Digitaalinen ja päästötön lastinkäsittelyjärjestelmä autonomiselle konttilaivalle24.05.2018 9.29
Cargoteciin kuuluva Kalmar toimittaa Yaralle Norjan Porsgrunnissa sijaitsevaan laitokseen ainutlaatuiseen, täysin digitaaliseen lastinkäsittelyratkaisun, joka käsittää täysin automaattiset laitteet, ohjelmiston ja palvelut. Toteutus mahdollistaa Yara Birkeland -konttilaivan täysin autonomisen, kustannustehokkaan ja päästöttömän toiminnan. Tilaus on kirjattu Cargotecin 2018 toisen neljänneksen tilauskantaan ja toimituksen arvioidaan valmistuvan vuoden 2020 toisella neljänneksellä.
"Sopimuksen myötä Yara Birkelandista ei tule vain maailman ensimmäinen sähkökäyttöinen ja autonominen konttilaiva, siitä tulee myös maailman ensimmäinen täysin digitaalinen ja sähköinen toimitusketju, jossa kaikki toiminnot lastauksesta purkuun ja merikuljetukseen toteutetaan täysin autonomisesti ilman päästöjä. Kalmarilla on todistetusti toimivat laitteet ja ohjelmisto sekä kyky integroida ratkaisunsa meidän toimitusketjuumme," sanoo Tove Andersson, Yaran tuotantojohtaja.
Maailman johtava lannoitetuottaja Yara auttaa tuottamaan ruokaa yli 300 miljoonalle ihmiselle maailmanlaajuisesti. Viime vuonna yritys kertoi pyrkimyksestään rakentaa maailman ensimmäinen täysin autonominen, akkukäyttöinen konttialus yhteistyössä teknologiayritys Kongsbergin kanssa.
Yara Birkeland vähentää päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta poistamalla vuosittain jopa 40,000 kuorma-automatkaa tiiviisti asutulla alueella Norjassa. Alus kuljettaa lannoitteita 31 merimailin matkan Yaran Porsgrunnin tehtaalta sisävesireittejä Larvikin ja Brevikin syvänmerensatamiin.
Kalmar toimittaa autonomisen lastaus- ja purkuratkaisun Yara Birkelandiin sekä kuljetusjärjestelmän lannoitetehtaalta laiturialueelle. Kalmarin ratkaisu koostuu automaattisesta kiskoilla liikkuvasta mobiilipukkinosturista (AutoRMG), kolmesta pikalatausteknologiaa hyödyntävästä Kalmar FastCharge(TM) AutoStrad-konttilukista, FastCharge-latausasemasta sekä niihin kuuluvista automaatio- ja turvallisuusratkaisuista. Ratkaisu otetaan käyttöön vaiheittain automaatiota lisäämällä. Lopputuloksena on täysin autonominen, päästötön sekaliikenneratkaisu teolliseen ympäristöön.
Kalmar tukee Yaraa myös kattavalla huoltosopimuksella. Kalmar Care -huoltosopimukseen kuuluvat konttilukkien kokonaishuolto varaosineen käyttöaikatakuulla sekä kiskoilla kulkevan automaattisen mobiilipukkinosturin ennakoiva huolto. Lisäksi Kalmarin asiantuntijat vastaavat koko ratkaisun toiminnan, automaation ja ohjelmiston tuesta.
"Olemme innolla kehittämässä tätä ainutlaatuista ja mullistavaa projektia Yaran kanssa. Pääsemme toteuttamaan ensimmäisen täysin automatisoidun kiskoilla liikkuvan mobiilipukkinosturin, jota käytetään aluksen lastaamiseen, purkamiseen ja konttien varastointiin. Lisäksi sähkökäyttöiset pikalatausteknologiaa hyödyntävät Kalmar FastCharge(TM) AutoStrad-konttilukit ajavat Porsgrunnin teollisuuspuistossa julkisilla teillä, joilla ajaa myös tavallisia kulkuneuvoja. Työskentelemme tiiviissä yhteistyössä paikallisten viranomaisten ja muiden kumppanien kanssa, jotta voimme varmistaa matkustajien ja kulkuneuvojen turvallisuuden kaikkina aikoina," sanoo Tero Kokko, johtaja, Automaatio- ja projektiliiketoiminta, Kalmar. |