merkittäviä summia kullekin rengasvalmistajalle.

 

23.04.2024 9.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
17.04.2024 11.00Bosch Rexrothin liikevaihto kasvuun vuonna 2023 ? haasteita vuonna 2024
15.04.2024 8.00Merkittävä virstanpylväs automaatioliiketoiminnassa: Valmet lanseeraa uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 14.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
08.04.2024 11.00Sami Jerkku Marine Diesel Finland Oy:n toimitusjohtajaksi
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.04.2024 10.00VTT:n vuosi 2023: Liikevaihto vahvistui ja asiakastyytyväisyys koheni

Siirry arkistoon »