Boschin myynti ja tulos jälleen ennätystasolla04.02.2019 10.17
Bosch Group jatkaa menestyksen polulla. Alustavien laskelmien mukaan viime vuoden myynti oli 77,9 miljardia euroa. Valuuttojen vaihtokurssit vaikuttivat myynnin tulokseen merkittävästi, 2,1 miljardin euron edestä. Kun valuuttakurssien vaihtelu otetaan huomioon, kasvua oli 4,3 prosenttia. “Huolimatta taloudellisesti vaikeasta ympäristöstä, Bosch suoriutui erinomaisesti vuodesta 2018. Myynti ja tulos ovat molemmat jälleen kerran ennätystasolla. Verkottumiseen perustuva strateginen painopisteemme tuottaa tulosta”, kertoo Boschin pääjohtaja Volkmar Denner. Vuonna 2018 Bosch myi 52 miljoonaa verkkoon liitettävää tuotetta, 37 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Tulos ennen veroja ylsi 5,3 miljardiin euroon, kasvaen noin 6,9 prosenttia. Neljä miljardia euroa ennakoivia investointeja automatisoituun ajamiseen Yksi Boschin tutkimus- ja kehitystyön painopisteistä on automatisoitu ajaminen. Bosch on teknologia- ja markkinajohtaja kuljettajaa avustavissa järjestelmissä, jotka sallivat osittain automatisoidun ajamisen yksityisissä ajoneuvoissa (automaatiotasot 2 ja 3). Tänä vuonna Bosch arvioi kuljettajaa avustavien järjestelmien myynnin olevan noin 2 miljardia euroa. Toinen Boschin kehityspolku koskee kokonaan automatisoitua ajamista (automaatiotasot 4 ja 5). ”Autonominen ajaminen tulee muuttamaan liikkumisen täydellisesti. Se avaa ovia esimerkiksi robottitakseille ja sukkulointiin perustuvalle liikkumiselle”, Denner sanoo. Koska automaatio on teknisesti erittäin monimutkaista, Denner näkee sen tulevaisuuden investointien painopisteenä: ”Jo vuoteen 2022 mennessä arvioimme investointiemme kasvavan neljään miljardiin euroon.” Bosch tarjoaa jo nyt ratkaisuja ja palveluita ajoneuvon varaamiselle, maksuliikenteelle, pysäköimiselle, lataamiselle, hallinnolle, ylläpidolle ja infotainment-järjestelmille. Yksi näistä palveluista on Convenience Charging, yhdistetty navigointi- ja lataamisratkaisu sähköisille ajoneuvoille. ”Verkottuneet ratkaisumme tarkoittavat, että voimme edesauttaa sähköisen ajamisen arkipäiväistymisessä”, Denner täsmentää. Tavoitteena markkinajohtajuus sähköisen liikenteen massamarkkinoilla Vuonna 2018 Boschilla saatettiin päätökseen 30 sähköisen liikenteen projektia. Vuoteen 2025 mennessä yritys tähtää siihen, että myynti tällä alueella kymmenkertaistuu noin viiteen miljardiin euroon. ”Tavoitteemme on olla markkinajohtaja sähköisen liikenteen massamarkkinoilla”, Denner sanoo. Sähköisen liikenteen saralla yksikään yritys ei ole yhtä laaja-alainen kuin Bosch, joka sähköistää kaikenlaisia voimansiirtolinjoja polkupyöristä kuorma-autoihin. Yli miljoona autoa ympäri maailman on varustettu Boschin sähkö- tai hybridikomponenteilla. ”Tulevaisuudessa ihmiset tulevat sanomaan, että joka ikisessä sähköautossa tällä planeetalla on joku Boschin tuote”, Denner jatkaa. Kiinassa, joka on maailman suurin sähköisen liikenteen markkina, Bosch on jo markkinajohtaja henkilöautosegmentissä. Bosch aloitti hiljattain strategisen kumppanuuden kiinalaisen sähköautovalmistajan NIO:n kanssa. Lisäksi Bosch aloittaa Kiinassa vuonna 2019 erityisen kompaktin, sähköautoille tarkoitetun voimansiirtoakselin tuotannon (e-axle). Hiljattain kehitetyn 48 voltin akun massatuotanto aloitettiin vain muutama viikko