Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

VTT:ltä uutta teknologiaa autonomisten laivojen navigointijärjestelmiin

Share |
19.06.2017 9:10

laivasimulaattori.jpg

Teknologian tutkimuskeskus VTT kehittää tulevaisuuden etäohjattavien, autonomisten alusten turvallista ohjaamista. Uutta teknologiaa on kehitetty navigointijärjestelmiin ja autopilottiin, jotka ohjaavat automaattisesti alusta.

Tulevaisuuden laivoja ohjaa pitkälti tekoälyNäitä miehittämättömiä autonomisia aluksia on kuitenkin ammattilaisten kyettävä tarkkailemaan ja ohjaamaan hallitusti maista käsin. Tämä asettaa uusia haasteita autonomisen laivan navigointijärjestelmille, joiden on kyettävä ohjaamaan laivaa eri tilanteissa.

"VTT on tehnyt pitkään autonomisten laivojen luotettavuuden ja turvallisuuden kehitystyötä. Nyt erityisosaamisesta on syntynyt autonomisen aluksen navigointijärjestelmiä", sanoo VTT:n erikoistutkija Jussi Martio. Tähän tarvitaan autopilottia, joilla ohjataan liikkuvaa alusta myös erilaisissa väistämistilanteissa meriteiden sääntöjen mukaisesti.

Apilot-autopilotti

VTT:n kehittämässä Apilot-autopilotissa on kolme tilaa: väyläajo, väistäminen ja hidas joystick-ohjaus esimerkiksi rantautumista varten.  

Väyläajossa Apilot ohjaa laivaa ennalta suunniteltua reittiä pitkin. Jos alus havaitsee toisen väistettävän laivan, autopilot vaihtaa heading-tilaan. Tällöin Apilot väistää muuttamalla aluksen suuntakulmaa. Väistämisen jälkeen autopilot palautuu väyläajoon. 

Joystick-tilassa kontrolli- ja propulsiolaitteita säädetään sopiviksi hitaita nopeuksia vaativiin olosuhteisiin. Apilot asettaa aluksen haluttuun liiketilaan, esimerkiksi kulkemaan sivuttain laituriin. 

Kaikissa tiloissa autopilotti huolehtii, että alus pysyy annetun etäisyyden päässä suunnitellusta reitistä. Jos kyseiset varorajat ylitetään, autopilotti antaa varoituksen ja laiva pitää ottaa etäohjaukseen.

Käyttäjälähtöinen merenkulku

Aluksen automaattisen ohjauksen suunnittelu edellyttää inhimillisten tekijöiden huomioimista. VTT on selvittänyt ihmisen ja teknologian vuorovaikutusta meriliikenteessä ja kehittänyt uusia konsepteja tulevaisuuden laivojen komentosiltoihin sekä autonomisten laivojen etäohjauskeskuksiin. Tällaisessa suunnittelussa pyritään turvalliseen, tehokkaaseen ja miellyttävään toimintaan hakemalla uusia ratkaisuja toimintatapojen sekä teknologian käytettävyyden ja käyttökokemuksen parantamiseksi.

14.12.2017 16:00VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Seuraava mielenkiintoinen Fluid Finland lehti on valmistumassa - tehokas kanava markkinoida tuotteita ja palveluita valmistavalle teollisuudelle
14.12.2017 15:00LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaa
14.12.2017 14:00Yritysauto: Uusi Opel Insignia Country Tourer - lippulaiva vankalla maasturiolemuksella
13.12.2017 12:44Vene 18 Båt uutuus Veneilijän kamapörssi
13.12.2017 11:09VTT kehittää Oxfordin yliopiston kanssa uuden sukupolven atomikelloa
12.12.2017 16:00Kaksi miljoonaa euroa Lounais-Suomen ammatillisen koulutuksen pilottiin
12.12.2017 9:00Digitalisaatio ei pelota myyntipäälliköitä
12.12.2017 8:36VTT:ltä laite usean kaasun samanaikaiseen mittaamiseen
12.12.2017 8:30Loudspring kasvattaa omistustaan Eagle Filtersissä
11.12.2017 12:00Valmet toimittaa OptiConcept M -ulkopakkauskartonkilinjan Kiinaan

Siirry arkistoon »