Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Autotehtaan vihivaunujen päivärutiini: yli 1600 km ja 23 800 kuljetettua osaa

Share |
02.02.2018 13:41

SEATin Martorellin tehtaalla työskentelee 125 automaattisesti ohjattua vihivaunua yhdessä yli 7 000 työntekijän kanssa. Älykkäät automaattitrukit kuljettavat päivittäin 23 800 osaa kulkien vuodessa 436 000 kilometriä, joka vastaa matkaa maasta kuuhun. Robotisoitu sisälogistiikka helpottaa tehtaan työntekijöiden työtä ja nopeuttaa läpimenoaikaa 25 prosenttia.

Sininen valo syttyy moottorivarastossa aamulla kello viisi. Valon lähde on joku 15 vihivaunusta (AGV, automated guided vehicles), jotka aloittavat ensimmäisen kierroksensa SEATin tehtaalla. Päivittäin vihivaunut tekevät yhteensä jopa 2 800 kierrosta kuljettaen osia varastosta kokoonpanolinjalle.

Näin vihivaunut toimivat:

  • 125 vihivaunua ja 7 000 työntekijää: Vihivaunu tarkistaa viivakoodista, että kyydissä on oikea osa ja tunnistin avaa automaattisesti varaston oven. Ohjelmoidut reitit toisten vihivaunujen ja 7 000 tehdastyöntekijän lomassa sujuvasti kuin hienosti synkronoidussa tanssiesityksessä. Vihivaunut kuljettavat moottoreita, vaihdelaatikoita, iskunvaimentimia ja auton ikkunoita jopa 1500 kiloa kerrallaan.
  • Matkan varrella liikennevaloja ja jalankulkijoita: Vihivaunut kulkevat vuosittain yli 436 000 kilometriä, mikä on enemmän kuin maan ja kuun välimatka. Ennakkoon määritettyjä reittejä kulkiessaan ne osaavat 360 asteen näkökenttänsä ansiosta pysähtyä punaisiin valoihin ja väistää työntekijöitä reittien risteytyessä. Turvallisuuden varmistamiseksi vihivaunut varoittavat havaitsemiaan työntekijöitä varoitusvaloilla ja -äänillä.   
  • Navigointia robottigalaksissa: Martorellin tehtaan vihivaunut seuraavat neljääkymmentä reittiä, jotka on luotu lattiaan upotetuilla magneettiraidoilla. Yksi reitti kestää yhdestä seitsemään minuuttia. Vihivaunut vähentävät automaattisesti nopeutta kurveissa säilyttääkseen turvavälin ja vakautensa kuljettaessaan raskaita kuormia. Tulevaisuudessa nämä magneettiraitareitit korvataan navigointijärjestelmällä.
  • Kauko-ohjattua: Viisi valvomon työntekijää määrittää ja tarvittaessa muokkaa kaikkien vihivaunujen reittiasetuksia. Keskitetyt palvelimet keräävät tietoa vihivaunujen sensoreilta ja niiden tarkka sijainti näytetään numerosymboleilla huoneen näytöissä. Vihreä valo kertoo, että vaunu toimii täyttä vauhtia, keltainen kertoo vihivaunun pysähtyneen esteen tai akkujen lataamisen takia. Järjestelmä havaitsee myös mahdolliset tekniset ongelmat ja pystyy ratkaisemaan useimmat niistä välittömästi.
  • Tiedon jakamista teollisuus 4.0:ssa: Neljäs teollinen vallankumous tarjoaa työntekijöille mahdollisuuden prosessinhallintaan ja päätöksenteon optimointiin samalla kun ihmisten kanssa yhteistyössä toimivat robotit suorittavat fyysisemmät rutiinitehtävät. Digitalisaation ja automaation edelläkävijänä SEAT ennakoi myös toimialan uusia suuntia, kuten tuotannon ja logistiikan ohjelmistojen ja laitteistojen integrointia.
19.10.2018 14:01Tehosta tuotantoasi räätälöidyllä ruuvausratkaisulla
18.10.2018 14:07Patenttitoimisto Kolster avasi toimiston Kiinassa
18.10.2018 13:00Rauman telakalle uusi tilaus
17.10.2018 10:01Aventicsilta sovellukseen välittömästi integroitava Industrial Internet of Things -ratkaisu
16.10.2018 12:11Säätiöiltä 3,2 miljoonaa tekoälyn työkalupakkiin, soveltamiseen ja empaattisempaan teknologiaan
15.10.2018 9:00HT Laser investoi uusimpaan 3D-metallitulostusteknologiaan
15.10.2018 8:40Polar Bear Pitching kääntää yritysmaailman katseet Ouluun 12. - 13.3.2019
14.10.2018 20:00FLUID Finland on nyt Facebookissa - seuraa alan mielenkiintoisia asioita myös somessa
14.10.2018 12:33Universumin työnantajatutkimus 2018: VTT valittu yhdeksi Suomen houkuttelevimmaksi työnantajaksi
13.10.2018 12:12Workshop: Uudet kylmämuovattujen teräsrakenteiden mitoitusohjeet

Siirry arkistoon »