Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Autotehtaan vihivaunujen päivärutiini: yli 1600 km ja 23 800 kuljetettua osaa

Share |
02.02.2018 13:41

SEATin Martorellin tehtaalla työskentelee 125 automaattisesti ohjattua vihivaunua yhdessä yli 7 000 työntekijän kanssa. Älykkäät automaattitrukit kuljettavat päivittäin 23 800 osaa kulkien vuodessa 436 000 kilometriä, joka vastaa matkaa maasta kuuhun. Robotisoitu sisälogistiikka helpottaa tehtaan työntekijöiden työtä ja nopeuttaa läpimenoaikaa 25 prosenttia.

Sininen valo syttyy moottorivarastossa aamulla kello viisi. Valon lähde on joku 15 vihivaunusta (AGV, automated guided vehicles), jotka aloittavat ensimmäisen kierroksensa SEATin tehtaalla. Päivittäin vihivaunut tekevät yhteensä jopa 2 800 kierrosta kuljettaen osia varastosta kokoonpanolinjalle.

Näin vihivaunut toimivat:

  • 125 vihivaunua ja 7 000 työntekijää: Vihivaunu tarkistaa viivakoodista, että kyydissä on oikea osa ja tunnistin avaa automaattisesti varaston oven. Ohjelmoidut reitit toisten vihivaunujen ja 7 000 tehdastyöntekijän lomassa sujuvasti kuin hienosti synkronoidussa tanssiesityksessä. Vihivaunut kuljettavat moottoreita, vaihdelaatikoita, iskunvaimentimia ja auton ikkunoita jopa 1500 kiloa kerrallaan.
  • Matkan varrella liikennevaloja ja jalankulkijoita: Vihivaunut kulkevat vuosittain yli 436 000 kilometriä, mikä on enemmän kuin maan ja kuun välimatka. Ennakkoon määritettyjä reittejä kulkiessaan ne osaavat 360 asteen näkökenttänsä ansiosta pysähtyä punaisiin valoihin ja väistää työntekijöitä reittien risteytyessä. Turvallisuuden varmistamiseksi vihivaunut varoittavat havaitsemiaan työntekijöitä varoitusvaloilla ja -äänillä.   
  • Navigointia robottigalaksissa: Martorellin tehtaan vihivaunut seuraavat neljääkymmentä reittiä, jotka on luotu lattiaan upotetuilla magneettiraidoilla. Yksi reitti kestää yhdestä seitsemään minuuttia. Vihivaunut vähentävät automaattisesti nopeutta kurveissa säilyttääkseen turvavälin ja vakautensa kuljettaessaan raskaita kuormia. Tulevaisuudessa nämä magneettiraitareitit korvataan navigointijärjestelmällä.
  • Kauko-ohjattua: Viisi valvomon työntekijää määrittää ja tarvittaessa muokkaa kaikkien vihivaunujen reittiasetuksia. Keskitetyt palvelimet keräävät tietoa vihivaunujen sensoreilta ja niiden tarkka sijainti näytetään numerosymboleilla huoneen näytöissä. Vihreä valo kertoo, että vaunu toimii täyttä vauhtia, keltainen kertoo vihivaunun pysähtyneen esteen tai akkujen lataamisen takia. Järjestelmä havaitsee myös mahdolliset tekniset ongelmat ja pystyy ratkaisemaan useimmat niistä välittömästi.
  • Tiedon jakamista teollisuus 4.0:ssa: Neljäs teollinen vallankumous tarjoaa työntekijöille mahdollisuuden prosessinhallintaan ja päätöksenteon optimointiin samalla kun ihmisten kanssa yhteistyössä toimivat robotit suorittavat fyysisemmät rutiinitehtävät. Digitalisaation ja automaation edelläkävijänä SEAT ennakoi myös toimialan uusia suuntia, kuten tuotannon ja logistiikan ohjelmistojen ja laitteistojen integrointia.
14.08.2018 11:01Valmet toimittaa BCTMP-tuotantolaitoksen muutoksen, levypuristimen ja kuljetusjärjestelmiä Estonian Cellin sellutehtaalle Viroon
13.08.2018 10:01Yli 500 kasvuyritystä haki Maritime Accelerator -kiihdytysohjelmaan
12.08.2018 11:01Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat kesäkuussa 5,4 prosenttia vuodentakaisesta
10.08.2018 9:22VEO teki sopimuksen 294 MW:n tuulivoimahankkeen sähköistyksestä Norjassa
09.08.2018 11:11The digital journey of Linear Motion Technology has begun
09.08.2018 11:00Valmetille iso laitetilaus Virosta
08.08.2018 9:01Valmet toimittaa uuden Advantage DCT -pehmopaperilinjan Papelera San Andrés de Gilesille Argentiinaan
07.08.2018 10:01Uusi Teboil Formoil Universal voitelee valumuotit
06.08.2018 12:01Sukupolvi vaihtuu Tehohydrossa - uudet omistajat löytyivät läheltä
06.08.2018 8:54Fortumin Loviisan voimalaitoksen vuosihuolto alkaa

Siirry arkistoon »