Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Suomen varsinainen kauppalaivasto pieneni hieman vuonna 2020

17.02.2021 11.00

laivaaa.jpg

Suomen rekisteröity kauppalaivasto käsitti vuoden 2020 lopussa kaikkiaan 1 243 alusta. Nämä jaetaan varsinaiseen kauppalaivastoon (vähintään 15 m pituiset konealukset), pienaluksiin (alle 15 m pituiset konealukset) sekä proomuihin ja muihin kuljetuskoneettomiin aluksiin.

Varsinaiseen kauppalaivastoon kuului 680 alusta ja pienaluksiin 285 alusta. Proomuja ja muita kuljetuskoneettomia aluksia oli yhteensä 278 kappaletta. Koko rekisteröidyn kauppalaivaston bruttovetoisuus oli 1 861 656. Tästä varsinaisen kauppalaivaston osuus oli 1 727 356, pienalusten 4 742 ja proomujen ja muiden kuljetuskoneettomien alusten 129 558.

Rekisteröidyn kauppalaivaston koko väheni kolmella aluksella verrattuna vuoden 2019 loppuun. Varsinainen kauppalaivasto väheni seitsemällä aluksella, pienalusten määrä kasvoi yhdellä aluksella ja proomujen ja muiden kuljetuskoneettomien alusten määrä kasvoi kolmella aluksella. Rekisteröidyn kauppalaivaston bruttovetoisuus pieneni kaikkiaan 0,6 prosenttia. Varsinaisen kauppalaivaston bruttovetoisuus pieneni 0,6 prosenttia ja pienalusten kasvoi 0,9 prosentin verran. Alusmäärän kasvusta huolimatta proomujen ja muiden kuljetuskoneettomien alusten bruttovetoisuus väheni noin 1,2 prosenttia.

Varsinainen kauppalaivasto

Varsinaisen kauppalaivastoon kuului vuoden 2020 lopussa 680 alusta, joiden yhteenlaskettu bruttovetoisuus oli 1 727 356. Varsinainen kauppalaivasto voidaan jakaa neljään pääryhmään, jotka ovat matkustaja-alukset, kuivalastialukset, säiliöalukset ja muut alukset. Matkustaja-alusten pääryhmään kuuluvat pelkkien matkustaja-alusten lisäksi roro-matkustaja-alukset, pääryhmän alusmäärä oli 250 sekä bruttovetoisuus 627 018. Kuivalastialuksiin kuuluvat ro-ro-lastialukset, irto-lastialukset, konttialukset ja muut kuivalastialukset, pääryhmän alusmäärä oli 144 sekä bruttovetoisuus 838 567. Säiliöalusten pääryhmään kuuluvat öljy-, kaasu- ja kemikaalisäiliöalukset, pääryhmän alusmäärä oli 10 sekä bruttovetoisuus 180 453. Muiden alusten pääryhmään sisältyvät mm. hinaajat, jäänmurtajat, työntöproomut, kalastusalukset sekä hallinnolliset alukset, pääryhmän alusmäärä oli 276 sekä bruttovetoisuus 81 318.

Matkustaja-aluksia oli 196 kappaletta, Roro-matkustaja-aluksia 54 kappaletta, roro-lastialuksia 44 kappaletta, irtolastialuksia 10, muita kuivalastialuksia 90, säiliöaluksia 10, erikoisaluksia 176 ja muita aluksia 100 kappaletta. Bruttovetoisuudella mitattuna suurimmat alustyyppiryhmät olivat roro-matkustaja-alukset ja roro-lastialukset. Roro-matkustaja-alukset ja roro-lastialukset muodostavat lähes kaksi kolmasosaa koko varsinaisen kauppalaivaston vetoisuudesta.

Varsinaisen kauppalaivaston koko on pienentynyt vuoden 2020 aikana sekä brutto- ja nettovetoisuudella mitattuna että alusmäärällä. Roro-lastialusten määrä on kasvanut vuoden 2020 aikana kahdella. Matkustaja-alusten, roro-matkustaja-alusten, muiden kuivalastialusten, erikoisalusten ja muut alukset -luokkaan kuuluvien alusten määrä on pienentynyt yhteensä yhdeksällä vuoden takaisesta. Säiliöalusten ja irtolastialusten määrät ovat pysyneet ennallaan. Kokonaisuudessaan varsinaisen kauppalaivaston bruttovetoisuus väheni 9 928 vuoden 2020 aikana.

