Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Katso video: VTT:n robottiauto Marilyn pysäköi kauempana olevaan halliin nyt täysin automaattisesti

Share |
21.06.2018 8:10

Katso video pysäköinnistä

 

VTT:n robottiauto Marilyn testaa nyt täysin itsenäistä parkkeeraamista kuljettajasta kauempana olevalle pysäköintialueelle jopa sadan metrin päähän. Ajoneuvon apuna toimii esineiden internet, joka auttaa autoa löytämään vapaan paikan ja ajamaan siihen. 

"Automaattisen pysäköinnin ansiosta ajoneuvoja mahtuu rinnakkain useampia, kun ne voidaan pysäköidä tiiviimmin pelkäämättä kolhuja esimerkiksi lentoparkeissa ja kauppakeskuksissa. Teknologia tarjoaa myös mahdollisuuksia logistiikan optimointiin ja ruuhkien vähentämiseen pysäköintialueilla", sanoo projektipäällikkö Johan ScholliersVTT:ltä.

Robottiauto Marilyn testaa autonomista parkkeerausta osana Euroopan komission rahoittamaa AUTOPILOT-hanketta, joka selvittää IoT:n mahdollisuuksia automaattisessa ajamisessa. Tampere on yksi eurooppalaisista testialueista, joita on lisäksi Italian Livornossa, Alankomaiden Brainportissa (Helmond-Eindhoven), Ranskan Versaillesissa ja Espanjan Vigossa. Yksi testialue on myös Korean Daejeonissa.

VTT:n Marilyn hyödyntää automaattisessa pysäköintidemossaan HERE:n UWB-pohjaista paikannusteknologiaa, joka kykenee paikantamaan ajoneuvoja myös sisätiloissa ilman satelliittipaikannusta. UWB eli Ultra Wideband on radioteknologia, jossa tieto lähetetään äärimmäisen lyhyinä ja pienitehoisina pulsseina hyvin laajalla taajuuskaistalla (esimerkiksi 1—2 GHz). 

Pysäköiminen tapahtuu käytännössä siten, että kuljettaja varaa ajoneuvopaikan siihen kehitetyn sovelluksen avulla. Kun auto tulee pysäköintialueen sisäänkäynnille, pysäköinnin hallintajärjestelmä antaa tiedon vapaasta pysäköintipaikasta ja tarkistaa avoimeen IoT-alustaan kytkettyjen liikenneväyläkameroiden avulla reitillä olevat esteet ja välittää reitin ajoneuvoon. IoT:n avustamana auto ajaa automaattisesti sille varattuun paikkaan.

AUTOPILOT-hanke keskittyy kaiken kaikkiaan viiteen ajoskenaarioon, joista automaattisen pysäköintiteknologian toimivuutta kehitetään ja testataan VTT:llä Tampereella. Hankkeessa kehitetään myös erilaisia palveluja eri ajotilanteisiin, kuten letka-ajoon ja auton yhteiskäyttöön.

VTT demonstroi myöhemmin myös liikennekameroiden hyödyntämistä valoristeyksissä autonomisen ajamisen apuna tilanteissa, joissa kääntyvän auton pitää havaita ja väistää jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. 

Hanke päättyy joulukuussa 2019.

18.02.2019 13:22Change on the Board of Management of Bosch Rexroth AG
17.02.2019 12:22Hydrauliikkajärjestelmien huollot ja modernisoinnit takaavat teollisuuden tuotantotehokkuuden
16.02.2019 11:22Arri Priimägin tieteellinen rohkeus palkittiin akatemiapalkinnolla
15.02.2019 15:38Suomalainen sijoittajaryhmä ostaa Senticalta enemmistöosuuden teollisuuskalusteita valmistavasta Trestonista
15.02.2019 9:02Suomalaisyritykset panostavat innovaatiotoimintaan aiemmin arvioitua enemmän
14.02.2019 8:11Maailman ensimmäinen LNG-jäänmurtaja Polaris bunkrattiin Porissa ja Torniossa
13.02.2019 8:55Parker Domnick Hunter ja Agidens Automation yhteistyöhön
13.02.2019 8:36Keyencen kuituanturisarja ja nesteiden virtausanturi vievät mittauksen uudelle tasolle
13.02.2019 8:12PRH poistaa kaupparekisteristä osakeyhtiöitä ja osuuskuntia, jos tilinpäätöstä ei ilmoiteta 27.5.2019 mennessä
12.02.2019 17:20HAWE Hydraulik erhält den Deutschen Unternehmerpreis

Siirry arkistoon »