Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Turvallisuus- ja ympäristövaatimukset vauhdittaneet kehittyneemmän teknologian käyttöä meriliikenteessä

10.01.2022 11:00

laivaaa.jpg

Pitkäaikaista työtä merenkulun kehittämiseksi arvostetaan. Yritykset ja Business Finland jatkavat investointejaan One Sea -ekosysteemiin ainakin vuoden 2023 loppuun.

Meriliikenne siirtyy lähivuosina yhä enemmän perinteisestä teknologiasta autonomisempiin teknologioihin. Kehittyneemmän teknologian käyttöönottoa on merenkulussa jarruttanut muun muassa kansainvälisen lainsäädäntöprosessin kankeus. Kasvaneet turvallisuus- ja ympäristövaatimukset ovat saaneet vauhtia myös kansainvälisen lainsäädännön uudistamiseen.

”Suomi kuuluu merenkulussa teknologisiin edelläkävijöihin, joten on ollut luontevaa, että se on myös ollut aktiivinen autonomiakeskustelun avaaja. Autonominen meriliikenne ei toteudu yhdellä rykäyksellä, vaan muutos tapahtuu yksittäisin edistysaskelin", toteaa One Sean ekosysteemijohtaja Marko Rahikainen.

Tammikuussa One Sean toisena ekosysteemijohtajana aloittaneella Marko Rahikaisella on monipuolista kokemusta Suomen merenkulun hallintotehtävistä. Hän on virkaurallaan osallistunut yli viiteenkymmeneen Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n kokoukseen sekä yhtä moneen Euroopan unionin merenkulun sääntelyyn ja valvontaan liittyvään kokoukseen.

Merikapteenin taustasta hyötyä sääntelytyössä

Keväällä One Sea osallistuu muun muassa IMO:n meriturvallisuuskomiteaan ja merenkulun automaatioon liittyvään säädöstyöhön. Säädöksiä pohjustamaan tarvitaan esimerkiksi määrittelyt yhteisestä terminologiasta sekä pohdintoja merenkulkijoiden tehtävistä ja vastuista automaatioon liittyen.

”Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n säätelytyössä kehittyneet edelläkävijämaat ovat automaation alkutaipaleella olevien maiden kanssa samassa keskustelupöydässä ja lopputuloksen pitää olla sellainen, että kaikki pysyvät jollain tasolla mukana. Siksi siellä ei aina voida edetä nopein harppauksin”, Marko Rahikainen sanoo.

Taustaltaan Rahikainen on merikapteeni. Kansipuolen tehtävät miehistössä ja päällystössä raakaöljy- ja kaasusäiliöaluksilla sekä kontti-, ro-ro- ja kuivarahtialuksissa kuten myös tehtävät uusien alusten rakentamisen valvonnassa varustamon tai viranomaisen edustajana antavat käytännön näkökulmaa sääntelytyöhön.

”Usein autonomisesta meriliikenteestä puhuttaessa pelätään, että uusi teknologia vie työt. Työ merillä on kuitenkin henkisesti raskasta. Siellä eletään useiden viikkojen ajan, joskus jopa vuosi, eristyksessä samassa aluksessa. Enemmän edistynyttä teknologiaa hyödyntävät työtehtävät tuovat uudenlaisia työmahdollisuuksia, jotka voivat olla monipuolisempia ja työolosuhteet voivat olla paremmat.”

Uutta liiketoimintaa luomassa

One Sea -ekosysteemi on luonut mahdollisuuksia autonomisen merenkulun toteutumiseen lainsäädännön ja kansainvälisen vaikuttamistyön kautta jo vuodesta 2016 alkaen. DIMECCin johtamaan ekosysteemiin kuuluvat ABB, Cargotec, Finnpilot Pilotage, Finntraffic, Haltian, Kongsberg, MTI, Napa, TietoEVRY ja Wärtsilä. Ekosysteemiä rahoittavat yritykset ja Business Finland, joka on myöntänyt lisärahoituksen jo Tekesin aikoinaan rahoittamista ekosysteemeistä pitkäikäisimmälle.

”Saamamme jatkorahoitus vuoteen 2023 asti on osoitus siitä, että pitkäjänteistä työtämme uuden liiketoiminnan luomiseksi merenkulkualan digitalisaation osalta pidetään merkittävänä”, toteaa Päivi Haikkola One Sea -ekosysteemistä.

15.01.2022 11:00Valmet lanseeraa älykkään massan jauhatuksen säädön varmistamaan jauhinten paremman toiminnan
14.01.2022 22:20KATSO TÄSTÄ 14.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
10.01.2022 11:00Turvallisuus- ja ympäristövaatimukset vauhdittaneet kehittyneemmän teknologian käyttöä meriliikenteessä
07.01.2022 23:55KATSO TÄSTÄ 7.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
05.01.2022 11:00Kalmar yhteistyöhön Coast Autonomous Inc. -yhtiön kanssa nopeuttaakseen robotisoitujen ratkaisujen kehittämistä markkinoille
04.01.2022 11:00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Irani Papel e Embalagemille Brasiliaan
31.12.2021 19:00KATSO TÄSTÄ VUODEN VIIMEINEN 31.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
29.12.2021 11:00Teräs ja sen toimitusketju ovat muuttumassa vihreiksi
25.12.2021 11:00Parker High Pressure Connectors Europe julkistaa uuden optimoidun FEM-pikaliitinsarjan
24.12.2021 9:55KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! Jouluspesiaali lähetys - mukavia alan joulutunnelmia

Siirry arkistoon »