Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Liikkuvien työkoneiden ohjausjärjestelmäarkkitehtuuri mahdollistaa automaatioasteen nostamisen

25.11.2019 9:00

vaitos1.jpg

Liikkuvissa työkoneissa, kuten pyöräkuormaimissa, metsäkoneissa tai kaivoskoneissa automaatioasteen kasvu ja polttoainetaloudellisuus asettavat uusia haasteita työkoneen järjestelmien hallintaan ja signaalien reitittämiseen. Etenkin ennen kuin siirrytään täysin autonomisiin koneisiin, täytyy työkoneiden ohjausjärjestelmien mukautua erilaisiin ohjaustapoihin.

Diplomi-insinööri Miika Ahopelto keskittyy Tampereen yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessaan liikkuvien työkoneiden ohjausjärjestelmäarkkitehtuurien vaatimuksiin automaatioasteen kasvaessa. Työssä keskitytään lähinnä alemman tason ohjausjärjestelmään, jota tarvitaan koneen komponenttien ja alijärjestelmien sulavaan ohjaukseen. Näitä järjestelmiä ovat esimerkiksi dieselmoottori, työhydrauliikka tai hydrostaattinen ajovoimansiirto, joiden toiminta vaati antureiden ja toimilaitteiden käyttöä. 

Tutkimuksessa on kehitetty ja vertailtu ohjausjärjestelmäarkkitehtuuria, jota voidaan hyödyntää niin polttoaineen taloudellisuutta parantavassa tutkimuksessa kuin autonomisuutta lisäävien toimintojen kehittämisessä. Etenkin erilaiset toimintamoodit ja tilat asettavat haasteita sille, kuinka työkoneen ohjauksen tulee mukautua vallitseviin olosuhteisiin. Esimerkiksi autonomisessa ajossa on tärkeää tietää järjestelmän vasteet ja pystyä seuramaan tarkasti annettua ohjausta, kun taas kuljettajalta tulevia ohjauskomentoja käytettäessä korostuu luotava ajotuntuma. 

- Tulevaisuudessa vaatimukset ohjauksen mukautuvuudesta tulevat korostumaan autonomisten toimintojen lisääntyessä etenkin työtehtävissä, joita ei taloudellisesti tai teknisesti ole järkevää toteuttaa kokonaan autonomisesti, Ahopelto sanoo.

Tutkimuksessa polttoainetaloudellisuuteen keskittyvä osuus toteutettiin integroimalla modulaarinen tehonhallintajärjestelmä osaksi järjestelmäarkkitehtuuria. Polttoaineen kulutusta pystyttiin vähentämään järjestelmässä pienentämällä dieselmoottorin pyörimisnopeutta, jolloin koneen kokonaishyötysuhde toimii paremmalla alueella. Pyöräkuormaajassa esitetyllä järjestelmällä saavutettiin 11-22 prosentin polttoaineensäästö verrattuna alkuperäiseen koneeseen. Polttoaineen säästö riippui vertailtavasta työsyklistä ja saavutettiin ohjaustavan muutoksella muuttamatta koneen komponentteja. 

DI Miika Ahopellon hydrauliikan ja automaatiotekniikan alaan kuuluva väitöskirja Towards Automation and Improved Fuel Economy with System Architecture Design of a Non-Road Working Machine on tehty osana älykkäiden koneiden tutkimusta ja tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnassa perjantaina 29.11.2019 klo 12 alkaen Konetalon salissa K1702, Korkeakoulunkatu 6. Vastaväittäjinä toimivat  professori Kari Tammi Aalto-yliopistosta ja professori Juha PyrhönenLappeenrannan yliopistosta, sekä kustoksena professori Kalevi Huhtala Tampereen yliopistosta.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1290-9

07.12.2019Fugro awards contract to Bosch Rexroth to fully maintain and further improve Fugro Synergy´s hydraulic equipment
06.12.2019 11:11VTT kehitti selluloosakuidusta valokuidun
05.12.2019 11:00Uudet ISOBUS-yhteensopivat AgPLd-turvaluokitellut ohjaimet traktori- ja työkonesovelluksiin
04.12.2019 15:00ASUS tuo markkinoille ZenBook Duo-kannettavan mullistavalla ScreenPad Plus -kosketusnäytöllä
03.12.2019 12:12Raiha Hydraulicsin verkkosivuilla joulukalenteri missä hyviä tarjouksia hydrauliikka tuotteista
03.12.2019 9:00Yleiskäyttöinen korjausliima-uutuus teollisuuslaitteistojen huoltoon ja korjaukseen
02.12.2019 10:00Specma Oy investoi tulevaisuuteen ostamalla HTR-Hydraulics Oy:n liiketoiminnan
02.12.2019 6:00MacGregorille kahdeksan miljoonan euron tilaukset satama- ja laivastohankkeista Euroopassa 
01.12.2019 12:11Aalto-yliopisto vie maailmalle ilmaisen, kaikille avoimen startup-yrittäjyyden verkkokurssin
30.11.2019 9:22KATSO VIDEO! Hydac Oy.n uusi toimitusjohtaja Raino Heikkilän haastattelu Teknologia19 -messuilla

Siirry arkistoon »