Feston Motion Terminal VTEM vie pneumatiikan Industry 4.0 aikakauteen17.04.2018 13.33
Festo Motion Terminal VTEM, yksi ensimmäisistä Industry 4.0 aikakauden tuotteista, yhdistää digitalisaation ja pneumatiikan. Nopea aktivointi ohjelmallisilla sovelluksilla mullistaa pneumatiikan lisäämällä joustavuutta ja energiatehokkuutta sekä nopeuttamalla tuotantoprosesseja. Tämä hyödyttää muun muassa rengasteollisuutta, kuten VTEM-automaatioalustan käyttö renkaiden paistopuristimissa osoittaa. Feston Motion Terminal VTEM vie pneumatiikan heittämällä Industry 4.0 aikakauteen – sovelluksilla, jotka voivat korvata yli 50 erillistä komponenttia. Aivan kuten älypuhelin vuosikymmen sitten käänsi mobiilin tietoliikenteen markkinat ylösalaisin, Feston Motion Terminal konseptikin on omiaan mullistamaan automaatiotekniikan. Toimintojen uudenlainen integrointi – yhdessä ohjelmallisten sovellusten kanssa – yksinkertaistaa koko arvoketjua, koska nyt tarvitaan enää yksi ainoa laitetason komponentti. Niinpä asiantuntijat näkevät Feston Motion Terminal VTEM ratkaisun automaatioteknologian vallankumouksena. Joustavuus huipussaan Kiitos uusien toimintojen nopean sovelluspohjaisen aktivoinnin, koneiden suunnittelijat voivat luoda koneen perustyypin ja sitten varustaa sen valituista sovelluksista riippuen erilaisilla toiminnoilla ja ominaisuuksilla asiakkaan vaatimusten mukaan. Toimintojen ohjelmallisella valinnalla on lisäetuna peukaloinnin esto ja tietotaidon suojaus, koska ulkoa päin on mahdotonta tietää, mitä toimintoja venttiilit suorittavat. Myös huolto yksinkertaistuu vara- ja kulutusosalistojen jäädessä historiaan. Renkaiden valmistuksessa tästä johtuu säästömahdollisuuksia paistopuristinten syöttö- ja poisto-operaatioissa, koska Feston Motion Terminal konsepti takaa rengasaihioiden juohevan hellävaraisen syötön. Renkaan pintakuvio muodostetaan tässä paistopuristimessa. Mitä vähemmän käsittelyjärjestelmän liikkeissä on äkillisiä muutoksia, sitä enemmän aihioiden syöttönopeutta voidaan nostaa. Rengaskohtainen prosessi nopeutuu useita sekunteja. Äkkiseltään tämä ei kuulosta paljoltakaan, mutta vuosituotannon ollessa karkeasti 1,5 miljardia autonrengasta voi tästä kertyä merkittäviä summia kullekin rengasvalmistajalle.
|