Edistyksellinen anturitekniikka siivittää trimaraanin ennätysvauhtiin16.02.2018 11.00
Ranskalainen Francois Gabart on vasta 34-vuotias mutta jo erittäin kokenut offshore-purjehtija. Hänen uudessa 100 jalkaisessa, purjeveneenrakennuksen kehityksen kärkeä edustavan 3-runkoisen The Macif -trimaraanin hydrauliikassa käytetään Rota Engineeringin valmistamaa edistyksellistä lineaarianturitekniikkaa. (kuva yllä: The Macif -trimaraani on 21 metriä pitkä, paina 14.5 tonnia ja purjeiden pinta-ala on vastatuuleen mentäessä 430 neliötä ja myötätuuleen 650 neliötä. Hyvissä olosuhteissa purjevene saavuttaa jopa yli 40 merisolmun nopeuden (noin 75 km/h) - silloin viiletetään pelkästään rungon alla sijaitsevan kantofoilin ja peräsimen varassa.) Francois Gabartista tuli vuonna 2013 nuorin Vendée Globe maailmanympäri yksinpurjehduksen voittaja tehden silloin myös uuden nopeusennätyksen. Uudella The Macif -trimaraanilla hän voitti tämän vuoden The Transat Bakerly -kilpailun Ultime -luokassa, mikä starttasi Plymouthista Englannista ja päättyi Yhdysvaltoihin New Yorkiin. Yksinpurjehduksen laskennallinen matka on 3050 merimailia ja Gabart purjehti kisassa 4634 merimalia keskinopeudella 23.11 solmua, mikä on todella kova vauhti purjeveneelle. (kuva: The Macif edustaa veneenrakennuksen ultimaattista kehitystä niin materiaalien kuin muotoilunkin osalta. Trimaraanissa on kolme runkoa; keskimmäinen runko on kapea ja muistuttaa hieman perinteisen purjeveneen runkoa, uloimmat rungot ovat lähinnä ponttoneja jotka pitävät venettä pystyssä.) Merien Formula F1 The Macif -trimaraani on 21 metriä pitkä, paina 14.5 tonnia ja purjeiden pinta-ala on vastatuuleen mentäessä 430 neliötä ja myötätuuleen 650 neliötä. Veneessä on valtava pyörivä siipimasto, mikä kallistuu tuulen voimakkuuden lisäämiseksi samalla vähentäen venettä alaspäin painavaa voimaa. Hyvissä olosuhteissa purjevene saavuttaa jopa yli 40 merisolmun nopeuden (noin 75 km/h) - silloin viiletetään pelkästään rungon alla sijaitsevan kantofoilin ja peräsimen varassa. Maksimaalisen nopeuden tavoittelu on erittäin fyysistä ja todella tarkkaa puuhaa vaatien herkeämätöntä valppautta; jos yksi köysi jää vähänkin löysäksi vene ei kulje mihinkään ja jos köysi menee liian kireäksi vene voi kaatua katolleen. Venettä ohjataan sisältä kabiinista missä on myös trimmerit, grinder-vinssi, muut ohjausvarusteet sekä navigointilaitteet ja purjehtijan lepotila. Grinderillä vinssaamalla tehdään paine veneen hydraulijärjestelmään missä mäntäpumppu tuottaa virtausta lukuisiin sylintereihin, joilla ohjataan mm. foileja, maston toimintoja, köliä jne. Osa sylintereistä on varustettu asema-antureilla, jotka antavat tarkkaa tietoa ohjaamoon mahdollistaen veneen toimintojen säätämisen optimaaliseksi. Vaikka pelkällä tiedolla ei vielä trimaraania hallita se kuitenkin helpottaa yksinpurjehtijan matkaa kun huonolla kelillä tietää eri laitteiden tarkan asennon poistumatta kabiinista. (kuva: Englantilainen Rota Engineering valmistaa sylintereihin asennettavia lineaariantureita joissa asennus tapahtuu sylinterin sisään tai ulkopuolelle. Yleensä vastaavat anturit ovat magnetostriktiivisiä mutta nämä on toteutettu luotettavalla ja edullisella Hall-tekniikalla.) Hiilikuitusylintereissä ulkoiset lineaarianturit Rota Engineeringin Hall Effect -lineaariantureita käytetään usein sylintereiden sisälle mäntätankoon porattuna. The Macif -trimaraanin hiilikuitusylintereissä lineaarianturit on asennettu ulkoisesti, jolloin männänvarren rakenne ei heikkene ja se mahdollistaa myös helpon asennuksen tai tarvittaessa korjaamisen. Tässä sovelluksessa lineaarianturit on asennettu sylinteriputken OD:hen pienellä magneettilla joka on sijoitettu mäntään, mikä sitten käyttää anturia ruostumattoman teräsputken läpi. Hall Effect -anturit käyttävät hyvin tunnettua ja koeteltua teknologiaa, joka tarjoaa kosketuksettoman toiminnan analogisilla tai digitaalisilla lähdöillä, kompakteissa sään- ja paineenkestävissä koteloissa, joiden resoluutio on vain 0,1 mm. Ulkoinen asennus on mahdollista myös hiilikuitusylintereihin, joiden seinämäpaksuudet ovat maksimissaan 12 mm, ja erittäin suurella iskun ja tärinänkestävyydellä niitä voidaan pitää sylintereiden "Ultimate" -versioina. Rota Engineeringin Hall Effect -lineaariantureita käyttävät jo suomalaisetkin konevalmistajat – mahantuonnista vastaa Promaatio Oy ja lisätietoja löydät osoitteesta www.promaatio.fi. (kuva: Rota Engineeringin liiketoiminnan kehityspäällikkö Andy Wright (vas.) offshore-purjehtija Francois Gabartin The Macif -trimaraanissa Plymouthissa Englannissa, mistä starttasi The Transat Bakerly -yksinpurjehduskilpailu Atlantin yli New Yorkiin. Voittaja Gabart purjehti 4634 merimalia keskinopeudella 23.11 solmua.) |