Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

NSK:n laakerit vähentävät laivan lastauskuljettimen huoltokustannuksia

07.11.2022 15:00

IN_Ship-Harbour_shutterstock_1883577541_1000x441.jpg_ico500.jpg

Kun Australiassa sijaitsevassa rautamalmisatamassa sijaitsevan laivojen lastauskuljettimen suunnanvaihto-hihnapyörää tukevat laakerit oli vaihdettava, NSK suunnitteli siihen pallomaisia rullalaakereita käyttävän ratkaisun. Laakerit valmistettiin NSK:n omasta HTF-kovateräksestä ja niissä käytettiin myös irrotettavaa nitriilitiivistettä. Tämän tuloksena käyttöikä pidentyi, mikä johti merkittäviin säästöihin seisokkikustannuksissa.

Toimintaympäristön vuoksi kaivos- ja louhintateollisuudessa tarvitaan erittäin luotettavia laitteita, jotka kestävät haastavia olosuhteita. Kun laivojen lastauskuljettimessa käytettävän suunnanvaihto-hihnapyörän laakereiden käyttöikää oli jäljellä enää kuusi kuukautta, rautamalmisatama turvautui NSK:n asiantuntemukseen paremman ratkaisun löytämiseksi.

NSK:n asiantuntijaryhmä tutki laakerivikoja ja havaitsi, että vikaantuneiden laakerien voiteluaineeseen oli päässyt raskaita rautamalmihiukkasia ja vettä, ja että nämä olivat lyhentäneet suunnanvaihto-hihnapyörän käyttöikää. Kuljettimen osien käyttöiän lyhentyminen aiheuttaa kustannuksia huoltotuntien ja tuotannon menetyksen muodossa.

Ratkaistakseen ongelman NSK:n tekniset asiantuntijat ryhtyivät suunnittelemaan uutta ratkaisua, joka perustui yhtiön hyväksi todettuihin pallomaisiin rullalaakereihin. Ensimmäiseksi NSK päätti valmistaa laakerin yrityksen ainutlaatuisesta HTF-materiaalista. HTF-teräs vähentää tehokkaasti yleistä ulkokehän kulumispinnan kulumista. Tämä johtuu siitä, että kuormitusalueen kiinteä materiaali kuluu helposti, jos sille pääsee pienhiukkasia.

NSK:n pitkäikäisissä HTF-sarjan laakereissa hyödynnetään kehittynyttä materiaalitekniikkaa ja lämpökäsittelytekniikkaa. Nämä mahdollistavat erinomaisen kestävyyden kulumista, kiinnileikkautumista ja korkeita lämpötiloja vastaan. Lopputuloksena on huomattavasti pidempi käyttöikä, alhaisemmat huoltokustannukset ja vähemmän suunnittelemattomia seisokkiaikoja. HTF-sarjan laakerit voivat jopa kymmenkertaistaa laakereiden käyttöiän epäpuhtaissa voiteluolosuhteissa, esimerkkinä rautamalmin käsittely satamassa.

Toinen NSK:n ehdotuksen keskeinen tekijä oli irrotettavat ja joustavat nitriilitiivisteet (HNBR), jotka kompensoivat tiivisteen kulumista ja pidentävät käyttöikää entisestään. Tiivisteen huuli pitää yllä painetta myös silloinkin, kun se ei ole aivan kohdallaan.

Sen lisäksi, että laakereiden käyttöikä pidentyi - NSK:n tiivistetyillä pallomaisilla rullalaakereilla saavutettiin 12 kuukauden häiriötön toiminta - irrotettava tiiviste tarjosi rautamalmin satamalaitokselle mahdollisuuden tarkastaa radiaaliset sisäiset välykset rakotulkilla asennusprosessin aikana.

Lyhyesti sanottuna tämä tärkeä suunnitteluominaisuus mahdollistaa oikean välyksen tarkan säädön laakereita kokoonpantaessa. Konseptin keskiössä on tiiviste, joka on kiinnitetty renkaaseen/pidikkeeseen. Tämä on täysin irrotettavissa (pulttien avulla) ja tarjoaa mahdollisuuden mitata välys rakotulkin avulla. Lisäksi tämä ainutlaatuinen ratkaisu tarjoaa täydellisen yhteensopivuuden aikaisempien ratkaisujen kanssa.

Rautamalmin satamalaitoksessa saavutettujen yhteensä 77 376 euron vuotuisten kustannussäästöjen suurin yksittäinen tekijä oli tuotantoseisokkien väheneminen.

28.11.2022 12:00***Hyviä uutisia! Jos myöhästyit niin Ammattilehti.fi BLACK FRIDAY tarjous jatkuu vielä tänään - jäljellä enää kaksi uutispakettia nopeimmille***
25.11.2022 22:45KATSO TÄSTÄ VIIKON 47/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset
24.11.2022 11:00Teollisuuden tuottajahinnat nousivat vuoden 2022 lokakuussa 22,3 % vuoden takaisesta
21.11.2022 10:00Sulzer ottaa käyttöön pitkälle automatisoidun ja digitalisoidun pumppujen tuotantolinjan ja logistiikkakeskuksen Kotkassa
18.11.2022 22:33KATSO TÄSTÄ VIIKON 46/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa maarakennus-, kuljetus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
17.11.2022 13:00Dassault Systèmes ja BMW kehittävät yhdessä prässäysmuottien suunnittelusovellusta - tavoitteena lyhentää ajoneuvojen kehitysaikaa
15.11.2022 11:00Ajannäyttäjät - innovatiiviset AS-Interface 3 -yhdyskäytävät
14.11.2022 13:33Dassault Systèmes ja BMW kehittävät yhdessä prässäysmuottien suunnittelusovellusta - tavoitteena lyhentää ajoneuvojen kehitysaikaa
14.11.2022 11:00ECOM Instruments SPS 2022 -messuilla: Luonnostaan turvallinen mobiililaite-ekosysteemi kaikkiin älytehdasskenaarioihin
11.11.2022 21:30KATSO TÄSTÄ VIIKON 45/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »