Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Bosch ja Foreca yhteistyöhön

Share |
25.07.2018 14:00

Bosch valitsi suomalaisen Forecan kumppanikseen kehittämään automatisoitujen autojen ajotuntumaa

Ajotuntuman merkitystä ei tulisi aliarvioida. Missä kunnossa tie on, miten hyvä renkaiden pito on? Näiden asioiden tunteminen voi auttaa kuskia käsittelemään autoa turvallisemmin. Rallikuskeilla on ajotuntumalle jopa oma sanansa, jolla tarkoitetaan housujen ja penkin välistä löytyvää tuntumaa. Myös automatisoidut ajoneuvot kaipaavat kipeästi tietoa tieolosuhteista, mutta ne eivät voi käyttää hyödyksi tuntoaistia – tai eivät ole voineet tähän saakka. Bosch on kehittänyt järjestelmän, joka antaa automatisoiduille ajoneuvoille hyvän tuntuman tiestä.

"Märkä tie, lumi, jää – ennakoivilla kelipalveluilla varoitamme vaarallisista olosuhteista hyvissä ajoin etukäteen. Kumppanimme Foreca tarjoaa meille säätiedot. Tämän ansiosta automatisoitu ajoneuvo tietää tarkalleen, missä se voi ajaa itsenäisesti ja miten", sanoo Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel.

Foreca on yksi maailman johtavista säätaloista, ja sillä on kahden vuosikymmenen kokemus tiesään ennustamisesta.

"Forecan ja Boschin asiantuntemuksen yhdistäminen vie tiesään ennustamisen uudelle aikakaudelle. Toisin kuin kuluttajille tutuissa sääennusteissa, Boschin palvelu huomioi tarkimman mahdollisen sääennusteen lisäksi myös kaikki vähemmän todennäköiset eri sääskenaariot", kertoo Forecan myyntijohtaja Petri Marjava.

Kelipalvelu lisää ajoturvallisuutta ja tekee ajamisesta sujuvaa. Lisäksi automatisoitujen ajotoimintojen saatavuus kasvaa. Boschin palvelupaketti on tarkoitus tuoda maailmanlaajuisesti markkinoille vuonna 2020, aluksi säätietoihin perustuen. Kun tielle alkaa ilmestyä yhä enemmän verkottuneita autoja, palveluun lisätään myös ajoneuvoista saatavaa dataa.

Automatisoitu ajoneuvo mukauttaa nopeutensa hyvissä ajoin

SAE-tasojen 1–4 (taso 5 = ilman kuljettajaa ajavat autot) autoissa päätös siitä, voiko autopilotin kytkeä päälle, perustuu muun muassa tietyyppiin, nopeusrajoituksiin ja sääolosuhteisiin. Tulevaisuudessa automatisoitujen ajoneuvojen päätös perustuu myös Boschin ennakoiviin kelipalveluihin.

Palveluiden avulla automatisoitu ajoneuvo saa hyvissä ajoin tiedon ympäristön olosuhteista. Ajoneuvolla on tällöin runsaasti aikaa sopeuttaa ajotyyliään – sen sijaan, että auto joutuisi pienen häiriötekijän takia siirtämään ajovastuun kuljettajalle. Jos ajoneuvon reitti kulkee sateessa, se mukauttaa nopeuden etukäteen tasolle, joka sulkee pois mahdollisen vesiliirron vaaran ja mahdollistaa pysähtymisen turvallisesti milloin tahansa. Ajo on turvallista ja mukavaa riippumatta SAE-automaatiotasosta.

Automatisoitu ajo aina kun mahdollista

Bosch luottaa ennakoivissa kelipalveluissaan monivaiheiseen konseptiin. Kun palvelun arvioidaan tulevan käyttöön 2020, ei ole odotettavissa, että tiellä on vielä riittävästi verkkoon kytkettyjä ajoneuvoja.

Yhtiö arvioi, että tarvitaan noin 20 miljoonaa verkottunutta autoa kattamaan pelkästään Euroopan noin 80 000 kilometriä moottoritietä. Tämän takia ilmastollisiin sääennusteisiin ja tiesäämallinnukseen pohjautuvat tiesääennusteet ovat ainoa luotettava tietolähde, jonka perusteella voidaan tehdä oikeita johtopäätöksiä keliolosuhteista – erityisesti maaseudulla, jossa liikennettä on vähemmän.

Bosch saa palvelun edellyttämät jatkuvasti päivittyvät maailmanlaajuiset tiesääennusteet suomalaiselta Forecalta. Foreca osoittautui Boschin läpikotaisen, usean alan johtavan toimijan kattaneen selvityksen perusteella maailman edistyksellisimmäksi ja tarkimmaksi tiesään ennustajaksi. Mitä tarkempia ennusteita paikallisista tieolosuhteista saadaan, sitä harvemmin tarvitsee ottaa automaattinen ohjaus pois päältä. Maailmanlaajuisen havaintolaiteverkoston ja koneoppimismenetelmien ansiosta Bosch ja Foreca ovat pystyneet optimoimaan sekä palvelun turvallisuuden että saatavuuden. Tällä tavoin on saavutettu sellainen turvallisuustasostandardi, joka on välttämätöntä turvallisuuden kannalta kriittisissä järjestelmissä, kuten automatisoidussa ajamisessa.

Kitkakerroin voidaan määrittää ajonvakautusjärjestelmän avulla

Kun teille tulee riittävä määrä verkottuneita ajoneuvoja, Bosch täydentää ennakoivia tieolosuhdepalveluitaan ajoneuvotietojen avulla. CAN-väylään eli ajoneuvon keskustietoverkkoon tallentuvat tiedot esimerkiksi ajoneuvon sisä- ja ulkopuolella mitatusta lämpötilasta ja tuulilasinpyyhkimien käytöstä. Yhteyden ansiosta nämä tiedot eivät jää käyttämättä, vaan ne menevät Boschin pilveen autovalmistajan back-end-palvelimen kautta.

Tämän lisäksi Bosch arvioi auton pyöristä välittyvät tiedot luistonestojärjestelmän perusteella. Matemaattisten menetelmien avulla insinöörit voivat mitata tienpinnan kitkakertoimen kussakin yksittäisessä pyörässä sekä kunkin pyörän tilan. Kun kaikki nämä tiedot yhdistetään ja arvioidaan älykkäästi, tuloksena on älykkäiden Bosch-palveluiden paketti – ja rauhoittava tunne siitä, että on turvallisissa käsissä.

23.10.2018 9:30Glaston myy lasin tasokarkaisulinjan Arabiemiirikuntiin
23.10.2018 9:12Wärtsilän osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2018
22.10.2018 9:33VTT:n ja TactoTekin rakenteellisen elektroniikan kehitystyölle kansainvälinen palkinto
21.10.2018 11:33Janne Hakonen on ensimmäinen AEL:n uudesta ylikonemestarikoulutuksesta valmistunut
20.10.2018 9:00Aalto-yliopisto hakee vararehtoria johtamaan innovaatiotoimintaa
19.10.2018 14:01Tehosta tuotantoasi räätälöidyllä ruuvausratkaisulla
18.10.2018 14:07Patenttitoimisto Kolster avasi toimiston Kiinassa
18.10.2018 13:00Rauman telakalle uusi tilaus
17.10.2018 10:01Aventicsilta sovellukseen välittömästi integroitava Industrial Internet of Things -ratkaisu
16.10.2018 12:11Säätiöiltä 3,2 miljoonaa tekoälyn työkalupakkiin, soveltamiseen ja empaattisempaan teknologiaan

Siirry arkistoon »