Valtaosa varsinaisesta kauppalaivastosta kuuluu bruttovetoisuuden mukaan 1A Super- tai 1A-jääluokkaan. Roro-matkustaja ja -lastialusten, irtolastialusten sekä säiliöalusten vetoisuus kuuluu käytännössä kokonaisuudessaan näihin jääluokkiin. Jääluokat II ja III tarkoittavat aluksia, jotka eivät täytä jääluokkamääräyksen vaatimuksia. Jääluokan II alukset voivat saada jäänmurtoavustusta helpoissa jääoloissa, jos niiden kantavuus on riittävä. Jääluokan III alukset eivät milloinkaan saa jäänmurtoavustusta.

Suomen varsinaisen kauppalaivaston keskimääräinen ikä vuoden 2020 päättyessä on 51 vuotta. Kun ikä suhteutetaan bruttovetoisuuteen, saadaan keskimääräiseksi iäksi 20 vuotta. Suuret alukset ovat siis keskimäärin pieniä uudempia. Bruttovetoisuuteen suhteutettuna uusimmat alukset ovat irtolastialuksia. Niiden suhteutettu keski-ikä on vain seitsemän vuotta. Seuraavaksi uusimpia ovat säiliöalukset 15 vuoden ja roro-lastialukset 17 vuoden bruttovetoisuuteen suhteutulla iällä. Vanhimpia ovat matkustaja-alukset, joiden bruttovetoisuuteen suhteutettu ja suhteuttamaton keski-ikä ovat molemmat 60 vuotta.

Kauppa-alusluettelo

Suomeen rekisteröidyistä aluksista kauppa-alusluetteloon kuului vuoden 2020 päättyessä yhteensä 112 alusta. Suurin osa kauppa-alusluetteloon merkityistä aluksista oli muita kuivalastialuksia, roro-lastialuksia ja erikoisaluksia. Muita kuivalastialuksia oli 35 kappaletta, roro-lastialuksia 29 kappaletta ja erikoisaluksia 21 kappaletta. Bruttovetoisuuden mukaan suurin luokka olivat roro-matkustaja-alukset ja roro-lastialukset, niiden yhteen laskettu bruttovetoisuus oli noin kaksi kolmasosaa koko kauppa-alusluettelon tilavuudesta.

Pienalukset, proomut ja muut kuljetuskoneettomat alukset

Vuoden 2020 lopussa pienaluksia oli kaikkiaan 285. Alusten bruttovetoisuus oli yhteensä 4 742. Suurin osa pienaluksista, 129 eli lähes puolet, oli matkustaja-aluksia. Pienalusten määrä kasvoi yhdellä aluksella vuoden 2020 aikana, vuoden lopussa muiden pienalusten luokkaan kuuluvia aluksia oli kaksi enemmän ja matkustaja-aluksia yksi vähemmän.

Vuoden 2020 päättyessä proomuja ja muita kuljetuskoneettomia aluksia oli kaikkiaan 278 kappaletta. Proomujen ja muiden kuljetuskoneettomien alusten bruttovetoisuus oli yhteensä 129 558. Vuoden aikana proomujen ja muiden kuljetuskoneettomien alusten lukumäärä kasvoi kolmella aluksella, mutta bruttovetoisuus väheni 1 593.

Aluskiinnitykset

Koko rekisteröidylle kauppalaivastolle oli vahvistettu vuoden 2020 päättyessä kaikkiaan 429 aluskiinnitystä, joiden yhteisarvo oli 3 009 miljoonaa euroa. Varsinaisen kauppalaivaston aluksilla oli kiinnityksiä 301 kappaletta, niiden arvo oli 2 789 miljoonaa euroa. Eniten euromääräisiä kiinnityksiä varsinaisen kauppalaivaston aluksista oli roro-lastialuksilla ja roro-matkustaja-aluksilla. Pienaluksilla oli aluskiinnityksiä yhteensä 11 miljoonaa euroa ja kuljetuskoneettomilla aluksilla 209 miljoonaa euroa.

