Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

VTT:n Robottiauto Marilyn otti harppauksen kohti automaattista 24/7 ajamista - näkee myös sumuseinän taakse

Share |
16.05.2018 10:11

Marilyn_A5A1960.jpg

VTT:n robottiauto Marilyn näkee ihmissilmää paremmin sumuisissa ja jopa lumisissa olosuhteissa ja luovii nyt jopa ilman pysähdyksiä huonollakin säällä. Se pystyy myös näkemään sumuseinän takana olevan ihmishahmon ja pysähtymään automaattisesti.

Tämän mahdollistaa auton katolle kiinnitetty LiDAR-tutka, joka näkee aallonpituuksia, joita ihminen ei erota. Teknologian kehittyessä tämä on iso askel kohti turvallista automaattiajoneuvoa, joka ei pysähdy edes sumun yllättäessä. 

Eri ajoneuvovalmistajien robottiautot esittelevät nyt ensi kertaa yhdessä erilaisia ajoskenaarioitaan samalla areenalla RobustSENSE-tapahtumassa Saksan Ulmissa, jonne Marilynkin suuntaa 16.5. kuuden muun robottiauton kanssa.

mattikutila.jpgMarilyniin on viimeksi lisätty optisten komponenttien aallonpituuksia uuden 1550 nanometrin LiDARin myötä sekä rakennettu lisää älykkyyttä anturien kyvykkyyttä haistelevaan ohjelmistoon. Tämän lisäksi ajoneuvoon on rakennettu ohjelmistomoduulit pistepilven suodattamiseen sekä skannerien luotettavuuden arviointiin. Näin halutaan varmistaa ajoneuvon toimintakykyä myös sumussa ja pöllyävässä lumessa, jollaisissa olosuhteissa näkyvän valon ja lähi-infran alueella toimiva LiDAR-tutka auttaa robottiautoa näkemään jopa ihmistä paremmin.

"Vaikka Marilynin näkökyky rajoittuu sankassa sumussa noin 30:een metriin, uudenlainen tutka mahdollistaa auton ajamisen hiljaa sen sijaan, että sen toiminta pysäytettäisiin täysin", kertoo projektipäällikkö Matti Kutila VTT:n robottiautotiimistä. 

Autossa on käytössä myös radiotutkia, mutta niiden herkkyys muille kuin metallisille esteille ja toisaalta erottelukyky ovat rajoitettuja etenkin, kun halutaan tehdä hahmontunnistusta. 

"Marilyn pystyy myös yhdistelemään tutka- ja LiDAR-tekniikoita painottamalla eri antureiden parhaita puolia. Tämä tekee automaattiajoneuvosta turvallisemman kuin ihmisen ajamasta autosta - tosin siihen on vielä matkaa, mutta melkoinen harppaus on nyt otettu ja oikeaan suuntaan", Kutila korostaa. 

"Meillä on silti edelleen pitkä matka 24/7 automaattiajamiseen, mutta haave on taas pitkän loikan verran lähempänä. Jos juostaan 42 km maratonia, niin ehkäpä maali on nyt 10 km lähempänä", hän vertaa.

Yhä enemmän ajoskenaarioita mukaan

Robottiautoihin on tähän mennessä lisätty koko ajan enemmän skenaarioita (kaupunkia, kantatietä, lunta, exit-ramppia), joista auto suoriutuu. Marilynkin esittelee omaa erikoisosaamistaan RobustSENSE-tapahtumassa kuuden muun robottiauton ohella.

"Marilyn ajaa varta vasten telttaan tehdyn sumupatjan läpi siten, etteivät kyydissä olevat ihmiset näe sen taakse. Kammion jälkeen auto väistää automaattisesti edessä olevaa estettä, tässä tapauksessa nukkea. Marilynin antureista 905 nanometrin LiDARit eivät näe sumun läpi, mutta uusi 1550 nm:n LiDAR on ainoa anturi, jonka pohjalta väistöpäätös tehdään", kertoo Kutila suojattinsa ajoskenaariosta.

Tämä lienee ensimmäisiä kertoja Euroopassa, kun 6 robottiautoa toimii eri ajoskenaarioidensa mukaan samalla campusalueella, jossa liikkuu myös jalankulkijoita. Muut autot haastavat risteysajoa automaattisesti, tekevät reitin suunnittelua sekä vaihtavat manuaali- ja automaattimoodin. 

Marilyn puolestaan profiloituu 'see through' -tyyppisen skenaarioon ajamalla sumun läpi ilman, että edes valvoja näkee, mitä sumuseinän takana on. 

Marilynissä yhdistyy VTT:n, SICK:in, Oplatekin ja Modulightin LiDAR- ja anturifuusiotekniikka. 

Muut robottiautot tulevat Ulmin yliopistolta, Daimlerilta, FZI:lta, Fiatilta, Ficosalta sekä Fraunhoferilta ja CTAG:ilta.

"Myös yleisö pääsee halutessaan robottiauton kyytiin tapahtumassa, jossa saattaakin syntyä maailman ensimmäinen robottiautojen ruuhka, mutta toivottavasti ei sentään ketjukolaria", Kutila myhäilee.

Seuraavan kerran Marilyn kokeilee taitojaan kesällä automaattisessa parkkeeraamisessa siten, että se saa ohjauskomentonsa auton ulkopuolelta. Myös puolisolle Martille kuuluu uutta, sillä se käy pohjoisessa kesä- ja marraskuussa tekemässä reitin valintaa kitkatiedon ja LiDAR-datan pohjalta.  

Robottiautotutkimuksen kautta VTT luo uusia innovaatioita automaattisten ajoneuvojen turvalliseen toimintaan kaikissa olosuhteissa. Tuloksia voidaan hyödyntää laajasti eri sovellusalueilla ja niiden avulla synnyttää uusia kasvumahdollisuuksia globaalien haasteiden ympärille. 

RobustSENSE: https://www.robustsense.eu/final-event.html

16.12.2018 10:11Avoiding the traps: The five biggest stumbling blocks in the introduction of IIoT
15.12.2018 11:01Nissan myöntää laatupalkinnon NSK:n Peterleen laakeritehtaalle
14.12.2018 12:01Valtio pääomittaa TTY:tä kuudella miljoonalla eurolla
13.12.2018 21:01LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - tarjolla 248-sivua mielenkiintoista maarakennus- ja kaivosalan asiaa
13.12.2018 15:50GVS-hengityssuojainten maahantuonti Vandernet Oy:lle
12.12.2018 9:00Suomen Akatemialta rahoitusta painetun älykkyyden ja tulevaisuuden langattomien verkkojen tutkimukseen
11.12.2018 12:01Manuli LubeMaster - laatua keskusvoitelujärjestelmien letkutuksiin
10.12.2018 11:30Tutkijat ennustavat keinoälyn ja lohkoketjuteknologian mullistavan energia-alaa
09.12.2018 17:33Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti on parhaillaan työn alla - mukana HYDRAULIIKKA teema - VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA!
09.12.2018 11:01Vuoden odotus ohi - Suomi 100 -satelliitti laukaistiin avaruuteen

Siirry arkistoon »