Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Boschin uusi läpimurtoteknologia tarjoaa ratkaisun dieselin typpioksidipäästöihin

25.04.2018 14.11

Boschin kehittämä teknologia voi auttaa autonvalmistajia vähentämään typpioksidien päästöjä (NOx) niin radikaalisti, että ne alittavat vuoden 2020 raja-arvot jo etukäteen.

Jopa todellisissa ajo-olosuhteissa tehdyissä RDE-testauksessa (real driving emissions) Boschin uudella teknologialla varustetut autot alittivat nykyisten päästöjen raja-arvojen lisäksi myös vuonna 2020 voimaan astuvat raja-arvot. ”Haluamme tänään laittaa dieselteknologian alasajokeskustelulle lopullisesti pisteen, koska dieselillä on tulevaisuus”, sanoo Boschin pääjohtaja Volkmar Denner.

Boschin insinöörit saavuttivat tulokset jalostamalla olemassa olevia teknologioita ilman että uusille, kustannuksia nostaville lisäkomponenteille olisi tarvetta. ”Bosch venyttää teknologioiden mahdollisuuksien rajoja yhä pidemmälle. Viimeisimpien Boschin teknologioiden avulla dieselajoneuvot voidaan luokitella vähäpäästöisiksi ilman kustannusvaikutuksia.” Pääjohtaja Denner peräänkuuluttaa myös suurempaa läpinäkyvyyttä tieliikenteen aiheuttamille hiilidioksidipäästöille ja vaatii, että polttoaineen kulutus ja siten hiilidioksidipäästöt tulisi mitata tulevaisuudessa todellisissa ajo-olosuhteissa.

Vain 13 mg typpioksideja kilometriä kohden

Vuodesta 2017 lähtien EU:n lainsäädännössä on määrätty, että uudet henkilöautomallit, jotka on testattu asianmukaisesti kaupunki-, taajama- että moottoritiesykleillä, tuottavat maksimissaan 168 milligrammaa typpioksideja kilometriä kohden. Vuonna 2020 päästörajaa tiukennetaan 120 milligrammaan. Jo tänä päivänä Boschin dieselteknologialla varustetut ajoneuvot voivat saavuttaa jopa 13 milligramman päästöt standardoiduilla asetusten mukaisilla RDE-testaustavoilla.

Päästötaso on vain noin kymmenesosa vuonna 2020 voimaan astuvista raja-arvoista. Jopa haastavissa kaupunkiolosuhteissa Boschin testiajoneuvojen päästöt olivat keskimäärin vain noin 40 milligrammaa kilometriä kohden. Bosch on saavuttanut tämän ratkaisevan läpimurron päästöjen vähentämiseksi muutaman viime kuukauden aikana.

Uusi teknologia on yhdistelmä kehittynyttä polttoaineen ruiskutusteknologiaa yhdessä hiljattain kehitetyn ilmanhallintajärjestelmän sekä älykkään lämpötilan hallinnan kanssa.  Typpipäästöt voidaan nyt pitää lain sallimien rajojen alapuolella kaikissa ajotilanteissa, riippumatta siitä ajetaanko ajoneuvolla hitaasti vai reippaammin, pakkasilla vai kesälämpötiloissa, moottoritiellä vai kaupungin iltapäiväruuhkassa. ”Diesel tulee edelleen olemaan varteenotettava vaihtoehto kaupunkiliikenteessä, niin ammattikuskeille kuin työmatkaa ajavillekin”, Denner sanoo.

Bosch järjesti kansainvälisen lehdistötilaisuuden, jossa toimittajat saattoivat tutustua innovaation toimivuuteen käytännössä. Median edustajat saivat mahdollisuuden ajaa RDE-mittauslaitteilla varustettuja testiajoneuvoja vilkkaassa kaupunkiliikenteessä erittäin haastavissa olosuhteissa.  Toimittajien taltioimat tulokset samoin kuin ajetun reitin löydät täältä. Koska typpioksidien vähentämistoimenpiteet eivät merkittävästi vaikuta polttoaineen kulutukseen, diesel säilyttää suhteellisen etumatkansa sekä polttoainetehokkuudessa, hiilidioksidipäästöissä että ilmastoystävällisyydessä. 