Kauppalaivaston rakenne

Suomen koko rekisteröity kauppalaivasto koostuu varsinaisesta kauppalaivastosta, pienaluksista ja proomuista ja muista kuljetuskoneettomista aluksista. Alukset rekisteröidään kotipaikan mukaan joko Liikenne- ja viestintäviraston ylläpitämään liikenneasioiden rekisteriin tai Ahvenanmaan valtionviraston ylläpitämään alusrekisteriin. Varsinaisen kauppalaivaston muodostavat alukset, joiden pituus on vähintään 15 metriä ja joissa on kuljetuskone. Pienaluksilla tarkoitetaan alle 15 metrin, mutta vähintään 10 metrin pituisia aluksia, jotka on merkitty vapaaehtoisesti Suomen liikenneasioiden rekisteriin tai alusrekisteriin. Proomuilla ja muilla kuljetuskoneettomilla aluksilla tarkoitetaan kokoon katsomatta ilman omaa konevoimaa kulkevia aluksia. Näihin lukeutuvat proomut ja muut kuljetuskoneettomat alukset, kuten ruoppaajat.

Meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantamisesta annetun lain (1277/2007) mukaan valtion varoista voidaan myöntää tukea suomalaisille, kauppa-alusluetteloon merkityille aluksille. Kauppa-alusluetteloon merkitään hakemuksesta sellainen Suomessa rekisteröitynä oleva matkustaja-alus, lastialus, hinaaja tai työntäjä, joka on tarkoitettu tukivuotena toimimaan pääasiassa ulkomaan liikenteessä.

