Kaupan liikevaihto kasvoi helmikuussa 1,2 prosenttia15.04.2020 14.00
Tilastokeskuksen mukaan koko kaupan työpäiväkorjattu liikevaihto kasvoi helmikuussa 1,2 prosenttia vuoden 2019 helmikuusta. Työpäiväkorjattu myynnin määrä, josta hintojen muutoksen vaikutus on poistettu, nousi samaan aikaan 1,3 prosenttia. Liikevaihto kasvoi kaikilla kaupan toimialoilla tukkukauppaa lukuun ottamatta. Vähittäiskaupan liikevaihto kohosi 3,5 prosenttia ja autokauppa puolestaan 8,2 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Vähittäiskaupan työpäiväkorjattu liikevaihto nousi helmikuussa 3,5 prosenttia vuoden 2019 helmikuusta. Myynnin määrä kasvoi samaan aikaan 3,3 prosenttia. Vähittäiskaupan kasvuun vaikutti erityisesti erikoiskauppa, sillä kyseisen toimialan työpäiväkorjattu liikevaihto kasvoi 5,9 prosenttia ja myynnin määrä 7,1 prosenttia. Tavaratalokaupan liikevaihto kohosi 5,2 prosenttia ja myynnin määrä 4,2 prosenttia. Päivittäistavarakaupan liikevaihto sen sijaan kasvoi 2,6 prosenttia ja myynnin määrä 0,6 prosenttia vuodentakaisesta. Työpäiväkorjatun liikevaihdon ja myynnin määrän kehityksen suuret erot päivittäistavarakaupassa selittää hintojen nousu ja erikoiskaupassa vastaavasti hintojen lasku. Liikevaihto ja myynnin määrä edelliskuukautta heikompaa Koko kaupan kausitasoitettu liikevaihto laski helmikuussa 0,6 prosenttia tammikuuhun verrattuna. Myynnin määrä laski samaan aikaan 0,1 prosenttia. Tammikuussa liikevaihto ja myynnin määrä sen sijaan nousivat molemmat edelliskuukaudesta. Kaupan liikevaihtokuvaaja kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on kauppa. Indeksien laskenta perustuu Verohallinnon oma-aloitteisten verojen aineiston tietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen myyntitiedustelun aineistolla. Myynnin määräindeksi lasketaan poistamalla arvoindeksisarjasta hintojen muutosten vaikutus. Työpäiväkorjaus huomioi arkipäivien lukumäärän vaihtelusta aiheutuvat tekijät. Tämä tarkoittaa kuukausien pituuksien, eri viikonpäivien ja juhlapäivien huomioimista. Kausitasoitetusta sarjasta on poistettu lisäksi kausivaihtelu, jonka ansiosta myös kahden peräkkäisen kuukausihavainnon vertaaminen on mielekästä. Uusimman kuukauden tiedot ovat ennakollisia ja voivat tarkentua merkittävästi etenkin tarkemmilla toimialatasoilla tulevina kuukausina. Lähde: Kaupan liikevaihtokuvaaja, Tilastokeskus |