Tekoälyllä lisäpotkua polttomoottorin suorituskykyyn

Dieselmoottori ei ole saavuttanut kehityspotentiaalinsa huippua edes tällä teknologian edistysaskeleella. Bosch aikoo nyt valjastaa käyttöön myös tekoälyn ja kehittää polttomoottorin, jolla ei ole hiilidioksidipäästöjä lukuun ottamatta juuri mitään vaikutusta ilmanlaatuun.

”Uskomme vahvasti, että dieselmoottorilla on vastaisuudessakin tärkeä rooli  tulevaisuuden liikkumisen vaihtoehtona. Me tarvitsemme tehokkaita polttomoottoreita ennen kuin sähköinen liikenne lyö itsensä läpi massamarkkinoilla”, Denner sanoo. Hänen Boschin insinööreille asettamansa tavoite on sellaisten uuden sukupolven diesel- ja bensamoottoreiden kehittäminen, jotka eivät tuota merkittävästi pienhiukkas- tai typpioksidipäästöjä. Boschin johtaja haluaa tulevaisuuden polttomoottoreiden typpioksidipäästöjen olevan jopa saasteistaan surullisen kuuluisassa Stuttgartin Neckartorissa korkeintaan yksi mikrogramma per kuutiometri ilmaa. Se vastaa noin yhtä neljäskymmenesosaa tällä hetkellä voimassa olevasta raja-arvosta, joka on 40 mikrogrammaa kuutiometriä kohden.

Läpinäkyvyyttä ja todellista testausta kulutukselle ja hiilidioksidipäästöille

Denner vaati myös fokuksen siirtämistä hiilidioksidipäästöihin, jotka liittyvät suoraan polttoaineen kulutukseen. Kulutustestejä ei Dennerin mukaan tulisi enää suorittaa laboratorioissa vaan todellisissa ajotilanteissa. Näin luotaisiin järjestelmä, joka on verrattavissa päästöjen mittaukseen. ”Läpinäkyvyys auttaisi kuluttajaa ja toisi ilmastotoimenpiteille selkeän fokuksen”, hän sanoo. Lisäksi hiilidioksidipäästöjen arviointi tulisi laajentaa huomattavasti bensatankkia tai sähköautojen akkua pidemmälle. ”Tarvitsemme läpinäkyvän tavan arvioida tieliikenteen tuottamia hiilidioksidipäästöjä kokonaisuudessaan. Niissä tulisi ottaa huomioon ajossa syntyvien päästöjen lisäksi myös päästöt, jotka syntyvät kun tuotetaan sekä polttoainetta että sähköä sähköautojen tarpeisiin”, Denner sanoo. Laajempi hiilidioksidipäästöjen huomioiminen auttaisi sähköautojen kuljettajiakin saamaan realistisemman kuvan kyseisen ajotavan ilmastovaikutuksista. Samanaikaisesti uusiutuvien energioiden käyttö voisi keventää polttomoottoreiden hiilidioksidijalanjälkeä entisestään.

Tuotekehityskoodi ja eettinen teknologiadesign

Boschilla tutkimuksen ja insinöörityön yritysvastuullisuudesta huolehditaan tarkasti.  Denner esitteli yhtiön lehdistötilaisuudessa yhtiön tuotesuunnitteluun liittyvän koodiston. Testaustilanteen tunnistavan laitteen asentaminen on kiellettyä, eikä Boschin tuotteita saa optimoida testitilanteisiin. Kolmanneksi, Boschin tuotteiden tulee turvata ihmishenkiä resursseja säästeliäästi käyttäen ja ympäristöä suojellen. ”Lisäksi toimintaamme ohjaavat laillisuuden periaate sekä ”Invented for life” -ajatuksemme. Epäselvissä tilanteissa Boschin arvot menevät asiakkaiden toiveiden edelle”, Denner sanoo. Vuoden 2017 puolivälistä lähtien Bosch ei esimerkiksi ole Euroopassa osallistunut asiakasprojekteihin, joissa bensiinimoottoreista puuttuu hiukkassuodatin. Lähes 70 000 Boschin työntekijää lähinnä tutkimuksesta ja tuotekehityksestä tulevat vuoden 2018 loppuun mennessä osallistumaan uusiin periaatteisiin liittyvään koulutukseen. Koulutusohjelma on yrityksen yli 130-vuotisen historian laajin.

Kysymyksiä ja vastauksia liittyen Boschin uuteen dieselteknologiaan

Mikä on uuden teknologian erottava tekijä?

Tähän asti on ollut kaksi tekijää, jotka ovat haitanneet typpioksidien päästöjen vähentämistä dieselajoneuvoissa. Ensimmäinen on ajotyyli. Boschin kehittämä teknologinen ratkaisu on erittäin herkästi reagoiva, ilmanvirtausta hallitseva järjestelmä moottorissa. Dynaaminen ajotyyli vaatii pakokaasun dynaamista uudelleen kierrättämistä. Tämä voidaan toteuttaa käyttämällä RDE-optimoitua turboahdinta, joka reagoi tavallisia ahtimia nopeammin. Pakokaasuja kierrätetään sekä korkeassa että matalassa paineessa, mikä tekee ilmavirran hallintajärjestelmästä entistä joustavamman. Tämä tarkoittaa esimerkiksi, että kuljettajat voivat lähteä ajamaan saman tien reippaasti ilman piikkiä päästöissä. Myös lämpötila on yhtä tärkeä. Jotta päästään optimaaliseen tilanteeseen, pakokaasujen täytyy olla yli 200 asteessa. Kaupunkiajossa ajoneuvot harvoin saavuttavat tätä lämpötilaa. Bosch on kehittänyt hienostuneen lämpötilan hallintajärjestelmän dieselmoottoreille. Se säätelee aktiivisesti pakokaasujen lämpötilaa ja varmistaa näin, että pakokaasujärjestelmä pysyy riittävän kuumana toimiakseen ja että päästöt pysyvät matalina.

Milloin uusi teknologia on valmis tuotantoon?

Boschin uusi dieseljärjestelmä perustuu komponentteihin, jotka ovat jo markkinoilla. Se on asiakkaiden saatavilla välittömästi ja se voidaan sisällyttää tuotantoprojekteihin.

Miksi kaupunkiajo on vaativampaa kuin taajama- tai moottoritieajo?

Jotta typpioksidien konversio on optimaalinen, pakokaasujen täytyy olla lämpötilaltaan yli 200 astetta. Tätä lämpötilaa ei yleensä saavuteta kaupunkiajossa, kun autot ajavat nykien tai joutuvat pysähtymään liikennesumaan, ja pakokaasujärjestelmä jäähtyy. Boschin uusi lämmönhallintajärjestelmä ratkaisee tämän ongelman säätämällä pakokaasun lämpötilaa aktiivisesti.

Tarvitseeko lämmöntilan säätely avukseen esimerkiksi pakokaasujärjestelmään asennettavaa 48 voltin lämmitintä tai muuta vastaavaa lisäkomponenttia?

Boschin uusi dieseljärjestelmä perustuu komponentteihin, jotka ovat jo markkinoilla eikä se vaadi ylimääräistä 48 voltin sähköjärjestelmää.

Tekeekö Boschin uusi teknologia dieselmoottoreista merkittävästi kalliimpia?

Boschin dieselteknologia perustuu komponentteihin, jotka ovat jo käytössä tuotantoajoneuvoissa. Ratkaiseva etu syntyy olemassa olevien teknologioiden yhdistelemisestä. Se ei vaadi mitään ylimääräisiä laitekomponentteja. Päästöjen vähentäminen ei tee dieselajoneuvoista yhtään hintavampia.

Häviääkö dieselmoottoreiden suhteellinen etumatka polttoainetaloudellisuudessa ja ilmastoystävällisyydessä uuden teknologian myötä?