sitten. Jo vuonna 2030 noin 20 prosenttia autoista eri puolella maailmaa tulee olemaan osittain sähköistettyjä 48-volttisilla järjestelmillä. Myös hyödykkeiden kuljettaminen sähköistyy ”Haluamme rekka-autojen olevan tulevaisuudessa kuormajuhtia, jotka eivät rasita ilmastoa eikä ympäristöä. Tässäkin ytimenä on sähköistäminen”, Denner jatkaa. Jo vuonna 2030 joka neljäs kaupallinen kulkuneuvo maailmassa – ja joka kolmas Kiinassa – tulee olemaan ainakin osittain sähköistetty. Bosch on etulyöntiasemassa: yrityksen tuoteportfolio päästöttömän kuljetuksen osalta on laaja. Se sisältää 36-volttisia järjestelmiä sähköisille kuljetuspyörille, sähköisiä moottoreita kevyille kaupallisille kulkuvälineille kuten Saksan postilaitoksen skoottereille, sähköakseleita kevyille ja raskaille pakettiautoille ja kuorma-autoille sekä tulevaisuudessa polttokennoihin perustuvia voimansiirtolinjoja 40-tonnisille kuorma-autoille. Tavoitteena tekoälyasiantuntijoiden määrän nelinkertaistaminen Denner uskoo, että tulevaisuudessa yksi Boschin ydinalueista tulee olemaan tekoälyn teollinen soveltaminen. ”Seuraavan vuosikymmenen puolivälissä haluamme, että kaikki tuotteemme on varustettu tekoälyllä, tai että tekoälyä on hyödynnetty niiden kehityksessä ja valmistuksessa. Amerikkalaiset ja kiinalaiset yritykset dominoivat kuluttajateollisuuden tekoälyä, mutta ilman asiantuntemusta liikenteestä, valmistuksesta tai rakentamisesta niiden potentiaali tulee jäämään teollisen tekoälyn varjoon.” Denner muistuttaa, että Bosch on asettanut itselleen kunnianhimoisia tavoitteita. “Haluamme itse olla tekoälyn asiantuntijoita ja kuulua alan globaaliin eliittiin.” Bosch suunnittelee nelinkertaistavansa yrityksen tekoälyasiantuntijoiden määrän tuhannesta neljääntuhanteen vuoteen 2021 mennessä. Boschin sovelluksia ulkoavaruuteen ja teille Boschin tekoälykeskuksessa (Bosch Center for Artificial Intelligence) työskennellään lähes 150 tekoälyprojektin parissa. Yksi niistä on SoundSee -sensorijärjestelmä. “SoundSeen algoritmi soveltaa koneoppimista kuullakseen, jos jokin on rikki”, Denner selittää. Tämä mahdollistaa sen, että sovellus ennustaa tarkasti koneiden rikkoutumista, mikä puolestaan vähentää huoltokuluja ja parantaa tuottavuutta. Soundsee-sovellus lähetetään kansainväliselle avaruusasemalle tämän vuoden puolivälissä. Bosch näkee sille kaupallisia sovelluksia valmistuksessa, rakennusalalla sekä autojen suunnittelussa. Toinen esimerkki tekoälyn edistyksestä on monitoimikamera, joka yhdistää kuvankäsittelyn algoritmejä tekoälyn metodeihin. Tuloksena on autoihin asennettava älykäs kamera, joka pystyy esimerkiksi huomaamaan jalankulkijat sekä tunnistamaan ja ennustamaan heidän käytöksensä. Korkean ansaintatason varmistaminen vuonna 2019 Bosch odottaa globaalin talouden kasvavan 2,3 prosenttia vuonna 2019. ”Varovainen ennusteemme johtuu monista meneillään olevista kehityskuluista kuten brexitistä ja maailmankauppaan liittyvistä konflikteista. Lisäksi aggressiiviset protektionistiset menettelyt taloudessa kuten rankaisuhenkiset tariffit tai vetäytymiset vapaakauppasopimuksista heikentävät kulutusta ja investointeja”, sanoo talousjohtaja Asenkerschbaumer. Yhtä kaikki, Boschin tavoite on kuluvana vuonna kehittyä markkinoita nopeammin ja ylläpitää korkeaa tulotasoa ennakoivista investoinneista huolimatta. |