Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Itseohjautuvat autot kisaavat toisiaan vastaan Hervannassa

10.11.2019 9:11


Opiskelijat kehittävät Hervannan kampuksella itseohjautuvia autoja kilpailua varten. Ohjelmoija näyttää autolle mallisuorituksen, minkä jälkeen autot oppivat itsenäisesti yrityksen ja erehdyksen kautta.

Hervannan kampuksen Tietotalon toisesta kerroksesta löytyy pieni autorata. Rata on pystytetty itseohjautuvia pikkuautoja, MonsterBorgeja, varten.

Signaalinkäsittelyn opiskelijat hoitavat ohjelmoinnin, ja lopullinen koe kilpa-ajo käydään ennen vuoden loppua. Mike Salmela on yksi kolmesta opiskelijasta, jotka osallistuvat kilpailuun. Salmela kirjoittaa projektin pohjalta myös kandidaatintutkielman.

– Olemme työskennelleet näiden autojen kanssa nyt kaksi kuukautta. Radalla on ajettu jonkun verran, mutta työ alkoi tietokoneen simulaattorissa, Salmela toteaa.

Tietokonesimulaatio on olennainen osa projektia: autot oppivat simulaatiossa selviytymään radasta yrityksen ja erehdyksen kautta, ja tämä oppi voidaan myöhemmin siirtää oikealle radalle.

Simulaatiossa auto aloittaa matkan radalla tekemällä täysin satunnaisia liikkeitä. Algoritmi palkitsee auton, kun se suoriutuu mutkista aiempaa paremmin. Tämä vahvistettu oppiminen löytyy monien tekoälysovellusten taustalta.

– Simulaatio tallentaa kaikki auton tekemät liikkeet. Hitaasti auto alkaa sitten ymmärtää, mitä sen pitää tehdä. Auto tekee kuitenkin koko ajan satunnaisia liikkeitä. Tämä auttaa sitä oppimaan, kun se saa palautetta liikkeistään, Salmela toteaa.

itseohjautuvat-autot-241019-jr-01.jpg(kuva: Mike Salmela kehittää ohjelmistoa, jonka avulla auto oppii ajamaan itsenäisesti.)

Auto suunnistaa ainoastaan kameran avulla

Autoissa on vain yksi sensori: etuosaan asennettu pieni kamera. Kuvan avulla auto kykenee seuraamaan radan keskellä kulkevaa keltaista katkoviivaa.

Ensimmäiseksi ohjelmoija näyttää autolla mallisuorituksen. Tämän jälkeen auto alkaa oppia liikkumista itsenäisesti yrityksen ja erehdyksen kautta.

– Itsenäisesti liikkuvan auton oppimista voidaan nopeuttaa kahdella tavalla. Ensimmäinen vaihtoehto on se, että ihminen näyttää sille mallia oikeasta suorituksesta. Toinen vaihtoehto on käyttää tietokonesimulaatioita. Mike on käyttänyt molempia vaihtoehtoja, tutkija Nataliya Strokina sanoo.

Vakaus ennen nopeutta

Salmelan ohjelmointityö on vielä kesken. Lyhyessä demonstraatiossa auto lähti liikkeelle vakaasti mutta eksyi pian radan ulkopuolelle. Löytäessään keltaisen katkoviivan uudestaan auto palasi hetkeksi oikealle ajolinjalle, kunnes se hukkasi suunnan uudestaan.

Tulos olisi luultavasti ollut parempi, mutta tietokoneen muistirajoitteista johtuen käytössä oli varhaisempi ohjelmaversio.

– Tällä hetkellä tavoitteena on lisätä auton vakautta. Tavoitteena on pitää se mahdollisimman lähellä katkoviivaa. Myöhemmin sitten haetaan lisää vauhtia, Salmela kertoo.

Teksti: Jaakko Kinnunen
Kuva ja video: Jonne Renvall

07.12.2019Fugro awards contract to Bosch Rexroth to fully maintain and further improve Fugro Synergy´s hydraulic equipment
06.12.2019 11:11VTT kehitti selluloosakuidusta valokuidun
05.12.2019 11:00Uudet ISOBUS-yhteensopivat AgPLd-turvaluokitellut ohjaimet traktori- ja työkonesovelluksiin
04.12.2019 15:00ASUS tuo markkinoille ZenBook Duo-kannettavan mullistavalla ScreenPad Plus -kosketusnäytöllä
03.12.2019 12:12Raiha Hydraulicsin verkkosivuilla joulukalenteri missä hyviä tarjouksia hydrauliikka tuotteista
03.12.2019 9:00Yleiskäyttöinen korjausliima-uutuus teollisuuslaitteistojen huoltoon ja korjaukseen
02.12.2019 10:00Specma Oy investoi tulevaisuuteen ostamalla HTR-Hydraulics Oy:n liiketoiminnan
02.12.2019 6:00MacGregorille kahdeksan miljoonan euron tilaukset satama- ja laivastohankkeista Euroopassa 
01.12.2019 12:11Aalto-yliopisto vie maailmalle ilmaisen, kaikille avoimen startup-yrittäjyyden verkkokurssin
30.11.2019 9:22KATSO VIDEO! Hydac Oy.n uusi toimitusjohtaja Raino Heikkilän haastattelu Teknologia19 -messuilla

Siirry arkistoon »