Ei. Insinööreillemme asetettu tavoite oli selkeä: vähentää typpioksidipäästöjä siten, että dieselin suhteellinen etumatka hiilidioksidipäästöjen osalta säilyy. Diesel tulee näin ollen pysymään ilmastoystävällisenä vaihtoehtona.

24.03.2023 11.00Teollisuuden tuottajahinnat nousivat vuoden 2023 helmikuussa 9,2 % vuoden takaisesta
17.03.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 150. JUHLALÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
16.03.2023 11.00Kaupan liikevaihto kasvoi 5,9 % vuoden 2023 tammikuussa
10.03.2023 23.00KATSO TÄSTÄ 10.3. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2023 11.00Suomeen uusi vetyprofessori: VTT nimitti Jari Kiviahon tutkimusprofessoriksi
03.03.2023 21.15KATSO TÄSTÄ 3.3. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.02.2023 16.12Parker julkaisee uuden kattavan tuoteluettelon teollisuuden kaasusovelluksiin tarkoitettujen kryogeenisten Bestobell-venttiilien valikoimalleen
26.02.2023 20.00LÄHDE MUKAAN! Hakevuori järjestää lauantaina 18.3. ENERGIAPÄIVÄN & VAIHTOKONETORIN Askolan Vähijärven terminaalissa kello 11-16
26.02.2023 13.00Metso Outotec laajentaa tuotantoaan Kiinassa vastatakseen suodatinkysynnän kasvuun
24.02.2023 23.05KATSO TÄSTÄ 24.2. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2023 11.00Suomen varsinaisen kauppalaivaston bruttovetoisuus kasvoi vuonna 2022
22.02.2023 16.00CMZ ja NSK: 25+ vuotta teknologiayhteistyötä
21.02.2023 10.00Savon ammattiopisto sai kone- ja tuotantotekniikan perustutkintoon tutkinnonanto-oikeuden englanniksi
17.02.2023 23.44KATSO TÄSTÄ 17.2. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.02.2023 9.11Teamster Drive Systems OÜ mukaan Bosch Rexrothin sertifioitujen partnereiden joukkoon
14.02.2023 9.00Valmet toimittaa avainteknologiaa ja automaatioratkaisuja Stora Enson Oulun tehtaan laajennusprojektiin
14.02.2023 8.00Kaupan liikevaihto kasvoi 4,4 % vuoden 2022 joulukuussa
10.02.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 10.2. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
07.02.2023 11.00Laivasuunnittelun tutkimushanke paransi propulsiotehokkuutta merkittävästi modulaarisilla suunnittelurajapinnoilla ja verkostoitumisella
06.02.2023 8.18Tilasto patenttihakemusten määristä maakunnittain 2022: Pohjois-Savossa kasvua, Uudellamaalla laskua
03.02.2023 20.30KATSO TÄSTÄ 3.2. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
30.01.2023 11.00Teollisuuden liikevaihto kasvoi joulukuussa 2022 - Liikevaihto väheni edellisestä kuukaudesta
27.01.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 27.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsäkone-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset
26.01.2023 11.00Teknisen Kaupan myynti ylsi ennätykseen 4Q:lla 2022 ? ennakkotieto
20.01.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 20.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
18.01.2023 13.00Analog Microelectronics presents the new pressure sensor series AMS 5935 for mobile applications
17.01.2023 8.00VTT käynnistää viisi kestävää teollista kasvua tukevaa tutkimusinvestointia ja edistää kansallista aloitetta
13.01.2023 20.45KATSO TÄSTÄ 13.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
12.01.2023 14.00Vuoden Professori 2023 on Aki Mikkola
12.01.2023 8.00VTT MIKESin kehittämä optinen atomikello voi päästä maailman tarkimpaan kärkeen
09.01.2023 9.00Merikuljetusten määrä väheni 3 % marraskuussa 2022
08.01.2023 11.00Toimitusketjujen särkyminen johtanut ylivarastointiin
06.01.2023 19.00KATSO VUODEN ENSIMMÄINEN LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset
