Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Merenkulun ympäristösäätelystä on odotettavissa cleantech-yrityksille miljardimarkkina

Share |
30.06.2017 9:00

laivaaa.jpg

Merenkulun ympäristösääntely ja Suomen elinkeinoelämä - MERSU on valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan –hanke, jossa arvioitiin jo päätetyn ja tulevaisuudessa mahdollisesti voimaanastuvan merenkulun kansainvälisen ympäristösääntelyn vaikutuksia Suomen elinkeinoelämälle.

Jo päätetyn kansainvälisen ympäristösääntelyn kustannusvaikutus Suomen meritse tapahtuvalle ulkomaankaupalle vuosina 2020–2025 on arviolta 25–40 miljoonaa euroa vuodessa, joka vastaa noin 0,1 – 0,2 % suomalaisyritysten logistiikkakustannuksista. Kustannusrasitus kohdistuu erityisesti merikuljetuksia paljon käyttäville toimialoille eli metalli-, metsä- ja kemianteollisuudelle.

Sääntelymuutokset synnyttävät myös merkittävät maailmanlaajuiset markkinat alusten päästöjä ja energiankulutusta vähentäville ratkaisuille. Useat suomalaisyritykset ovat näiden teknologioiden toimittajien kärkeä, ja niillä on hyvät edellytykset hyödyntää liiketoimintapotentiaalia.

Kasvihuonekaasupäästöjen rajoittamista taloudellisilla ohjauskeinoilla suunnitellaan myös merenkulkualalle. Päävaihtoehtoina on esitetty päästökauppaa tai bunkkerimaksua, mutta päätöksiä asiassa ei ole tehty. MERSU-hankkeessa arvioitiin, että kasvihuonekaasupäästöjen rajoittaminen päästökaupalla nostaisi Suomen elinkeinoelämälle kohdistuvia kustannuksia lisäksi vielä noin 25–30 miljoonaa euroa vuodessa. Arvion oletuksena on, että sääntely astuisi voimaan EU:n piirissä jo 2023, ja että asetetun päästötavoitteen ylittävä osuus toteutuisi hiilidioksidipäästöoikeuksien kauppana kahdeksan Yhdysvaltain dollarin tonnihinnalla. 

Alusten energiatehokkuuden parantamiseen ja sen myötä kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen pyritään alusten energiatehokkuusindeksin, EEDIn avulla. EEDIn tulevia vaiheita koskevissa neuvotteluissa olisi Suomen kannalta huomioitava erityisesti sääntelyn vaikutus talvimerenkulkuun ja alusten kykyyn kulkea jäissä. 

Tiukentuva ympäristösääntely tulee maailmanlaajuisesti nopeuttamaan aluskannan uusiutumista, mikä tarkoittaa mm. nesteytettyä maakaasua (LNG) käyttävien alusten määrän kasvua ja aluskierrätyksen lisääntymistä. Sääntelymuutokset luovat myös liiketoimintamahdollisuuksia mm. laitevalmistajille, järjestelmätoimittajille, alussuunnittelijoille sekä korjaus- ja purkutelakoille. Monet suomalaisyritykset ovat alan tuotekehityksen eturintamassa.

Merenkulun ympäristösääntely ja Suomen elinkeinoelämä – hanke toteutettiin osana valtioneuvoston vuoden 2016 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa.

Merenkulun kansainvälisen ilmasto- ja ympäristösääntelyn vaikutukset Suomen elinkeinoelämälle -selvitys

Lisätietoja valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnasta tietokayttoon.fi

17.10.2017 9:10Joonas Leppäkynnäs on nimitetty Sejo Oy:n Tampereen toimipisteeseen myyntiedustajaksi
17.10.2017 8:55BIG KAISER CTL-90 - nopea keskiöintityökalu sorveille
17.10.2017 8:09Aventics Head of Engineering appointed to the board of VDMA trade association
16.10.2017 9:11Vaihtotase ylijäämäinen elokuussa, pääomaa virtasi nettomääräisesti Suomesta ulkomaille
15.10.2017 9:11Koulutusvientiä parhaimmillaan: LUMA-keskus Kiinaan
14.10.2017 9:00Modular, connected, interactive: The assistance system ActiveAssist is revolutionizing the manual workstation
13.10.2017 8:00Teknologia 17 esitteli älykkäät innovaatiot ja tulevaisuuden teknologiat
12.10.2017 19:00Autonomia vyöryy meriliikenteeseen - One Sea kasvaa jo ennen tavoiteaikaa
12.10.2017 8:25Nanocomp Oy kasvaa Kiinassa
11.10.2017 19:00Teknologia17 messu jatkuu huomenna Helsingin Messukeskuksessa - Ammattilehti mukana osastolla 6F91 - jakelussa uusin Fluid Finland

Siirry arkistoon »