Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Itseohjautuvat autot kisaavat toisiaan vastaan Hervannassa

10.11.2019 9.11


Opiskelijat kehittävät Hervannan kampuksella itseohjautuvia autoja kilpailua varten. Ohjelmoija näyttää autolle mallisuorituksen, minkä jälkeen autot oppivat itsenäisesti yrityksen ja erehdyksen kautta.

Hervannan kampuksen Tietotalon toisesta kerroksesta löytyy pieni autorata. Rata on pystytetty itseohjautuvia pikkuautoja, MonsterBorgeja, varten.

Signaalinkäsittelyn opiskelijat hoitavat ohjelmoinnin, ja lopullinen koe kilpa-ajo käydään ennen vuoden loppua. Mike Salmela on yksi kolmesta opiskelijasta, jotka osallistuvat kilpailuun. Salmela kirjoittaa projektin pohjalta myös kandidaatintutkielman.

– Olemme työskennelleet näiden autojen kanssa nyt kaksi kuukautta. Radalla on ajettu jonkun verran, mutta työ alkoi tietokoneen simulaattorissa, Salmela toteaa.

Tietokonesimulaatio on olennainen osa projektia: autot oppivat simulaatiossa selviytymään radasta yrityksen ja erehdyksen kautta, ja tämä oppi voidaan myöhemmin siirtää oikealle radalle.

Simulaatiossa auto aloittaa matkan radalla tekemällä täysin satunnaisia liikkeitä. Algoritmi palkitsee auton, kun se suoriutuu mutkista aiempaa paremmin. Tämä vahvistettu oppiminen löytyy monien tekoälysovellusten taustalta.

– Simulaatio tallentaa kaikki auton tekemät liikkeet. Hitaasti auto alkaa sitten ymmärtää, mitä sen pitää tehdä. Auto tekee kuitenkin koko ajan satunnaisia liikkeitä. Tämä auttaa sitä oppimaan, kun se saa palautetta liikkeistään, Salmela toteaa.

itseohjautuvat-autot-241019-jr-01.jpg(kuva: Mike Salmela kehittää ohjelmistoa, jonka avulla auto oppii ajamaan itsenäisesti.)

Auto suunnistaa ainoastaan kameran avulla

Autoissa on vain yksi sensori: etuosaan asennettu pieni kamera. Kuvan avulla auto kykenee seuraamaan radan keskellä kulkevaa keltaista katkoviivaa.

Ensimmäiseksi ohjelmoija näyttää autolla mallisuorituksen. Tämän jälkeen auto alkaa oppia liikkumista itsenäisesti yrityksen ja erehdyksen kautta.

– Itsenäisesti liikkuvan auton oppimista voidaan nopeuttaa kahdella tavalla. Ensimmäinen vaihtoehto on se, että ihminen näyttää sille mallia oikeasta suorituksesta. Toinen vaihtoehto on käyttää tietokonesimulaatioita. Mike on käyttänyt molempia vaihtoehtoja, tutkija Nataliya Strokina sanoo.

Vakaus ennen nopeutta

Salmelan ohjelmointityö on vielä kesken. Lyhyessä demonstraatiossa auto lähti liikkeelle vakaasti mutta eksyi pian radan ulkopuolelle. Löytäessään keltaisen katkoviivan uudestaan auto palasi hetkeksi oikealle ajolinjalle, kunnes se hukkasi suunnan uudestaan.

Tulos olisi luultavasti ollut parempi, mutta tietokoneen muistirajoitteista johtuen käytössä oli varhaisempi ohjelmaversio.

– Tällä hetkellä tavoitteena on lisätä auton vakautta. Tavoitteena on pitää se mahdollisimman lähellä katkoviivaa. Myöhemmin sitten haetaan lisää vauhtia, Salmela kertoo.

Teksti: Jaakko Kinnunen
Kuva ja video: Jonne Renvall

28.03.2024 9.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
25.03.2024 10.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.03.2024 9.00Digikaksonen tuo selkeitä säästöjä myös teollisuusympäristössä
19.03.2024 11.00Parker Chomerics kasvattaa sähköä johtavien vaahtomaadoitusten ja EMI-suojaustiivisteiden valikoimaa
18.03.2024 11.11Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.03.2024 11.00Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Södra Cellin Mönsteråsin tehtaalle Ruotsiin
12.03.2024 11.00Yksityisen sektorin tehdyn työtunnin kustannus nousi 4,3 % loka-joulukuussa 2023

Siirry arkistoon »