Lähde: Liikenne ja matkailu, Tilastokeskus

28.03.2024 9.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
25.03.2024 10.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.03.2024 9.00Digikaksonen tuo selkeitä säästöjä myös teollisuusympäristössä
19.03.2024 11.00Parker Chomerics kasvattaa sähköä johtavien vaahtomaadoitusten ja EMI-suojaustiivisteiden valikoimaa
18.03.2024 11.11Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.03.2024 11.00Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Södra Cellin Mönsteråsin tehtaalle Ruotsiin
12.03.2024 11.00Yksityisen sektorin tehdyn työtunnin kustannus nousi 4,3 % loka-joulukuussa 2023
10.03.2024 14.44Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta - taidetta hydrauliikan voimalla
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.03.2024 13.22Ruotsalaisvalmistaja kasvattaa kulma- ja tasojyrsintäratkaisujen tarjontaa uudella jyrsinterällä
04.03.2024 11.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.00SEW-EURODRIVE Oy vahvistaa toimintaansa investoimalla Hollolassa
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.02.2024 8.00Teollisuuden tuottajahinnat laskivat vuoden 2024 tammikuussa 5,4 % vuoden takaisesta
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
24.02.2024 9.00Innovatiivinen sähköhydrauliikan opetusvaunu
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.02.2024 11.00Metso toimittaa innovatiivisen jauhatusratkaisun alumiiniteollisuuden projektiin Kiinaan
21.02.2024 8.00HydraSpecman Oulun uuden myymälän avajaiset nyt perjantaina 23.2. - tervetuloa!
20.02.2024 10.00Valmet toimittaa sakeusmittauksia DS Smithille Italiaan
16.02.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 16.2. TALVITIEPÄIVÄT ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
13.02.2024 9.00Virtuaalitestit voivat vähentää laivanrakennuksen riskejä ja hiilidioksidipäästöjä
12.02.2024 9.00Enersense jatkosopimukseen Elektrilevin kanssa koskien sähköverkkojen huoltoa Virossa
09.02.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 9.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.02.2024 11.00Teollisuuden uudet tilaukset vähenivät viime vuonna 10,9 % edellisvuodesta ? joulukuussa metalliteollisuus nosti tilaukset hienoiseen kasvuun
06.02.2024 11.00Kohti päästötöntä sellun valmistusta: Metsäteollisuus ja tiedeyhteisö yhdistävät voimansa
05.02.2024 10.00Enersense valittu pääurakoitsijaksi toteuttamaan Fingridin Harjavallan alueen verkkomuutokset
03.02.2024 11.00Tehopäivät Lahden myymälässä ja huoltokorjaamolla 14.2.
02.02.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 2.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
31.01.2024 10.00Maailman tehokkain tuulilaakerien testauslaitos: Schaeffler tekee yhteistyötä LORCin ja R&D Test Systemsin kanssa
30.01.2024 12.00LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - mukana Hydrauliikka teema
30.01.2024 7.00Uusi Emerson suuren virtauksen magneettiventtiili nostaa laitoksen luotettavuutta ja operoinnin hyötysuhdetta
26.01.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 26.1. LÄHETYS! Kooste Kuopion Konepäiviltä - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.01.2024 8.00Taitaja9-aluekilpailun tulokset - viisi joukkuetta finaaliin
25.01.2024 15.00Nimitykset Masino Group: Riku Bragge tuotanto- ja laatupäälliköksi - Kari Saukkonen Supervisoriksi
23.01.2024 8.33Valmet UI -ohjausjärjestelmä tekee Savon ammattiopistosta edelläkävijän - teollisuusyritykset vasta siirtymässä ohjausjärjestelmän käyttäjiksi
22.01.2024 10.00SEW Industrial Gears Oy aloittaa sekoitinvaihteiden valmistuksen Karkkilassa
19.01.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 19.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
17.01.2024 10.00Ammoniakki tarjoaa ratkaisun tulevaisuuden globaalia vetyinfrastruktuuria varten
16.01.2024 13.00In Memoriam Oiva Pietarinen 1927?2023
15.01.2024 11.00Teollisuuden liikevaihto väheni 13,5 % vuoden 2023 marraskuussa
13.01.2024 11.00Parker Becomes the Official Control Systems Partner to American Magic for the 2024 America?s Cup
12.01.2024 21.30KATSO TÄSTÄ 12.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.01.2024 8.00Metsolle yli 110 uutta elinkaaripalvelusopimusta vuonna 2023
10.01.2024 8.55Valmet toimittaa IQ-vianilmaisujärjestelmän Yueyang Forest & Paper Co., Ltd. -yhtiölle Kiinaan
09.01.2024 12.00Caverion jatkaa Kemijoki Oy:n käynnissä- ja kunnossapidon kumppanina 18 vesivoimalaitoksella
08.01.2024 11.00Emerson tuo markkinoille kompaktin venttiilin rajapaketti nopeaa ja helppoa käyttöönottoa varten
07.01.2024 9.00Uudet Dunlop Hiflex Powerflex Bio Extra spiraaliletkut