04.01.2023 11.11Kaupan liikevaihto kasvoi vuoden 2022 marraskuussa
03.01.2023 11.35Kompakti viistekone putkien päätyvalmisteluun
02.01.2023 11.00Teollisuuden liikevaihto kasvoi marraskuussa 2022
30.12.2022 20.00KATSO TÄSTÄ VUODEN VIIMEINEN LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset
28.12.2022 8.12Kithydro fuusioidaan Koneosapalveluun
27.12.2022 18.00LUE TÄSTÄ! Talven Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 148 sivua kone- ja kuljetusalan asiaa
26.12.2022 11.00VTT sai miljoonan euron rahoituksen puolustus- ja turvallisuusteollisuutta palvelevan tutkimusympäristön rakentamiselle
23.12.2022 21.00KATSO TÄSTÄ JOULU-SPESIAALI LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan jouluterveiset
21.12.2022 15.00Tehohydro osti JFORCE Engineeringin osakekannan
20.12.2022 15.55Hiab ostaa ruotsalaisen venttiilivalmistaja Olsbergin
18.12.2022 11.00AMT Systems Oy Bosch Rexrothin Solution-partneriksi
16.12.2022 22.22KATSO TÄSTÄ VIIKON 50/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset
14.12.2022 9.20DB Schenker allekirjoitti vuokrasopimuksen 25 600 neliömetrin varastosta
13.12.2022 9.00Geberit tarjoaa uuden digitaalisen työkalun teollisuuden syöttöputkistojärjestelmien valintaan
09.12.2022 22.20KATSO TÄSTÄ VIIKON 49/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset
08.12.2022 12.00Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat vuoden 2022 lokakuussa 6,5 % vuodentakaisesta Tilasto:
07.12.2022 8.00Valmet ja Skandinavian alueella toimiva asiakas uusivat haketusprosessin optimointiin liittyvän yhteistyösopimuksen
02.12.2022 22.23KATSO TÄSTÄ VIIKON 48/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset
28.11.2022 12.00***Hyviä uutisia! Jos myöhästyit niin Ammattilehti.fi BLACK FRIDAY tarjous jatkuu vielä tänään - jäljellä enää kaksi uutispakettia nopeimmille***
25.11.2022 22.45KATSO TÄSTÄ VIIKON 47/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset
24.11.2022 11.00Teollisuuden tuottajahinnat nousivat vuoden 2022 lokakuussa 22,3 % vuoden takaisesta
21.11.2022 10.00Sulzer ottaa käyttöön pitkälle automatisoidun ja digitalisoidun pumppujen tuotantolinjan ja logistiikkakeskuksen Kotkassa
18.11.2022 22.33KATSO TÄSTÄ VIIKON 46/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa maarakennus-, kuljetus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
17.11.2022 13.00Dassault Systèmes ja BMW kehittävät yhdessä prässäysmuottien suunnittelusovellusta - tavoitteena lyhentää ajoneuvojen kehitysaikaa
15.11.2022 11.00Ajannäyttäjät - innovatiiviset AS-Interface 3 -yhdyskäytävät
14.11.2022 13.33Dassault Systèmes ja BMW kehittävät yhdessä prässäysmuottien suunnittelusovellusta - tavoitteena lyhentää ajoneuvojen kehitysaikaa
14.11.2022 11.00ECOM Instruments SPS 2022 -messuilla: Luonnostaan turvallinen mobiililaite-ekosysteemi kaikkiin älytehdasskenaarioihin
11.11.2022 21.30KATSO TÄSTÄ VIIKON 45/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.11.2022 9.00Parkerin uusi V16-polviakselimoottorisarja tarjoaa tehostettua nopeutta
07.11.2022 15.00NSK:n laakerit vähentävät laivan lastauskuljettimen huoltokustannuksia
07.11.2022 10.00Nimitysuutinen SEW Industrial Gears Oy
04.11.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 44/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
03.11.2022 11.00Teollisuuden energiankäyttö kasvoi 3,6 % vuonna 2021
01.11.2022 11.00Teollisuuden liikevaihto kasvoi syyskuussa 2022 - väheni edellisestä kuukaudesta
31.10.2022 20.00NYT KANNATTAA MARKKINOIDA - tehdään yrityksellenne tehokas paketti seuraavaan Metsäalan Ammattilehteen & video Hyviä uutisia! lähetykseen
