Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

VTT:ltä uutta teknologiaa autonomisten laivojen navigointijärjestelmiin

19.06.2017 9.10

laivasimulaattori.jpg

Teknologian tutkimuskeskus VTT kehittää tulevaisuuden etäohjattavien, autonomisten alusten turvallista ohjaamista. Uutta teknologiaa on kehitetty navigointijärjestelmiin ja autopilottiin, jotka ohjaavat automaattisesti alusta.

Tulevaisuuden laivoja ohjaa pitkälti tekoälyNäitä miehittämättömiä autonomisia aluksia on kuitenkin ammattilaisten kyettävä tarkkailemaan ja ohjaamaan hallitusti maista käsin. Tämä asettaa uusia haasteita autonomisen laivan navigointijärjestelmille, joiden on kyettävä ohjaamaan laivaa eri tilanteissa.

"VTT on tehnyt pitkään autonomisten laivojen luotettavuuden ja turvallisuuden kehitystyötä. Nyt erityisosaamisesta on syntynyt autonomisen aluksen navigointijärjestelmiä", sanoo VTT:n erikoistutkija Jussi Martio. Tähän tarvitaan autopilottia, joilla ohjataan liikkuvaa alusta myös erilaisissa väistämistilanteissa meriteiden sääntöjen mukaisesti.

Apilot-autopilotti

VTT:n kehittämässä Apilot-autopilotissa on kolme tilaa: väyläajo, väistäminen ja hidas joystick-ohjaus esimerkiksi rantautumista varten.  

Väyläajossa Apilot ohjaa laivaa ennalta suunniteltua reittiä pitkin. Jos alus havaitsee toisen väistettävän laivan, autopilot vaihtaa heading-tilaan. Tällöin Apilot väistää muuttamalla aluksen suuntakulmaa. Väistämisen jälkeen autopilot palautuu väyläajoon. 

Joystick-tilassa kontrolli- ja propulsiolaitteita säädetään sopiviksi hitaita nopeuksia vaativiin olosuhteisiin. Apilot asettaa aluksen haluttuun liiketilaan, esimerkiksi kulkemaan sivuttain laituriin. 

Kaikissa tiloissa autopilotti huolehtii, että alus pysyy annetun etäisyyden päässä suunnitellusta reitistä. Jos kyseiset varorajat ylitetään, autopilotti antaa varoituksen ja laiva pitää ottaa etäohjaukseen.

Käyttäjälähtöinen merenkulku

Aluksen automaattisen ohjauksen suunnittelu edellyttää inhimillisten tekijöiden huomioimista. VTT on selvittänyt ihmisen ja teknologian vuorovaikutusta meriliikenteessä ja kehittänyt uusia konsepteja tulevaisuuden laivojen komentosiltoihin sekä autonomisten laivojen etäohjauskeskuksiin. Tällaisessa suunnittelussa pyritään turvalliseen, tehokkaaseen ja miellyttävään toimintaan hakemalla uusia ratkaisuja toimintatapojen sekä teknologian käytettävyyden ja käyttökokemuksen parantamiseksi.

28.03.2024 9.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
25.03.2024 10.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.03.2024 9.00Digikaksonen tuo selkeitä säästöjä myös teollisuusympäristössä
19.03.2024 11.00Parker Chomerics kasvattaa sähköä johtavien vaahtomaadoitusten ja EMI-suojaustiivisteiden valikoimaa
18.03.2024 11.11Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.03.2024 11.00Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Södra Cellin Mönsteråsin tehtaalle Ruotsiin
12.03.2024 11.00Yksityisen sektorin tehdyn työtunnin kustannus nousi 4,3 % loka-joulukuussa 2023

Siirry arkistoon »