Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Konecranesin automaattiset RTG-järjestelmät kolmeen Eurooppalaiseen konttiterminaaliin

22.01.2020 10:22


Konecranes on allekirjoittanut Yilportin kanssa sopimukset automaattisten RTG-järjestelmien toimittamisesta kolmeen Yilportin Euroopassa sijaitsevaan konttiterminaaliin, joista kaksi on Portugalissa ja yksi Ruotsissa. Automaattiset RTG-järjestelmät ovat vakiinnuttamassa asemansa Euroopassa. Kehityksen veturina on Konecranes. Tilaus kirjattiin joulukuussa 2019.

Yilportin tavoitteena on olla maailman kymmenen suurimman konttiterminaalioperaattorin joukossa, jatämä investointi on merkittävä askel kohti tavoitteen saavuttamista. Se liittyy Yilportin konttiterminaalien laajennuksiin Gävlessä Ruotsissa sekä Liscontissa ja Leixõesissa Portugalissa.. Jokaiseen terminaaliin tulee Konecranesin automaattinen RTG-järjestelmä, joista kussakin on kuusi Konecranesin valvotun toimintakonseptin mukaisesti toimivaa ARTG-nosturia (automated rubber tired gantry crane, ARTG). Järjestelmät sisältävät lisäksi neljä etäohjausasemaa (Remote Operating Station, ROS).

”Konecranes-konsernilla on erittäin vankka ja hyvä maine luotettavana automaattisten e-RTG-nosturien toimittajana. Koska kuutta näistä e-RTG-nostureista aiotaan käyttää Ruotsissa ja kahtatoista Portugalissa, Konecranesin tekninen tuki oli avainasemassa valinnassamme”, kertoo Yilportin omistavan Yildirim-konsernin toimitusjohtaja Robert Yuksel Yildirim.

Tilatut 18 Konecranesin ARTG-nosturia ovat täysin sähkötoimisia ja ne saavat virtansa virtakiskojärjestelmistä. Ne ovat 16-pyöräisiä koneita, joiden pinoamiskorkeus Gävlessä ja Liscontissa on yksi yli kuuden ja pinoamisleveys seitsemän konttiriviä ja rekkakaista; Leixõesissä on kuusi konttiriviä ja rekkakaista. Nostureissa on myös Konecranesin Active Load Control -järjestelmä (ALC), joka estää kontin heilumisen ja mahdollistaa erittäin tuottavan automatisoidun toiminnan. Lisäksi niissä on valvotun toimintakonseptin mukaisia älytoimintoja.

"Yilport on ollut Konecranesin asiakkaana jo useiden vuosien ajan. Olen erittäin tyytyväinen siihen, että Yilport on päättänyt ottaa yhdessä Konecranesin kanssa tämän keskeisen askeleen kohti automaattista kontinkäsittelyä. Odotamme innolla yhteistyötä Yilportin asiantuntijoiden kanssa, jotta voimme nostaa automaattisten RTG-järjestelmien tason mahdollisimman korkealle”, kertoo Konecranesin satamaratkaisujen myyntipäällikkö Ville Hoppu.

Yilportin kanssa solmittu sopimus on osa Konecranesin satamien automatisointipolkua, jossa konttiterminaalien tuottavuutta ja turvallisuutta parannetaan hallittavissa olevien vaiheiden kautta. Tämä polku käsittää älytoimintoja aina täyteen automaatioon saakka ja sen yhteydessä käyttöön voidaan ottaa valvottuja toimintoja ja etäohjausta, jotta automatisoinnin tuomia etuja voidaan ottaa sujuvasti käyttöön. Satamien automatisointipolku on saatavilla kaikkiin konttien käsittelylaitteisiin valmistajasta riippumatta. Lopullisena tavoitteena voi olla täysi automaatio, mutta ei välttämättä. Tärkeintä on joustavuus.

23.02.2020 13:00Teknisen Kaupan markkinakatsaus Q4 2019: Maailmantalouden hidastuminen osui lopulta tekniseen kauppaankin
22.02.2020 11:00Valtion tutkimus- ja kehittämisrahoitus kasvaa vuoden 2020 talousarviossa
21.02.2020 14:11Nowadays, mechanical engineering means software development
20.02.2020 14:00Varsinaiseen kauppalaivastoon kuului 685 alusta tammikuussa 2020
19.02.2020 8:11Arto Laine aloitti Key Account Managerina Metal Workilla
18.02.2020 11:11HYDAC hakee palvelukseensa suunnittelijaa
17.02.2020 13:01Valmet toimittaa uuden haihduttamon Century Pulp and Paperille Intiaan
16.02.2020 12:11More flexibility and usability for mobile robots
15.02.2020 14:11Manuli Rubber Industries and RYCO combination to result in a new market leader
14.02.2020 14:33Teollisuuden liikevaihto kasvoi joulukuussa 6,7 prosenttia

Siirry arkistoon »