Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Merenkulun ympäristösäätelystä on odotettavissa cleantech-yrityksille miljardimarkkina

Share |
30.06.2017 9:00

laivaaa.jpg

Merenkulun ympäristösääntely ja Suomen elinkeinoelämä - MERSU on valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan –hanke, jossa arvioitiin jo päätetyn ja tulevaisuudessa mahdollisesti voimaanastuvan merenkulun kansainvälisen ympäristösääntelyn vaikutuksia Suomen elinkeinoelämälle.

Jo päätetyn kansainvälisen ympäristösääntelyn kustannusvaikutus Suomen meritse tapahtuvalle ulkomaankaupalle vuosina 2020–2025 on arviolta 25–40 miljoonaa euroa vuodessa, joka vastaa noin 0,1 – 0,2 % suomalaisyritysten logistiikkakustannuksista. Kustannusrasitus kohdistuu erityisesti merikuljetuksia paljon käyttäville toimialoille eli metalli-, metsä- ja kemianteollisuudelle.

Sääntelymuutokset synnyttävät myös merkittävät maailmanlaajuiset markkinat alusten päästöjä ja energiankulutusta vähentäville ratkaisuille. Useat suomalaisyritykset ovat näiden teknologioiden toimittajien kärkeä, ja niillä on hyvät edellytykset hyödyntää liiketoimintapotentiaalia.

Kasvihuonekaasupäästöjen rajoittamista taloudellisilla ohjauskeinoilla suunnitellaan myös merenkulkualalle. Päävaihtoehtoina on esitetty päästökauppaa tai bunkkerimaksua, mutta päätöksiä asiassa ei ole tehty. MERSU-hankkeessa arvioitiin, että kasvihuonekaasupäästöjen rajoittaminen päästökaupalla nostaisi Suomen elinkeinoelämälle kohdistuvia kustannuksia lisäksi vielä noin 25–30 miljoonaa euroa vuodessa. Arvion oletuksena on, että sääntely astuisi voimaan EU:n piirissä jo 2023, ja että asetetun päästötavoitteen ylittävä osuus toteutuisi hiilidioksidipäästöoikeuksien kauppana kahdeksan Yhdysvaltain dollarin tonnihinnalla. 

Alusten energiatehokkuuden parantamiseen ja sen myötä kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen pyritään alusten energiatehokkuusindeksin, EEDIn avulla. EEDIn tulevia vaiheita koskevissa neuvotteluissa olisi Suomen kannalta huomioitava erityisesti sääntelyn vaikutus talvimerenkulkuun ja alusten kykyyn kulkea jäissä. 

Tiukentuva ympäristösääntely tulee maailmanlaajuisesti nopeuttamaan aluskannan uusiutumista, mikä tarkoittaa mm. nesteytettyä maakaasua (LNG) käyttävien alusten määrän kasvua ja aluskierrätyksen lisääntymistä. Sääntelymuutokset luovat myös liiketoimintamahdollisuuksia mm. laitevalmistajille, järjestelmätoimittajille, alussuunnittelijoille sekä korjaus- ja purkutelakoille. Monet suomalaisyritykset ovat alan tuotekehityksen eturintamassa.

Merenkulun ympäristösääntely ja Suomen elinkeinoelämä – hanke toteutettiin osana valtioneuvoston vuoden 2016 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa.

Merenkulun kansainvälisen ilmasto- ja ympäristösääntelyn vaikutukset Suomen elinkeinoelämälle -selvitys

Lisätietoja valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnasta tietokayttoon.fi

16.07.2018 10:20Suomen Yrittäjät esittää uutta oppisopimusmallia
15.07.2018 11:01Bosch Rexroth expands additive manufacturing
14.07.2018 11:01Launch of zinc nickel flat face quick couplings - Fluiconnecto
13.07.2018 15:01Tawastia Truck Weekend nyt viikonloppuna Hämeenlinnassa - Ammattilehden Mediamobiili paikalla - hae uusimmat ammattilehdet
13.07.2018 13:50DHL kuljettaa ilmastoneutraalisti yhdellä maailman suurimmista rahtikoneista
12.07.2018 11:35Hyundailta toisen sukupolven polttokennoauto
12.07.2018 10:55Festool tuo markkinoille helposti mukana kuljetettavan ja nopeasti käyttövalmiin verstaan
11.07.2018 11:01Valmetille 250. tilaus menestyksekkäästä Valmet MAP -kuitumassa-analysaattorista
10.07.2018 13:14Teollisuustuotanto kasvoi toukokuussa sekä vuodentakaisesta että edellisestä kuukaudesta
10.07.2018 9:49Tutkijat rakensivat lämpöventtiilin kvanttibitistä

Siirry arkistoon »