Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Edistyksellinen anturitekniikka siivittää trimaraanin ennätysvauhtiin

Share |
16.02.2018 11:00

rota1.jpg

Ranskalainen Francois Gabart on vasta 34-vuotias mutta jo erittäin kokenut offshore-purjehtija. Hänen uudessa 100 jalkaisessa, purjeveneenrakennuksen kehityksen kärkeä edustavan 3-runkoisen The Macif -trimaraanin hydrauliikassa käytetään Rota Engineeringin valmistamaa edistyksellistä lineaarianturitekniikkaa.

(kuva yllä: The Macif -trimaraani on 21 metriä pitkä, paina 14.5 tonnia ja purjeiden pinta-ala on vastatuuleen mentäessä 430 neliötä ja myötätuuleen 650 neliötä. Hyvissä olosuhteissa purjevene saavuttaa jopa yli 40 merisolmun nopeuden (noin 75 km/h) - silloin viiletetään pelkästään rungon alla sijaitsevan kantofoilin ja peräsimen varassa.)

Francois Gabartista tuli vuonna 2013 nuorin Vendée Globe maailmanympäri yksinpurjehduksen voittaja tehden silloin myös uuden nopeusennätyksen. Uudella The Macif -trimaraanilla hän voitti tämän vuoden The Transat Bakerly -kilpailun Ultime -luokassa, mikä starttasi Plymouthista Englannista ja päättyi Yhdysvaltoihin New Yorkiin. Yksinpurjehduksen laskennallinen matka on 3050 merimailia ja Gabart purjehti kisassa 4634 merimalia keskinopeudella 23.11 solmua, mikä on todella kova vauhti purjeveneelle. 

rota4.jpg(kuva: The Macif edustaa veneenrakennuksen ultimaattista kehitystä niin materiaalien kuin muotoilunkin osalta. Trimaraanissa on kolme runkoa; keskimmäinen runko on kapea ja muistuttaa hieman perinteisen purjeveneen runkoa, uloimmat rungot ovat lähinnä ponttoneja jotka pitävät venettä pystyssä.)

Merien Formula F1 

The Macif -trimaraani on 21 metriä pitkä, paina 14.5 tonnia ja purjeiden pinta-ala on vastatuuleen mentäessä 430 neliötä ja myötätuuleen 650 neliötä. Veneessä on valtava pyörivä siipimasto, mikä kallistuu tuulen voimakkuuden lisäämiseksi samalla vähentäen venettä alaspäin painavaa voimaa. Hyvissä olosuhteissa purjevene saavuttaa jopa yli 40 merisolmun nopeuden (noin 75 km/h) - silloin viiletetään pelkästään rungon alla sijaitsevan kantofoilin ja peräsimen varassa. Maksimaalisen nopeuden tavoittelu on erittäin fyysistä ja todella tarkkaa puuhaa vaatien herkeämätöntä valppautta; jos yksi köysi jää vähänkin löysäksi vene ei kulje mihinkään ja jos köysi menee liian kireäksi vene voi kaatua katolleen. 

Venettä ohjataan sisältä kabiinista missä on myös trimmerit, grinder-vinssi, muut ohjausvarusteet sekä navigointilaitteet ja purjehtijan lepotila. Grinderillä vinssaamalla tehdään paine veneen hydraulijärjestelmään missä mäntäpumppu tuottaa virtausta lukuisiin sylintereihin, joilla ohjataan mm. foileja, maston toimintoja, köliä jne. Osa sylintereistä on varustettu asema-antureilla, jotka antavat tarkkaa tietoa ohjaamoon mahdollistaen veneen toimintojen säätämisen optimaaliseksi. Vaikka pelkällä tiedolla ei vielä trimaraania hallita se kuitenkin helpottaa yksinpurjehtijan matkaa kun huonolla kelillä tietää eri laitteiden tarkan asennon poistumatta kabiinista. 

rota2.jpg

(kuva: Englantilainen Rota Engineering valmistaa sylintereihin asennettavia lineaariantureita joissa asennus tapahtuu sylinterin sisään tai ulkopuolelle. Yleensä vastaavat anturit ovat magnetostriktiivisiä mutta nämä on toteutettu luotettavalla ja edullisella Hall-tekniikalla.)

Hiilikuitusylintereissä ulkoiset lineaarianturit 

Rota Engineeringin Hall Effect -lineaariantureita käytetään usein sylintereiden sisälle mäntätankoon porattuna. The Macif -trimaraanin hiilikuitusylintereissä lineaarianturit on asennettu ulkoisesti, jolloin männänvarren rakenne ei heikkene ja se mahdollistaa myös helpon asennuksen tai tarvittaessa korjaamisen. Tässä sovelluksessa lineaarianturit on asennettu sylinteriputken OD:hen pienellä magneettilla joka on sijoitettu mäntään, mikä sitten käyttää anturia ruostumattoman teräsputken läpi. 

Hall Effect -anturit käyttävät hyvin tunnettua ja koeteltua teknologiaa, joka tarjoaa kosketuksettoman toiminnan analogisilla tai digitaalisilla lähdöillä, kompakteissa sään- ja paineenkestävissä koteloissa, joiden resoluutio on vain 0,1 mm. Ulkoinen asennus on mahdollista myös hiilikuitusylintereihin, joiden seinämäpaksuudet ovat maksimissaan 12 mm, ja erittäin suurella iskun ja tärinänkestävyydellä niitä voidaan pitää sylintereiden "Ultimate" -versioina. 

Rota Engineeringin Hall Effect -lineaariantureita käyttävät jo suomalaisetkin konevalmistajat – mahantuonnista vastaa Promaatio Oy ja lisätietoja löydät osoitteesta www.promaatio.fi.

rota3.jpg

(kuva: Rota Engineeringin liiketoiminnan kehityspäällikkö Andy Wright (vas.) offshore-purjehtija Francois Gabartin The Macif -trimaraanissa Plymouthissa Englannissa, mistä starttasi The Transat Bakerly -yksinpurjehduskilpailu Atlantin yli New Yorkiin. Voittaja Gabart purjehti 4634 merimalia keskinopeudella 23.11 solmua.)

16.12.2018 10:11Avoiding the traps: The five biggest stumbling blocks in the introduction of IIoT
15.12.2018 11:01Nissan myöntää laatupalkinnon NSK:n Peterleen laakeritehtaalle
14.12.2018 12:01Valtio pääomittaa TTY:tä kuudella miljoonalla eurolla
13.12.2018 21:01LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - tarjolla 248-sivua mielenkiintoista maarakennus- ja kaivosalan asiaa
13.12.2018 15:50GVS-hengityssuojainten maahantuonti Vandernet Oy:lle
12.12.2018 9:00Suomen Akatemialta rahoitusta painetun älykkyyden ja tulevaisuuden langattomien verkkojen tutkimukseen
11.12.2018 12:01Manuli LubeMaster - laatua keskusvoitelujärjestelmien letkutuksiin
10.12.2018 11:30Tutkijat ennustavat keinoälyn ja lohkoketjuteknologian mullistavan energia-alaa
09.12.2018 17:33Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti on parhaillaan työn alla - mukana HYDRAULIIKKA teema - VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA!
09.12.2018 11:01Vuoden odotus ohi - Suomi 100 -satelliitti laukaistiin avaruuteen

Siirry arkistoon »