One Sea - Autonomisen meriliikenteen ekosysteemi tuo autonomisen meriliikenteen tiekartat Itämerelle22.05.2017
Merenkulku- ja IT-alan huippuosaajat ovat yhdistäneet voimansa kehittääkseen yhdessä maailman ensimmäisen autonomisten laivojen ekosysteemin. Osapuolten yhteisenä visiona on mahdollistaa täysin etäohjattavien alusten käyttö Itämerellä kolmen vuoden kuluessa ja autonominen kaupallinen meriliikenne vuoteen 2025 mennessä. Vuonna 2016 perustettu One Sea ‑ekosysteemi on esimerkki poikkeuksellisen edistyksellisestä yhteistyöstä, jossa alojensa kansainväliset johtajat pyrkivät yhdessä saavuttamaan autonomista liikennettä koskevan tavoitteensa. Autonomisen meriliikenteen One Sea ‑ekosysteemin perustajajäsenet ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto ja Wärtsilä. Meriteollisuus-yhdistys tukee työtä ja innovaatiorahoituskeskus Tekes on investoinut ekosysteemiin. One Sea ‑ekosysteemiä johtaa DIMECC. ”One Sea ‑ekosysteemi on seuraava luonnollinen vaihe merenkulkualan digitalisoitumisessa. Autonomiseen meriliikenteeseen liittyviä kaupallisia hankkeita on jo aloitettu ja niiden määrän voidaan olettaa kasvavan jatkossa. One Sea ‑ekosysteemissä yhteistyötä tekevät yritykset ja organisaatiot ovat alojensa edelläkävijöitä, ja ekosysteemimme yritysvetoisuus ja systeemisyys erottaa sen monista pikemminkin akateemisista hankkeista. One Sea varmistaa huolelliseen tutkimukseen perustuvan, testatun ja erittäin tehokkaan autonomisen meriliikenteen verkoston”, DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala kertoo. Ekosysteemiin osallistuvat yhtiöt ovat jo aloittaneet autonomisen liikenteen mahdollistavien tuotteiden, palveluiden ja ratkaisujen kehittämisen. Autonomisen meriliikenteen One Sea ‑ekosysteemi on ryhtynyt laatimaan tiekarttoja kohti merenkulkualan autonomista tulevaisuutta. Niiden avulla se pyrkii edistämään autonomista liikennettä kansainvälisesti. Tiekartoissa on määritetty aikajana kohti vuotta 2025 sekä pääasialliset tutkimusteemat ja merenkulun autonomian tasot. Niiden tarkoituksena on vähentää onnettomuuksia, pienentää meriliikenteen ympäristövaikutuksia ja kehittää tehon parantamiseen ja uusiin kaupallisiin sovelluksiin pyrkiviä mahdollisuuksia. Tiekartat ovat ekosysteemiin kuuluvien yritysten edustajien laatimia ja kansallisen ja kansainvälisen ohjausryhmän tarkistamia. Autonomisen meriliikenteen ennakoitu aikajana osoittaa, että uusia säädöksiä on ryhdyttävä hyväksymään aiempaa nopeammin. Teknologia kehittyy sellaista vauhtia, että säännöt ja määräykset ovat vaarassa vanhentua. Kaikeksi onneksi kaukokatseiset kansalliset ja kansainväliset yksiköt tekevät parhaansa autonomisen liikenteen mahdollistamiseksi näin lyhyellä aikavälillä. Autonomisen meriliikenteen One Sea ‑ekosysteemi on parhaillaan laatimassa toiminnallisia, teknisiä, turvallisuutta koskevia, lainsäädännöllisiä, liikenteenohjausta koskevia ja eettisiä aiheita käsitteleviä tiekarttoja. Näitä tärkeitä aiheita käsittelevät tiekartat esitellään suurelle yleisölle ja muille merenkulkualan toimijoille piakkoin. Kunkin aiheen tiimoilta tullaan tekemään tutkimusta ja valmistelevia keskusteluja käydään eri osapuolten kesken. Näiden teemojen tutkiminen mahdollistaa kaupallisen autonomisen meriliikenteen vuoteen 2025 mennessä. Lue lisää One Sea ‑ekosysteemistä: Suomessa toimivan, autonomisen meriliikenteen ekosysteemin verkkosivusto, joka edistää alusten autonomiaan liittyviä pyrkimyksiähttps://www.oneseaecosystem.net/
Tietoa autonomisista laivoista: Autonomiset laivat ovat meriliikenteen tulevaisuutta. Autonomiset laivat toimivat ekosysteemissä, jossa päätöksenteko perustuu tietoon, älykkäisiin algoritmeihin, tekoälyyn ja huippuunsa vietyyn optimointiin. Autonomia ja digitalisoituminen tuovat alalle mahdollisuuksia, jotka muokkaavat perinteistä meriliikennettä uuteen uskoon. Aluksella olevan miehistön, tekoälyn ja maissa olevan, etäohjauksesta vastaavat miehistön roolit arvioidaan ja määritellään uudelleen. One Sea ‑ekosysteemi on älykäs ympäristö, jossa älykkäät laitteet ja ratkaisut käyttävät ja analysoivat massadataa, viestivät keskenään ja tekevät myös itsenäisiä päätöksiä. Autonomian meriliikenteelle tuomien etujen laajuutta voi laskea kustannusten, luotettavuuden ja tehokkuuden perusteella. Lisäksi sen yhteydessä tehdyt innovaatiot tuovat monenlaisia täysin uusia mahdollisuuksia liiketoiminnalle. Autonomisen meriekosysteemin perustajajäsenet: ABB Cargotec Ericsson Meyer Turku Rolls-Royce Tieto Wärtsilä DIMECC |