Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Tanskalaiset MiR-robotit optimoivat Fordin sisäistä logistiikkaa

30.10.2019 9:27


Edelläkävijä Henry Ford muutti monen ihmisen elämää visiollaan tuoda autot kaikkien saataville, ja nykyisin Ford Motor Company on maailman johtavia autonvalmistajia. Fordin tehtaalla Espanjan Almussafes-Valenciassa tuotetaan monia suosittuja malleja, kuten Kugaa, Mondeota ja S-Maxia. Täällä valmistetaan 2 000 ajoneuvoa päivässä 300 000 neliömetrin tiloissa. Mobile Industrial Robotsin (MiR) kolme autonomista ja kollaboratiivista mobiilirobottia on nyt optimoinut valtavan tuotannon sisäisen logistiikan.

Olemme ylpeitä siitä, että meillä on yksi Euroopan innovatiivisimmista tehtaista ja että olemme ensimmäisten joukossa siirtyneet käyttämään kollaboratiivisia mobiilirobotteja materiaalien jakeluun. Se tehostaa sisäistä logistiikkaamme",sanoo Pepe Pérez, Ford Españan Corporate Communications Manager.

Ford-tehtaan tuotanto on automatisoitu siten, että avainelementtinä ovat useat teollisuusrobotit. Tuotannon pitämiseksi käynnissä on tärkeää, että oikeat teollisuus- ja hitsausmateriaalit toimitetaan eri robottiasemille. Ennen MiR-robottien tuloa tämä hoidettiin manuaalisesti. Se oli yksitoikkoinen ja aikaa vievä tehtävä työntekijöille. Siksi Ford osti puolitoista vuotta sitten ensimmäisen MiR100-robottinsa, joka nyt toimittaa osat oikeisiin paikkoihin tuotantolaitoksella. Mobiilirobotti välttää arvaamattomat esteet, on valmiina muuttamaan reittiään tai pysähtymään, kun se on välttämätöntä ja toimii turvallisesti yhdessä ihmisten ja muiden ajoneuvojen kanssa tehtaalla. 

"Niistä kolmesta MiR100-robotista, jotka ovat tällä hetkellä käytössä, ensimmäinen nimettiin Survivoriksi. Se sai nimensä siitä, että se selvisi erittäin haastavassa ympäristössä. Nykyisin se kuljettaa edelleen varaosia varastosta tuotantolinjoille", sanoo Eduardo García Magraner, insinööri ja johtaja Body & Stamping-osastolla, joka on hyötynyt uusista autonomisista mobiiliroboteista. Hän jatkaa:

”Ohjelmoimme robottiin koko tuotantolaitoksen kartan. Tämän kartan ja robotin antureiden avulla se voi liikkua itsenäisesti ja turvallisesti laitteiden ja ihmisten välillä. Alussa operaattorit tuijottivat ohikulkevaa robottia aivan kuin olisi kyse science fiction -elokuvasta. Nyt he jatkavat vain työtään ja tietävät, että robotti on tarpeeksi älykäs liikkumaan ilman heitä.”

Ford testasi robottia jonkun aikaa ja tuli siihen tulokseen, että se toimi virheettömästi ja siitä oli tullut erittäin arvokas osa tiimiä. García Magraner toivoo, että muille Ford-tehtaille olisi vastaavaa iloa teknologiasta, ja yritys on jo investoinut sittemmin kahteen uuteen mobiilirobottiin.

Uusien teollisuus- ja hitsausmateriaalien toimittaminen eri asemille Body & Stampingissaon ratkaisevaa sen kannalta, että eri Ford-mallien tuotanto voidaan pitää käynnissä. Fordin suorittamissa testeissä on havaittu, että yksi mobiilirobotti vapauttaa jopa 40 miestuntia päivässä. Työntekijät voivat siten käyttää aikaansa vaativampiin tehtäviin.

Tärkeä syy MiR-robottien valitsemiseen oli suuri joustavuus, joka liittyy niiden navigaatiojärjestelmään. Miguel Montaña, huoltotarkastuksen analyytikko, sanoo:

"Meille oli ratkaisevaa, että ei tarvittu ulkoisia navigointielementtejä, kuten lähettimiä, magneetteja tai hihnoja lattialla. Kartoitimme vain testialueen, ja robotti alkoi työskennellä. Näin monimutkaisessa ympäristössä se on erittäin tärkeää.”

Fordin työntekijöille oli tärkeää, että robotit olivat helppokäyttöisiä. Eduardo García Magraner sanoo: ”Robotit ovat niin hyvin konfiguroituja, että kaikki voivat käyttää niitä, vaikka ei olisi aiempaa kokemusta ohjelmoinnista. Järjestelmä on erittäin käyttäjäystävällinen, ja kolmella MiR-robotillamme on nyt omat reitit koko laajalla tehdasalueella.” 

MiR-robottien mukauttamiseksi Fordin tarpeisiin ne varustettiin automatisoidulla hyllyjärjestelmällä, jossa on 17 tilaa eri painoisille ja kokoisille materiaaleille. Virheiden välttämiseksi näiden tilojen avaaminen ja sulkeminen on automatisoitu, joten operaattorilla on pääsy vain tarvitsemiinsa materiaaleihin. 

Kolme MiR-robottia ovat ensimmäiset yhteistyötä tekevät autonomiset mobiilirobotit Ford-tuotantolaitoksella Euroopassa. Mutta Alvarez päättää:

”Olemme niin tyytyväisiä kolmeen MiR-robottiimme teollisuusmateriaalien jakelussa, että odotamme nyt löytävämme uusia alueita niiden käyttämiseen, sekä omalla osastollamme että muissa tiloissa. Robotit oppivat itse uutta jatkuvasti ja toimivat nyt täydellisesti ja turvallisesti työntekijöiden, haarukkatrukkien ja kaikkien muiden elementtien kanssa tehtaalla.

27.01.2020 11:00Vuoden teknologiajohtajaksi valittu Sauli Eloranta VTT:lle työelämäprofessoriksi
26.01.2020 11:00Teollisuuden tuottajahinnat laskivat 0,8 prosenttia edellisvuoden joulukuusta
23.01.2020A-Insinöörit laajentaa akustiikkapalvelujaan teollisuuden meluntorjuntaan
22.01.2020 10:22Konecranesin automaattiset RTG-järjestelmät kolmeen Eurooppalaiseen konttiterminaaliin
21.01.2020 15:20Toyota Material Handling Europen toimitusjohtaja Matthias Fischer LOGY Conference 2020 -keynote puhujaksi
20.01.2020 17:01Pimatic Oy:n toimitusjohtajaksi on nimitetty Mika Virtanen
20.01.2020 11:00PacTec, FoodTec & PlastExpo Nordicissa puhutaan alan vastuullisuudesta ja tulevaisuuden trendeistä
19.01.2020 12:11IP-Produkter hakee palvelukseensa hydrauliikan tuotepäällikköä
19.01.2020 11:30Teollisuuspalvelu on vahva kumppani valmistavassa teollisuudessa
18.01.2020 12:00Hydrotek Oy - Uusi hydrauliikka-alan toimija yli 150 vuoden kokemuksella

Siirry arkistoon »