05.01.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 5.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.01.2024 11.00Metsolle viisivuotinen elinkaaripalvelusopimus Pohjois-Amerikkaan
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
30.12.2023 9.00Kaupan liikevaihto laski 3,6 % vuoden 2023 marraskuussa
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet
27.12.2023 11.00Valmet ja Saipem solmivat aiesopimuksen hiilineutraalisuuteen tähtäävien integroitujen ratkaisuiden kehittämiseksi teollisuudenaloilla, joilla päästöjä on vaikea vähentää
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
21.12.2023 9.00MacGregorille merkittävä tilaus lastinkäsittelyratkaisujen toimittamisesta Philly Shipyardille
18.12.2023 9.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.12.2023 13.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin
12.12.2023 11.00Kaupan liikevaihto laski 2,5 % vuoden 2023 lokakuussa
10.12.2023 11.00Metso toimittaa kuparielektrolyysiteknologiaa Yhdysvaltoihin
08.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 8.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
06.12.2023 11.00VTT:n vetämä konsortio ja Lockheed Martin tekivät sopimuksen signaalitiedusteluteknologioiden kehittämisestä
05.12.2023 10.00Promeco toteutti uuden ohjausratkaisun ABB:n teknologialla
04.12.2023 11.00Tutkimuslaitokset liittyvät 3D-tulostuksen käyttöönottoa ja hyödyntämistä edistävään FAME-ekosysteemiin
01.12.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 1.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
27.11.2023 8.00Uusi IO-Link Master vähentää laitteistokustannuksia ja auttaa pneumaattisia venttiilijärjestelmiä tukemaan IIoT-integraatiota
26.11.2023 11.00Osaamistarvekartoitus: Vaikka talous sakkaa, hyville myyjille ja ammatillisen teknisen perustutkinnon suorittaneille on kova kysyntä
24.11.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 24.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.11.2023 8.00Caverion vastaamaan Adara Pakkaus Oy:n tuotantolaitoksen kunnossapidosta Valkeakoskella
22.11.2023 11.00VTT mukaan signaalitiedusteluteknologioiden kehityshankkeeseen
20.11.2023 11.00Nestepaineelta 50 vuotta hydrauliikkaa
17.11.2023 20.30KATSO TÄSTÄ 17.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.11.2023 9.00Tuulivoimahankkeen luontojalanjäljen laskennasta konkreettisia tuloksia
14.11.2023 9.00VTT:n johtama suomalaiskonsortio luo kestäviä ratkaisuja elektroniikkajätteen vähentämiseksi
12.11.2023 9.00Teknologia 23 kasvatti suosiotaan tarjoten ratkaisuja alan osaajapulaan ja kilpailukykyyn
10.11.2023 18.00KATSO TÄSTÄ TEKNOLOGIA´23 ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kone- ja kuljetusalan kuulumiset
06.11.2023 15.00Digita ja Siemens yhteistyöhön - "Turvalliset 5G-privaattiverkot tuovat uusia mahdollisuuksia teollisuuden digitalisaatioon"
06.11.2023 10.00Suomen ensimmäinen kvanttitietokone avataan yritysten käyttöön
06.11.2023 9.00Teknologia-alan osaajapulan ratkaisemiseen olemassa useita työkaluja
03.11.2023 22.00KATSO TÄSTÄ HALLOWEEN-VIIKON LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
30.10.2023 11.00Rauman telakalla aloitettiin ensimmäisen monitoimikorvetin rakentaminen - Suomen maanpuolustuksen kannalta merkittävään hankkeeseen on valmistauduttu huolellisesti
27.10.2023 23.00KATSO TÄSTÄ 27.10. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.10.2023 11.00Tutkimus- ja kehittämistoiminnan volyymi pysyi vuonna 2022 edellisvuoden tasolla
25.10.2023 13.33Sandvik Coromant on julkaissut uuden jyrsintäratkaisun
24.10.2023 8.11Teollisuuden tuottajahinnat laskivat vuoden 2023 syyskuussa 8,2 % vuoden takaisesta
23.10.2023 10.00Valmetilta uusi pyörivä sakeusmittaus sellun ja paperin tuottajille
20.10.2023 23.00KATSO TÄSTÄ 20.10. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.10.2023 11.00Suomen elinkeinoelämä tarvitsee osaajapulan helpottamiseen merkittävästi lisää koulutusperäistä maahanmuuttoa
19.10.2023 10.00Fingridin varavoimalaitosten kunnossapitotoimittajaksi Caverion
17.10.2023 11.00Valmetilta uusi valvontasovellus kuidunkäsittelylaitteiden laakereiden voitelun varmistamiseen
16.10.2023 15.00Nikkelipohjaisten HRSA-komponenttien poraaminen luotettavaksi CoroDrill® 860 -SD-geometrialla lyhyiden reikien varmaan poraukseen
15.10.2023 11.00Agritechnica 2023: NSK:n lujatekoiset laakerit tukevat maaperäystävällisiä viljelyratkaisuja
13.10.2023 20.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys KoneAgria 2023 -näyttelystä
10.10.2023 11.00Teollisuuden liikevaihto väheni 15,7 % vuoden 2023 elokuussa
06.10.2023 18.50KATSO TÄSTÄ 6.10. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.10.2023 11.00Itä-Suomen energiafoorumi tunnisti investointien kipupisteet

Näytä lisää »