Uudet biomateriaalit ja niiden mahdollisuudet markkinoilla kiinnostavat Yhdysvalloissa23.07.2019 11.01
Voidaanko biopohjaisilla materiaaleilla korvata muovia teollisessa mittakaavassa? Voiko ympäristöystävällinen tekstiilituotanto olla kannattavaa? Aalto-yliopiston johto ja tutkijat tapasivat kesäkuussa amerikkalaisia biomateriaaleista kiinnostuneita vaikuttajia muoti- ja tekstiiliteollisuudesta, säätiöistä ja tutkimuskeskuksista. Tilaisuudet järjestettiin yhteistyössä Suomen New Yorkin konsulaatin ja Washingtonin suurlähetystön kanssa. Amerikkalaisyleisöä kiinnostivat biopohjaiset materiaalit ja suomalaista huipputeknologiaa edustava Ioncell, jonka avulla käytetyistä tekstiileistä, paperimassasta ja vaikkapa vanhoista sanomalehdistä voidaan tehdä uutta tekstiilikuitua. Samalla muoti- ja tekstiilialan ammattilaisia askarrutti, miten uusien materiaalien avulla luodaan kannattavaa liiketoimintaa. Professori Orlando Rojas korosti tekniikan ja muotoilun yhteistyön merkitystä materiaali-innovaatioiden synnylle. Hän kertoi Aalto-yliopiston ja VTT:n yhteisestä FinnCERES -hankkeesta, jonka tavoitteena on kehittää uusia biopohjaisia materiaaleja teollisen mittakaavan tuotantoon. Materiaaleja voidaan hyödyntää niin arjessa kuin teollisuudessa: tekstiileissä, kotitaloustarvikkeissa, ilman- ja vedenpuhdistusjärjestelmissä, seuraavan sukupolven katalyytteinä, ultrakevyissä kuljetusvälineissä ja energian talteenottojärjestelmissä. Rojas esitti tekstiilituotannon visionaan, että voisimme itse valmistaa tekstiilimateriaaleja kotona synteettistä biologiaa jäljittelevillä menetelmillä. “The Ocean Foundationin Redesigning Plastics -hanke pyrkii ohjaamaan keskustelua siitä, miksi muovia tuotetaan, kohti pohdintaa siitä, miten ja mitä muovista valmistetaan. Hankkeen tavoitteena on ohjata muovin valmistajia hakemaan tuotantopohjaisia ratkaisuja tähän globaaliin ongelmaan. Aalto yliopiston innovatiivinen työ, jossa teknologia ja muotoilu kohtaavat öljypohjaisten tuotteiden vaihtoehtojen kehittelyssä, kannustaa myös meitä eteenpäin. Juuri öljypohjaisten tuotteiden korvaaminen on olennainen osa globaalin haasteen ratkaisua.”, sanoo Kate Killerlain Morrison, strategisten kumppanuuksien johtaja, The Ocean Foundation. Markkinat kypsyvät vähitellenVaikka haluammekin ostaa ensisijaisesti hyvännäköisiä ja hyvältä tuntuvia vaatteita, olemme yhä tietoisempia hankintojemme ympäristövaikutuksista. Kuluttajien ympäristötietoisuuden voimakas kasvu puoltaa sitä, että uusilla tekstiilimateriaaleilla on merkittävää markkinapotentiaalia. “New Yorkissa on enemmän muotialan yrityksiä kuin Lontoossa, Pariisissa ja Milanossa yhteensä. Toivotamme kaikki innovatiiviset ratkaisut ja kiertotalouden kehitysideat tervetulleiksi, koska haluamme varmistaa, että niin muotiteollisuus kuin talous kokonaisuudessaan kasvavat kestävällä tavalla”, sanoo Loren Nadres, taloudellisen kehityksen johtaja, City of New York, Mayor's Office for International Affairs. Suomi on jo niittänyt Yhdysvalloissa mainetta kiertotalouden mallimaana ja Aaltoa pidetään alan edelläkävijänä. ”Hyvä yhteistyö Suomen edustustojen sekä New Yorkin pormestarinviraston kanssa kertovat siitä, että Aalto-yliopiston kiertotalousosaamiselle on kysyntää”, sanoo rehtori Ilkka Niemelä. Opiskelijat edelläkävijöinäOpiskelijoiden keskuudessa ympäristötietoisuus on voimakasta. Aalto-yliopistossa tämä näkyy innovaatioista vastaavan vararehtori Janne Laineen mukaan esimerkiksi siten, että opiskelijat vaativat kestävää kehitystä osaksi opetusta. ”Pyrimme vastamaan monipuolisesti opiskelijoiden tiedontarpeisiin ja tarjoamme heille myös mahdollisuuksia päästä itse kehittämään ratkaisuja. Hyvä esimerkki tästä on ChemArts -opintokokonaisuus, joka yhdistää biomateriaalit ja muotoilun. Siinä opiskelijat kehittävät uusia, rohkeita ja luovia tapoja hyödyntää luonnon raaka-aineita.” Teksti: Annika Linna Lue myös: Seuraava vallankumous syntyy metsästä |