29.10.2022 21.00KATSO TÄSTÄ BAUMA-ERIKOISLÄHETYS OSA 2/2 - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa mielenkiintoisen raportin maailman suurimmasta rakennuskonealan tapahtumasta
28.10.2022 22.00KATSO TÄSTÄ BAUMA-ERIKOISLÄHETYS OSA 1/2 - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa mielenkiintoisen raportin maailman suurimmasta rakennuskonealan tapahtumasta
23.10.2022 11.00Parkerin uusi V16-polviakselimoottorisarja tarjoaa tehostettua nopeutta
21.10.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 42/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, metsä- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
20.10.2022 16.00Parkerin uusi IQAN-G12-moduuli mahdollistaa koneiden nopeamman ja helpomman etähallinnan
18.10.2022 16.00Tulossa Hyviä uutisia! lähetys BAUMA 2022 näyttelystä - lähde mukaan...
18.10.2022 10.00Glastonille useita tilauksia Kiinan Tianjinissa valmistettavista ajoneuvoteollisuuden esikäsittelylinjoista
17.10.2022 12.00NSK:n innovaatiot tukevat kestävää kehitystä teollisuudessa
16.10.2022 11.00Parkerin uusimmassa asiantuntijakatsauksessa käsitellään älykästä sähköistystä - osallistu verkossa
14.10.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 41/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! Helsingin MaatalousKonemessuilta
11.10.2022VTT:n uusi tutkimusprofessori: Vihreä siirtymä ei ole mahdollista ilman kaivosjätteiden ja metallien parempaa hyödyntämistä
10.10.2022 11.00Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat vuoden 2022 elokuussa 15,9 % vuodentakaisesta
07.10.2022 23.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 40/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, metsä- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
06.10.2022 11.00Metso Outotec toimittaa suodatinten huoltopalveluita platinatehtaisiin Afrikkaan
04.10.2022 11.00VTT ja CITRIS (USA) strategiseen yhteistyöhön
03.10.2022 9.00Teollisuus- ja varastorakennuksia korjattiin 0,8 miljardilla eurolla vuonna 2021
30.09.2022 23.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 39/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, metsä- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
28.09.2022 15.00Parker Hannifinin lanseeraa uuden säätötilavuuksisen V16-polviakselimoottorisarjan
27.09.2022 10.00Parkerin uusi tehokas ja modulaarinen liikkeenohjainsarja on suunniteltu maailmanlaajuisille teollisille markkinoille
23.09.2022 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
22.09.2022 12.00Parker kehittämässä vihreämpää tulevaisuutta bauma 2022 -messuilla
21.09.2022 13.33Steffen Haack on Bosch Rexroth AG:n uusi toimitusjohtaja
20.09.2022 11.00Teknisen Kaupan myynti 2Q 2022: Kasvua vahvistuvien hintojen myötä
19.09.2022 11.00Menestystarina Industrial IoT Solution Center Jyväskylässä
16.09.2022 23.33KATSO TÄSTÄ VIIKON 37/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
10.09.2022 9.00NSK:n laakeriparannukset maksimoivat teollisuusmoottoreiden suorituskykyä ja energiatehokkuutta
09.09.2022 23.44KATSO TÄSTÄ VIIKON 36/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
08.09.2022 18.00Linde rakentaa kaikkien aikojen suurimman vihreän vedyn tuotantolaitoksensa Yhdysvaltoihin
08.09.2022 11.00Uusi erittäin kestävä ja tulevaisuusvarma Handheld Algiz RT10 -tabletti
07.09.2022 9.00D&E Bearings Oy hakee teknistä myyjää laakerituotteilleen Itä- ja Keski-Suomen alueelle
06.09.2022 9.04Parker Hannifinin lanseeraa uuden säätötilavuuksisen V16-polviakselimoottorisarjan
03.09.2022 23.33KATSO TÄSTÄ FINNMETKO LÄHETYS OSA 3/3 - Ammattilehden Hyviä uutisia! erikoislähetys messuilta

Näytä lisää »