Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Virtuaalitestit voivat vähentää laivanrakennuksen riskejä ja hiilidioksidipäästöjä

13.02.2024 9.00

viking_glory_render.jpg

Modernit alukset ovat kehittyneitä kokonaisuuksia, joissa kaikkien tietojärjestelmien on toimittava ja tehtävä yhteistyötä virheettömästi ja turvallisesti.

Tietojärjestelmien asentaminen käyttöympäristöön on tärkeä osa laivanrakennusprosessia, mutta usein tämä tehdään vasta kehitystyön loppuvaiheessa. Åbo Akademin tutkijat kehittävät laivanrakennusalan käyttöön yhtenäistä hajautettua testiympäristöä laivan käyttöönottoa ja virtuaalista merikoeajoa varten. 

Uusi alus herää eloon koeajon aikana, jolloin kaikkia laivan järjestelmiä, mukaan lukien navigointiin ja käyttövoimaan liittyviä järjestelmiä, testataan yhdessä ensimmäistä kertaa. Koeajot ovat usein sekä kalliita että työläitä prosesseja, ja havaitut virheet voivat aiheuttaa lisäkustannuksia tai jopa viivästyttää aluksen luovuttamista.  
  
– Noin neljäsosa laivanrakennusprosessin kasvihuonekaasupäästöistä tulee juuri koeajoista, eikä ole harvinaista, että eri toimittajien järjestelmiä suunnitellaan ja tarkistetaan erikseen. Tästä syystä kaikki toimenpiteet, jotka vähentävät koeajoihin tai myöhäisiin validointi- ja varmennustoimiin käytettyä aikaa, ovat todennäköisesti kannattavia, sanoo Åbo Akademin tietotekniikan vanhempi yliopistonlehtori Dragos Truscan.   
  
Virtual Sea Trial -hankkeessa Åbo Akademin tutkijat uudistavat yhdessä kumppaneidensa kanssa osan laivanrakennuksen IT-prosesseista kehittämällä yhtenäisen hajautetun testiympäristön virtuaalista merikoeajoa ja laivan käyttöönottoa varten. Prosessien virtualisointi mahdollistaa useiden käyttöjärjestelmien samanaikaisen koekäytön. Sen avulla merenkulun tekniikan toimittajat ja telakat voivat esittää asiakkailleen uusia tehokkaita tapoja suunnitella, rakentaa ja testata aluksilla käytettäviä järjestelmiä. Hanke on kansainvälinen ponnistus, ja se toteutetaan tiiviissä yhteistyössä telakkateollisuuden ja Meyer Turun Necoleap-ekosysteemin kanssa.  
  
– Telakoilla on tarvetta testi-infrastruktuureille, jotka pystyvät ajamaan useita eri toimittajien järjestelmiä samanaikaisesti ja paitsi varmistamaan järjestelmien välisten rajapintojen toimivuuden myös tunnistamaan virheet mahdollisimman varhain. Virtualisointi vähentää riskejä, kun alukselle asennetaan uusia, teknisiä innovaatioita. Hankkeella on potentiaalia muuttaa tapaa, jolla laivoja rakennetaan, samalla kun siitä saadut tulokset voivat tehdä suomalaisesta laivanrakennuksen ekosysteemistä globaalin edelläkävijän. Se edistää sekä talouskasvua että hiilineutraaliustyötä tukevaa teknologista kehitystä, sanoo Åbo Akademin teollisuustalouden professori Magnus Hellström.    

Virtual Sea Trial on Business Finlandin rahoittama ja sen kokonaisbudjetti on noin 12 miljoonaa euroa, josta Åbo Akademin osuus on noin 1,6 miljoonaa euroa. Hanketta koordinoi Yrkeshögskolan Novia. Muihin hankekumppaneihin kuuluvat Turun yliopisto, Meyer Turku, Wärtsilä, Valmet Technologies, Loisto, Cadmatic, Kongsberg ja Semantum. Hanke toteutetaan aikavälillä 1.1.2024–31.12.2026.   
   

10.07.2025 11.00Bosch Rexroth katsoo tulevaisuuteen haastavan tilikauden 2024 jälkeen
08.07.2025 8.00Enersense myy meriteollisuusyksikkönsä
07.07.2025 10.00Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat vuoden 2025 toukokuussa 14,2 % vuodentakaisesta
04.07.2025 18.00KATSO TÄSTÄ OKRA 2025 -ERIKOISLÄHETYS! Laaja raportti maatalousnäyttelystä - paljon asiaa koneista ja urakoinnista
30.06.2025 10.00Uusi Emerson kastepisteanturi valvoo kosteutta ja ilman laatua reaaliajassa ja parantaa kaasuun liittyvien prosessien luotettavuutta
27.06.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 27.6. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kooste maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
26.06.2025 11.00Energian tuonnin arvo laski ja viennin kasvoi vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä
24.06.2025 8.00Äärimmäisen tarkka TOF-SIMS-laite auttaa kehittämään materiaaleja koviin oloihin - vetymoottoriin, poranteriin tai fuusioreaktoriin
20.06.2025 23.00KATSO TÄSTÄ 20.6. JUHANNUSLÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
19.06.2025 10.00Parker Hannifin tuo kehittyneet liikkeenohjausteknologiat rallicrossin vuoden 2025 maailmanmestaruussarjaan

Siirry arkistoon »