Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

ITERin vaativa etähuollon operaatio onnistui suomalaisvoimin

09.04.2015 20.00

cassettedivertor.jpg

VTT ja Tampereen teknillinen yliopisto saavuttivat ITER-fuusioreaktorin etäohjauksen kehitystyössä merkittävän uuden askeleen, kun fuusiolaitteen divertori-kehän avaavan ja sulkevan kasetin vaihto reaktorin etähuollon tutkimusympäristössä onnistui etäohjatusti.

Operaatio on yksi vaativimpia toimenpiteitä tulevassa ITERissä. Suomalaisten ITER-yhteistyö jatkuu nyt myös uutena miljoonahankkeena.

ITERin rakennustyöt etenevät Etelä-Ranskan Cadarachessa vauhdikkaasti, ja laitoksen osajärjestelmistä on käyty useita tarjouskilpailuja. Teknologian tutkimuskeskus VTT sai ensimmäisen toimeksiannoista viime vuonna ja on mukana myös seuraavassa tarjouskilpailun voittaneessa konsortiossa, joka toimittaa ns. Neutral Beam -etähuoltolaitteiston fuusioreaktoriin. Sopimuksen kokonaisarvo on n. 45 miljoonaa euroa. 

Taustalla on VTT:n noin 10 vuoden onnistunut tutkimus- ja kehitystyö ITERin epäpuhtauksia keräävien divertori-kasettien vaihto-operaatioissa. Tehtävät liittyvät huollon etäoperoinnin laitteiden ja ohjausjärjestelmien suunnitteluun ja niiden testaukseen Tampereella sijaitsevassa Divertor Test Platform 2 -eli DTP2 -tutkimusympäristössä, joka on täysmittakaavainen malli fuusioreaktorin pohjaosasta. Itse testialusta on noin 20 metriä pitkä ja painaa noin 65 tonnia.

ITERin teknologialta edellytetään paljon, sillä sen avulla hallitaan sadassa miljoonassa celsiusasteessa palavaa fuusioplasmaa. Kun fuusioreaktori on käytössä, sen ydinosat aktivoituvat neutronipommituksessa. Siksi kaikki huolto-, tarkastus- ja korjaustoimet tehdään etäoperoinnin avulla valvomosta virtuaalimallien ja kameranäkymän avustamana.

ITERin reaktorikammion alaosassa sijaitsevat 54 divertori-kasettia ovat kukin kooltaan 3,4 m x 2,3 m x 0,6 m ja painavat noin 10 tonnia. Divertori-kasetti on ikään kuin valtava tuhkakuppi, johon kuuma tuhka ja epäpuhtaudet laskeutuvat. 

04.02.2025 11.00Parker laajentaa EY- ja EX-servomoottorisarjojen sertifiointia ja parantaa niiden kestävyyttä räjähdysvaarallisissa ympäristöissä
31.01.2025 19.00KATSO TÄSTÄ 31.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa - esittelyssä myös sotilasajoneuvoja ja moottoripyöriä
27.01.2025 9.00Enersense toimittaa huippuosaamista vaativat putkistot Göteborgiin
24.01.2025 23.00KATSO TÄSTÄ: Hyviä uutisia! erikoislähetys Kuopion Konepäiviltä - mielenkiintoista asiaa vuoden ensimmäisestä alan tapahtumasta
22.01.2025 9.00Ohjaa jopa 16:sta akselia SMC:n kompaktilla laajennettavalla ohjaimella
20.01.2025 8.00Chemigate pienentää Lapuan tehtaansa energiankäytön CO2-päästöjä n. 20 % yhdessä Caverionin kanssa
17.01.2025 22.00KATSO TÄSTÄ 17.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
14.01.2025 8.00SMC:n uusi ionisaattori tarjoaa nopean varauksen neutraloinnin ilman paineilman kulutusta
13.01.2025 8.00ARE energiaremontoi Valmetin Rautpohjan valimon Jyväskylässä
10.01.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 10.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa

Siirry arkistoon »