Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Valtiovallan on turvattava työskentelyn jatkuminen teknisen kaupan alalla

18.03.2020 11:11

tekninenlogo.jpg

Koronavirusepidemia uhkaa paitsi ihmisten terveyttä, myös talouden perustuksia Suomessa ja Euroopassa. Suomen hallitus on todennut maassa vallitsevan poikkeusolot ja rajoittanut kansalaisten liikkumista merkittävästi. Huomio on kuitenkin kohdistunut lähes yksinomaan julkisen sektorin toimintaan.

Teknisen kaupan sektorilla eli muun muassa rakentamista ja teollisuutta palvelevassa raaka-aine-, komponentti- ja konekaupassa tilanne on muuttunut nopeasti kriittiseksi, vaikka vielä maaliskuun alussa kauppa kävi edelleen tyydyttävästi ja tilauskannat olivat hyvällä tasolla.

– Viime päivinä hermostuneisuus on näkynyt hamstrauksena rakennus- ja talotekniikan tuotteissa sekä teollisuuden kemikaalikaupassa. Päähankkijat edellyttävät, että alihankkijat ajavat varastotasoja ylös. Etätyöhön on siirrytty niihin kykenevissä toiminnoissa, mutta tuotannossa, korjauksissa, vuokraamoissa ja monissa muissa toimipaikoissa tämä ei ole mahdollista, kertoo Teknisen Kaupan Liiton toimitusjohtaja Markku Uitto.

Logistiikan ja rahaliikenteen seisahtuminen kaataisi lukuisia yrityksiä

Suuri uhka taloudelle on se, että logistiset ketjut ovat hidastuneet, mikä haittaa komponenttien saantia ulkomailta ja siten teollista tuotantoa ja vientikauppaa. Näitä tarvikkeita tarvitsevat kaikki rakentamisen ja teollisuuden yritykset.

Teknisen kaupan infra varmistaa muun muassa vedenjakelun ja sähkönjakelun jatkumisen, joten kyse on myös yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisistä toiminnoista.

Monet EU-maat tekevät rajatarkastuksia, joten tarvikkeita kuljettavat rekat seisovat sisärajoilla, ja muun muassa pidentyneet ajoajat ja kuljettajien rajanylitysvaikeudet johtavat kuljettajapulaan. Lentorahdissa kapasiteetin pienentyminen on nostanut hintoja muutamassa päivässä huomattavasti. Merirahdin jatkuvuutta haittaa muun muassa konttipula. Maksukyky heikkenee nopeasti aloilla, joilla sopimukset sisältävät pitkiä maksuaikoja.

Nämä tekijät yhdessä uhkaavat seisahduttaa liiketoiminnan useilla toimialoilla ja kaataa lukuisia yrityksiä töiden pysähtyessä ja rahaliikenteen hyytyessä.

Teknisen Kaupan Liitto esittää seuraavia nopeita korjaustoimia:

  • Tavaralogistiikan sujuvuuteen erityishuomio EU:ssa
  • Lomautusilmoitusajan lyhentäminen
  • Tuotantotyöntekijöiden alakouluikäiset lapset tulee päästä kouluun, jotta heidän vanhempansa voivat pysyä tärkeissä työtehtävissään
  • Rakentamisen ja tuotannon ulkomaisen työvoiman pysymistä maassa on tuettava
  • Rahoituksen riittävyys on varmistettava
    • Työnantajamaksujen ja arvonlisäveron tilapäinen alentaminen ja maksamisen viivästäminen
    • Instrumentteja yritysten oman pääoman vahvistamiseksi
08.04.2020 11:00Jälleenviennin osuus oli 7 prosenttia Suomen kokonaisviennistä vuonna 2016
07.04.2020 11:00Systematic: function-integrated profiles from Rexroth with internal cable guide
06.04.2020 11:00Merikuljetukset laskivat helmikuussa
05.04.2020 10:00Maaliskuun yhteishaussa yli 12 000 hakijaa Aalto-yliopistoon
03.04.2020 16:11KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! uutislähetys - juontajana Helena Riihitupa
02.04.2020 17:01IMScompact: guidance and measuring requiring no additional space
01.04.2020 13:11Yhteistyö syvenee - Hydrotek on Parkerin sertifioitu jälleenmyyjä
01.04.2020 11:04Milwaukee M18 Force Logic hup700 -hydraulipumppu muuttaa siirtolinjojen asennustavat
30.03.2020 13:11ABB ja B&R julkistavat ensimmäisen täysin integroidun robotiikkaratkaisun
29.03.2020 11:00Valmet toimittaa kovanippisen pintaliimauslaitteen Asia Paper Manufacturingille Etelä-Koreaan

Siirry arkistoon »