Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Katso video: VTT:n robottiauto Marilyn pysäköi kauempana olevaan halliin nyt täysin automaattisesti

Share |
21.06.2018 8:10

Katso video pysäköinnistä

 

VTT:n robottiauto Marilyn testaa nyt täysin itsenäistä parkkeeraamista kuljettajasta kauempana olevalle pysäköintialueelle jopa sadan metrin päähän. Ajoneuvon apuna toimii esineiden internet, joka auttaa autoa löytämään vapaan paikan ja ajamaan siihen. 

"Automaattisen pysäköinnin ansiosta ajoneuvoja mahtuu rinnakkain useampia, kun ne voidaan pysäköidä tiiviimmin pelkäämättä kolhuja esimerkiksi lentoparkeissa ja kauppakeskuksissa. Teknologia tarjoaa myös mahdollisuuksia logistiikan optimointiin ja ruuhkien vähentämiseen pysäköintialueilla", sanoo projektipäällikkö Johan ScholliersVTT:ltä.

Robottiauto Marilyn testaa autonomista parkkeerausta osana Euroopan komission rahoittamaa AUTOPILOT-hanketta, joka selvittää IoT:n mahdollisuuksia automaattisessa ajamisessa. Tampere on yksi eurooppalaisista testialueista, joita on lisäksi Italian Livornossa, Alankomaiden Brainportissa (Helmond-Eindhoven), Ranskan Versaillesissa ja Espanjan Vigossa. Yksi testialue on myös Korean Daejeonissa.

VTT:n Marilyn hyödyntää automaattisessa pysäköintidemossaan HERE:n UWB-pohjaista paikannusteknologiaa, joka kykenee paikantamaan ajoneuvoja myös sisätiloissa ilman satelliittipaikannusta. UWB eli Ultra Wideband on radioteknologia, jossa tieto lähetetään äärimmäisen lyhyinä ja pienitehoisina pulsseina hyvin laajalla taajuuskaistalla (esimerkiksi 1—2 GHz). 

Pysäköiminen tapahtuu käytännössä siten, että kuljettaja varaa ajoneuvopaikan siihen kehitetyn sovelluksen avulla. Kun auto tulee pysäköintialueen sisäänkäynnille, pysäköinnin hallintajärjestelmä antaa tiedon vapaasta pysäköintipaikasta ja tarkistaa avoimeen IoT-alustaan kytkettyjen liikenneväyläkameroiden avulla reitillä olevat esteet ja välittää reitin ajoneuvoon. IoT:n avustamana auto ajaa automaattisesti sille varattuun paikkaan.

AUTOPILOT-hanke keskittyy kaiken kaikkiaan viiteen ajoskenaarioon, joista automaattisen pysäköintiteknologian toimivuutta kehitetään ja testataan VTT:llä Tampereella. Hankkeessa kehitetään myös erilaisia palveluja eri ajotilanteisiin, kuten letka-ajoon ja auton yhteiskäyttöön.

VTT demonstroi myöhemmin myös liikennekameroiden hyödyntämistä valoristeyksissä autonomisen ajamisen apuna tilanteissa, joissa kääntyvän auton pitää havaita ja väistää jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. 

Hanke päättyy joulukuussa 2019.

25.09.2018 16:01Polarteknik Oy eriyttää pneumatiikkaliiketoimintansa omaksi yhtiökseen osittaisjakautumisella - Pimatic Oy aloittaa 1.1.2019
24.09.2018 11:35Valmet toimittaa uutta pituusleikkausteknologiaa Saksaan
23.09.2018 11:01Teollisuuden tohtorikoulussa avoinna 7 tohtorikoulutettavan paikkaa
22.09.2018 11:33Valmet toimittaa automaatio- ja turvajärjestelmän Balticconnector-kaasuputkihankkeen kompressoriasemalle Inkooseen
21.09.2018 9:01Proventia Group Oy jatkaa vahvaa kasvua
20.09.2018 11:11Reducing diesel consumption
19.09.2018 13:04Kiertotalouden mukainen liiketoiminta on Suomen valmistavassa teollisuudessa vielä iso hyödyntämätön mahdollisuus - nyt siihen on kehitetty työkalut
18.09.2018 10:11Työvoiman vuokraus työllistää aiempaa useamman - työpaikkojen kasvu työllistämistoiminnassa yli 16 000
17.09.2018 9:03Pk-yritysten energiatalous kuntoon - ammattilaiset ja valtio avuksi
16.09.2018 12:01Dunlop Hiflex mukana Alihankinta 2018 -messuilla Tampereella 25.-27.9.

Siirry arkistoon »