Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Pohjoinen Teollisuus 2018: Liikenteen sähköistyminen mullistaa teollisuuslogistiikkaa

25.05.2018 11.00

juha_lehtonen_siemens.jpg

Logistiikka nousi 23.–24.5. Oulussa pidetyssä Pohjoinen Teollisuus 2018 -tapahtumassa merkittävämpään rooliin kuin koskaan. Expomarkin järjestämässä tapahtumassa oli reilut 350 näytteilleasettajaa ja yli 4000 kävijää.

”Sähkökäytön yleistyminen liikenteessä on nopeaa, mikä johtuu sen ylivertaisesta hyötysuhteesta ja yksinkertaisesta, vähän kunnossapitoa vaativasta rakenteesta”, toteaa Siemensin Mobility-yksikön johtaja Juha Lehtonen.

Logistiikan rooli teollisuusyritysten menestyksessä korostuu erityisesti pohjoisella alueella. Digiajan innovaatiot ja vastuullisuuden korostuminen tuovat teollisuuslogistiikkaan uudenlaisia ratkaisuja ja kilpailukykyä.

”Liikenteen digitalisoituminen saa aikaan parempaa käytettävyyttä, kapasiteetin optimointia ja palvelukokemusta. Ne tekevät liikenteestä ja eri liikennemuotojen yhdistämisestä entistä toimivampaa. Digiratkaisut auttavat saamaan mahdollisimman paljon irti infrasta ja kalustosta”, sanoo Pohjoinen Teollisuus -messuilla puhunut Lehtonen.

Teollisuuslogistiikan keskeisimpiin muutosvoimiin kuuluvat liikenteen sähköistyminen, automaattiajo ja liitettävyys verkkoon. Taustalla ovat vaatimus ympäristöystävällisyydestä sekä logistiikan tehokkuuden ja luotettavuuden tavoitteet.

”Liikenteen sähköistymisessä haasteena on sähkön riittävyys, erityisesti tarvittava huipputeho. Siirto- ja jakeluverkkojen kapasiteetin kasvun lisäksi ratkaisuja voivat olla älykäs hajautetun verkon ja latausasemien ohjaus tai älykkäästi ohjattu hajautettu voimantuotanto tai virtuaalivoimalaitokset”, Lehtonen kertoo.

Hän arvioi, että sähkön tai hybriditeknologian käyttö syrjäyttää diesel-kaluston junaliikenteessä.

”Hybriditeknologian käyttö mullistaa toimintatapoja erityisesti suomalaisen metsäteollisuuden junarahdissa. Uuden veturikaluston hybridiominaisuudet ja kuormauksen automaatio mahdollistavat kuljetusprosessin aiempaa pienemmin resurssein, yksinkertaisemmin ja nopeammin”.

23.04.2024 9.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
17.04.2024 11.00Bosch Rexrothin liikevaihto kasvuun vuonna 2023 ? haasteita vuonna 2024
15.04.2024 8.00Merkittävä virstanpylväs automaatioliiketoiminnassa: Valmet lanseeraa uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 14.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
08.04.2024 11.00Sami Jerkku Marine Diesel Finland Oy:n toimitusjohtajaksi
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.04.2024 10.00VTT:n vuosi 2023: Liikevaihto vahvistui ja asiakastyytyväisyys koheni

Siirry arkistoon »