Teknisen Kaupan markkinakatsaus 2Q 2018: Teollisuuden kysyntä jatkaa vahvana, kauppasota nousi vanhojen huolenaiheiden rinnalle07.09.2018 11.01
Teknisen kaupan jäsenyritysten myynti jatkoi hyvässä vedossa vuoden toisella neljänneksellä. Tulevaisuudessa mietityttävät kesällä alkanut kauppasota sekä tuleva Brexit. Teknisen kaupan myynti jatkaa kasvuaan kaikilla toimialoilla. Huhti-kesäkuussa parannusta edellisestä vuodesta tuli reilut kahdeksan prosenttia. Myös koko vuoden osalta myynti oli vajaat kahdeksan prosenttia vuoden takaista edellä. Teollisuuden tuotteiden ja palveluiden myynti lisääntyi lähes 11 prosentilla. Rakentamisen tuotteissa ja palveluissa kasvua kertyi 8 ja raaka-aineissakin runsaat 7 prosenttia. Myös kuluttajatuotteissa toinen neljännes oli selvästi ensimmäistä parempi, sillä myynti nousi 4 prosenttia edellisestä vuodesta. Teknisen Kaupan Liiton toimitusjohtaja Markku Uiton mukaan hyvän kehityksen takana on etenkin teollisuuden investointibuumi. Myös rakentamisen tuotteiden ja palveluiden kovan kehityksen jatkuminen yllätti positiivisesti. Yhtenä selittäjänä myynnin hyvälle kehitykselle on tuotteiden hintojen vahvistuminen. – Loppuvuosi jatkuu varmasti positiivisissa merkeissä, mutta kasvuluvut ovat todennäköisesti hieman maltillisempia kuin alkuvuonna. Näyttää myös siltä, että rakentamisen suhdannehuippu alkaa olla ohi, sillä rakentamisen tuotteita ja palveluita toimittavien jäsenyritysten odotukset ovat selvästi laskeneet keväästä, Uitto sanoo. Tulevaisuuden odotuksia himmentävät edelleen alan yritysten kestohuolenaiheet: pitkittyneet toimitusajat sekä yhä paheneva pula osaavasta henkilöstöstä. Myös kesällä käynnistyneen kauppasodan ja tulevan Brexitin vaikutukset huolestuttavat. Jäsenyritykset suhtautuvat tulevaisuuteen kuitenkin luottavaisesti. – Odotukset eivät ole enää viime vuoden huippulukemissa, mutta silti useimmat yritykset odottavat myynnin pysyvän kasvu-uralla myös jatkossa. Elokuussa myynnin kasvuun seuraavan kolmen kuukauden aikana uskoi 60 prosenttia jäsenyrityksistä ja seuraavan 12 kuukauden aikana 58 prosenttia jäsenyrityksistä. |