Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Merenkulun ympäristösäätelystä on odotettavissa cleantech-yrityksille miljardimarkkina

Share |
30.06.2017 9:00

laivaaa.jpg

Merenkulun ympäristösääntely ja Suomen elinkeinoelämä - MERSU on valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan –hanke, jossa arvioitiin jo päätetyn ja tulevaisuudessa mahdollisesti voimaanastuvan merenkulun kansainvälisen ympäristösääntelyn vaikutuksia Suomen elinkeinoelämälle.

Jo päätetyn kansainvälisen ympäristösääntelyn kustannusvaikutus Suomen meritse tapahtuvalle ulkomaankaupalle vuosina 2020–2025 on arviolta 25–40 miljoonaa euroa vuodessa, joka vastaa noin 0,1 – 0,2 % suomalaisyritysten logistiikkakustannuksista. Kustannusrasitus kohdistuu erityisesti merikuljetuksia paljon käyttäville toimialoille eli metalli-, metsä- ja kemianteollisuudelle.

Sääntelymuutokset synnyttävät myös merkittävät maailmanlaajuiset markkinat alusten päästöjä ja energiankulutusta vähentäville ratkaisuille. Useat suomalaisyritykset ovat näiden teknologioiden toimittajien kärkeä, ja niillä on hyvät edellytykset hyödyntää liiketoimintapotentiaalia.

Kasvihuonekaasupäästöjen rajoittamista taloudellisilla ohjauskeinoilla suunnitellaan myös merenkulkualalle. Päävaihtoehtoina on esitetty päästökauppaa tai bunkkerimaksua, mutta päätöksiä asiassa ei ole tehty. MERSU-hankkeessa arvioitiin, että kasvihuonekaasupäästöjen rajoittaminen päästökaupalla nostaisi Suomen elinkeinoelämälle kohdistuvia kustannuksia lisäksi vielä noin 25–30 miljoonaa euroa vuodessa. Arvion oletuksena on, että sääntely astuisi voimaan EU:n piirissä jo 2023, ja että asetetun päästötavoitteen ylittävä osuus toteutuisi hiilidioksidipäästöoikeuksien kauppana kahdeksan Yhdysvaltain dollarin tonnihinnalla. 

Alusten energiatehokkuuden parantamiseen ja sen myötä kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen pyritään alusten energiatehokkuusindeksin, EEDIn avulla. EEDIn tulevia vaiheita koskevissa neuvotteluissa olisi Suomen kannalta huomioitava erityisesti sääntelyn vaikutus talvimerenkulkuun ja alusten kykyyn kulkea jäissä. 

Tiukentuva ympäristösääntely tulee maailmanlaajuisesti nopeuttamaan aluskannan uusiutumista, mikä tarkoittaa mm. nesteytettyä maakaasua (LNG) käyttävien alusten määrän kasvua ja aluskierrätyksen lisääntymistä. Sääntelymuutokset luovat myös liiketoimintamahdollisuuksia mm. laitevalmistajille, järjestelmätoimittajille, alussuunnittelijoille sekä korjaus- ja purkutelakoille. Monet suomalaisyritykset ovat alan tuotekehityksen eturintamassa.

Merenkulun ympäristösääntely ja Suomen elinkeinoelämä – hanke toteutettiin osana valtioneuvoston vuoden 2016 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa.

Merenkulun kansainvälisen ilmasto- ja ympäristösääntelyn vaikutukset Suomen elinkeinoelämälle -selvitys

Lisätietoja valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnasta tietokayttoon.fi

19.08.2017 12:00Six surprising capabilities of modern hydraulics
18.08.2017 13:20Borealis investoi tulevaisuuteen ja turvallisuuteen syksyn 2017 suurseisokissa
17.08.2017 10:00Doofor 30 vuotta - Konsultista maailmanlaajuiseksi porakonevalmistajaksi
16.08.2017 14:45Hydroscand 20 Vuotta - osallistu arvontaan
15.08.2017 9:00"Jaakonmeri" on testimeri - DIMECC ja One Sea avaavat maailman ensimmäisen kaikille avoimen testialueen: Itseohjautuvien laivojen kokeilu täyteen vauhtiin
14.08.2017 9:00Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat kesäkuussa 11,9 prosenttia vuodentakaisesta
13.08.2017 9:00Provosti Ilkka Niemelä Aalto-yliopiston rehtoriksi
12.08.2017 11:00Matti Alahuhta: Uskalla tarttua uusiin mahdollisuuksiin
11.08.2017 9:11Teollisuustuotanto kasvoi kesäkuussa 1,3 prosenttia vuodentakaisesta
10.08.2017 12:10Tervetuloa Ammattilehden Mediamobiilille Power Truck Showssa - osastonumero U397-398 - hae uusin lehti ja Mad Croc energiajuomaa!

Siirry arkistoon »