Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Katso video: VTT:n robottiauto Marilyn pysäköi kauempana olevaan halliin nyt täysin automaattisesti

Share |
21.06.2018 8:10

Katso video pysäköinnistä

 

VTT:n robottiauto Marilyn testaa nyt täysin itsenäistä parkkeeraamista kuljettajasta kauempana olevalle pysäköintialueelle jopa sadan metrin päähän. Ajoneuvon apuna toimii esineiden internet, joka auttaa autoa löytämään vapaan paikan ja ajamaan siihen. 

"Automaattisen pysäköinnin ansiosta ajoneuvoja mahtuu rinnakkain useampia, kun ne voidaan pysäköidä tiiviimmin pelkäämättä kolhuja esimerkiksi lentoparkeissa ja kauppakeskuksissa. Teknologia tarjoaa myös mahdollisuuksia logistiikan optimointiin ja ruuhkien vähentämiseen pysäköintialueilla", sanoo projektipäällikkö Johan ScholliersVTT:ltä.

Robottiauto Marilyn testaa autonomista parkkeerausta osana Euroopan komission rahoittamaa AUTOPILOT-hanketta, joka selvittää IoT:n mahdollisuuksia automaattisessa ajamisessa. Tampere on yksi eurooppalaisista testialueista, joita on lisäksi Italian Livornossa, Alankomaiden Brainportissa (Helmond-Eindhoven), Ranskan Versaillesissa ja Espanjan Vigossa. Yksi testialue on myös Korean Daejeonissa.

VTT:n Marilyn hyödyntää automaattisessa pysäköintidemossaan HERE:n UWB-pohjaista paikannusteknologiaa, joka kykenee paikantamaan ajoneuvoja myös sisätiloissa ilman satelliittipaikannusta. UWB eli Ultra Wideband on radioteknologia, jossa tieto lähetetään äärimmäisen lyhyinä ja pienitehoisina pulsseina hyvin laajalla taajuuskaistalla (esimerkiksi 1—2 GHz). 

Pysäköiminen tapahtuu käytännössä siten, että kuljettaja varaa ajoneuvopaikan siihen kehitetyn sovelluksen avulla. Kun auto tulee pysäköintialueen sisäänkäynnille, pysäköinnin hallintajärjestelmä antaa tiedon vapaasta pysäköintipaikasta ja tarkistaa avoimeen IoT-alustaan kytkettyjen liikenneväyläkameroiden avulla reitillä olevat esteet ja välittää reitin ajoneuvoon. IoT:n avustamana auto ajaa automaattisesti sille varattuun paikkaan.

AUTOPILOT-hanke keskittyy kaiken kaikkiaan viiteen ajoskenaarioon, joista automaattisen pysäköintiteknologian toimivuutta kehitetään ja testataan VTT:llä Tampereella. Hankkeessa kehitetään myös erilaisia palveluja eri ajotilanteisiin, kuten letka-ajoon ja auton yhteiskäyttöön.

VTT demonstroi myöhemmin myös liikennekameroiden hyödyntämistä valoristeyksissä autonomisen ajamisen apuna tilanteissa, joissa kääntyvän auton pitää havaita ja väistää jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. 

Hanke päättyy joulukuussa 2019.

20.11.2018 10:01Hydroscand on mukana FinnMateria 2018 -messuilla 21.-22.11. Jyväskylän Paviljongissa - tervetuloa osastolle B554
19.11.2018 9:11Hitsauspinnoitteeseen parannuksia viisaalla CMT-menetelmällä
18.11.2018 11:24Valmet toimittaa savukaasujen pesu- ja lämmöntalteenottolaitoksen Kotkan Energian Korkeakosken hyötyvoimalaitokselle
17.11.2018 9:33Korkeapainevesisumujärjestelmä parantamaan työympäristön terveellisyyttä ja puhtautta - Fluiconnecto vesihydrauliikan edelläkävijä
16.11.2018 12:01Bosch Rexrothin Tekniikan Trendit -tapahtuma keräsi alan osaajat Helsinkiin
15.11.2018 8:30ABB:n uusinta digitekniikkaa Viking Linen uuteen alukseen Itämerelle
14.11.2018 18:01Parkerin uudet GLF iprotect® -matalapainesuodattimet saavat pisteet tehokkuudesta ja kestävyydestä
14.11.2018 15:00FLUID Finland on nyt Facebookissa - seuraa alan mielenkiintoisia asioita myös somessa
14.11.2018 11:03Suomen kansantalous kasvoi syyskuussa
13.11.2018 9:22Robottiviikko tuo Turkuun myös Tampereen robotteja

Siirry arkistoon »