Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
Puh. (09) 698 0442

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Formula Student -tiimin uusi auto valmiina kauden koitoksiin

Share |
04.05.2017 8:20

Tampere UAS Motorsport Roll Out -tilaisuus TAMKissa 11.4.2017. Kuva Essi Kannelkoski

Tampere UAS Motorsport Roll Out -tilaisuus TAMKissa 11.4.2017. Kuva Essi Kannelkoski

Tampereen ammattikorkeakoulun formula-tiimi esitteli uuden kilpa-autonsa huhtikuussa pidetyssä Roll Out -tilaisuudessa. Formula-tiimin ensimmäinen koitos uudella autolla on 17.- 20. heinäkuuta Formula Student Netherlands, joka pidetään Hollannin Assenissa.

"FS017 autossa on lähdetty tavoittelemaan huomattavaa painonsäästöä viime vuotiseen verrattuna. Rungon osalta on optimoitu muotoja ja putkikokoja, sekä toteutettu perälevy erillisenä koneistettuna osana, johon kiinnittyvät moottori, takatukivarsien taemmat päät, jousitus, jarrut sekä tasauspyörästö.

Alustan osalta on siirrytty käyttämään ilmaan perustuvia iskunvaimentimia/jousia ja on mietitty uudestaan iskunvaimentimien sijainnit ja kallistuksenvakaajien toteutus. Jarrujen osalta on pyritty parantamaan osien luotettavuutta ja huollettavuutta.

Moottori on pidetty samana, mutta sen viritysastetta on lähdetty nostamaan. Imusarjan parannusten pitäisi jo itsessään tuoda simulointien mukaan lisää tehoa. Lisäksi aiempina vuosina ongelmia tuottaneeseen melunhallintaan on taas panostettu äänenvaimentajan suunnittelussa.

Katteiden ja aerodynaamisten osien osalta jatkojalostettiin viime vuotista ratkaisua, jossa katteet olivat kiinteästi osana runkoa. Tällä kertaa katteista kuitenkin jätettiin sandwich-rakenne pois, koska se toi suhteellisen paljon painoa, vaikka sillä ei saavutettu tavoiteltua vääntöjäykkyyden lisääntymistä. Siipiä on optimoitu kevyemmiksi, ja niiden valmistukseen on käytetty uusia innovatiivisia menetelmiä, joilla on saavutettu huomattavia kustannussäästöjä.

Sähköjen osalta on laajennettu CAN-väylän toteutusta koko autoon, ja datankeruu tapahtuukin pääosin CAN-väylän välityksellä. Perinteinen sulake/reletaulu on korvattu mikrokontrolleriohjatulla täysin puolijohteilla toteutetulla modulilla. Kojetaulun toteutus näyttöineen ja nappeineen on siirretty kokonaisuudessaan rattiin. Autoon tulee itse suunniteltuja piirilevyjä neljä erilaista, yhteensä yhdeksän kappaletta. Lisäksi johtosarjaa on optimoitu johtokokojen osalta sekä käytetty laadukkaampia materiaaleja, joilla on saavutettu myös huomattavaa painonsäästöä.

Kaiken kaikkiaan optimointi näyttää tuoneen tulosta. Viime vuotisen auton punnitustulos kisoissa oli 210,4 kg. Nyt roll-outin jälkeen punnitustulos oli 172 kg, mutta tähän tulee vielä noin 15 kg nesteitä päälle. Lisäksi autosta puuttui vielä joitakin osia, mutta toisaalta toisista osista pitäisi myös lähteä vielä painoa pois, kertoo Tampere UAS Motorsportin tekninen johtaja Tarmo Heiskanen

Millaisilla odotuksilla tiimi lähtee uuteen kauteen?

"Uudesta autosta on nyt todella hyvät fiilikset. Auto näyttää pirun komealta ja siitä on lähtenyt hyvin painoa pois. Aiemmin ongelmia tuottaneisiin osioihin on kiinnitetty erityistä huomiota, joten nyt voisi olla hyvät mahdollisuudet päästä vuosikausia ongelmia tuottanut kisojen endurance-osio maaliin asti."

Miltä kisa-aikataulu näyttää?

"Heinäkuun 17.-20. on Formula Student Netherlands Hollannin Assenissa TT-Circuitilla ja kuukautta myöhemmin Formula Student Hungary Unkarin Győrissa. Tänä vuonna kilpailut käydään kahdella erillisellä reissulla aikataulusta johtuen."

Kuinka kauan uuden auton rakentaminen kesti?

"Aikaa meni. Ja tulee vielä menemään. Vajaan parin kymmenen hengen aktiiviporukka käyttää kukin projektin pariin satoja tunteja kauden aikana. Kahvia kuluu formulaluolalla toista sataa pakettia kauden aikana."

FS017 auton tärkeimmät ominaisuudet

  • Pituus: 2,94 m
  • Leveys: 1,50 m
  • Akseliväli: 1525 mm
  • Arvioitu paino: 187 kg
  • Moottori: Aprilia RXV V-twin 549 cm³
  • Huippunopeus: 120 km/h
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 4,3 sek


Tampere UAS Motorsport

Tampere UAS Motorsport on Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoista koostuva tiimi, joka kilpailee kansainvälisessä Formula Student -sarjassa. Kilpailut järjestetään vuosittain kesäisin ympäri maailmaa, suurin osa kuitenkin Euroopassa. Kilpailujen ideana on kehittää opiskelijoiden osaamista oman alan vaativissa työtehtävissä ja tarjota autonvalmistajille ideoita tulevaisuuden autoihin. Kisoja sponsoroivat suuret yritykset kuten Bosch, Mahle, Audi ja Mercedes Benz. Jäseniä on tällä hetkellä n. 50, monelta eri koulutusalalta. Valtaosa jäsenistä on insinööriopiskelijoita, mutta myös liiketalouden ja media-alan opiskelijoilla on suuri rooli tiimin toiminnassa.

Tampere UAS Motorsport: http://www.tampereuasmotorsport.fi/

Facebook: https://www.facebook.com/TampereUasMotorsport/

23.06.2017 9:10Provosti Ilkka Niemelä Aalto-yliopiston rehtoriksi
22.06.2017 7:22VTT:n pieni hyperspektrikamera avaruuteen Aalto-1-satelliitissa - teknologialla uusia sovellusmahdollisuuksia piensatelliittimarkkinoille
21.06.2017 10:10PMC Hydraulics keskittää letkuasennelmatuotantonsa Tampereelle
21.06.2017 7:10KATSO TÄSTÄ! Hydrauliikavalmistaja Hydoring Oy on julkaissut uuden esitteen
20.06.2017 9:01Teollisuudessa työskenteleviä tohtoreita halutaan mentoreiksi
19.06.2017 9:10VTT:ltä uutta teknologiaa autonomisten laivojen navigointijärjestelmiin
18.06.2017 10:10Get the right runner blocks with digital turbo power
17.06.2017 16:00LUE TÄSTÄ! Alkukesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - mukana HydrauliikkaExtra!
16.06.2017 9:00Uusi Parker 221G -solenoidiventtiili aggressiivisiin ulko-olosuhteisiin
15.06.2017 13:10LUE TÄSTÄ! Uusi ProMagazine.se metsäalan ammattilehti Ruotsin markkinoille on ilmestynyt mukana myös Hydrauliikka-teema - tervetuloa Ammattilehden Mediarekkaan Elmia Woodissa osastolle 935

Siirry arkistoon »