Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Autotehtaan vihivaunujen päivärutiini: yli 1600 km ja 23 800 kuljetettua osaa

Share |
02.02.2018 13:41

SEATin Martorellin tehtaalla työskentelee 125 automaattisesti ohjattua vihivaunua yhdessä yli 7 000 työntekijän kanssa. Älykkäät automaattitrukit kuljettavat päivittäin 23 800 osaa kulkien vuodessa 436 000 kilometriä, joka vastaa matkaa maasta kuuhun. Robotisoitu sisälogistiikka helpottaa tehtaan työntekijöiden työtä ja nopeuttaa läpimenoaikaa 25 prosenttia.

Sininen valo syttyy moottorivarastossa aamulla kello viisi. Valon lähde on joku 15 vihivaunusta (AGV, automated guided vehicles), jotka aloittavat ensimmäisen kierroksensa SEATin tehtaalla. Päivittäin vihivaunut tekevät yhteensä jopa 2 800 kierrosta kuljettaen osia varastosta kokoonpanolinjalle.

Näin vihivaunut toimivat:

  • 125 vihivaunua ja 7 000 työntekijää: Vihivaunu tarkistaa viivakoodista, että kyydissä on oikea osa ja tunnistin avaa automaattisesti varaston oven. Ohjelmoidut reitit toisten vihivaunujen ja 7 000 tehdastyöntekijän lomassa sujuvasti kuin hienosti synkronoidussa tanssiesityksessä. Vihivaunut kuljettavat moottoreita, vaihdelaatikoita, iskunvaimentimia ja auton ikkunoita jopa 1500 kiloa kerrallaan.
  • Matkan varrella liikennevaloja ja jalankulkijoita: Vihivaunut kulkevat vuosittain yli 436 000 kilometriä, mikä on enemmän kuin maan ja kuun välimatka. Ennakkoon määritettyjä reittejä kulkiessaan ne osaavat 360 asteen näkökenttänsä ansiosta pysähtyä punaisiin valoihin ja väistää työntekijöitä reittien risteytyessä. Turvallisuuden varmistamiseksi vihivaunut varoittavat havaitsemiaan työntekijöitä varoitusvaloilla ja -äänillä.   
  • Navigointia robottigalaksissa: Martorellin tehtaan vihivaunut seuraavat neljääkymmentä reittiä, jotka on luotu lattiaan upotetuilla magneettiraidoilla. Yksi reitti kestää yhdestä seitsemään minuuttia. Vihivaunut vähentävät automaattisesti nopeutta kurveissa säilyttääkseen turvavälin ja vakautensa kuljettaessaan raskaita kuormia. Tulevaisuudessa nämä magneettiraitareitit korvataan navigointijärjestelmällä.
  • Kauko-ohjattua: Viisi valvomon työntekijää määrittää ja tarvittaessa muokkaa kaikkien vihivaunujen reittiasetuksia. Keskitetyt palvelimet keräävät tietoa vihivaunujen sensoreilta ja niiden tarkka sijainti näytetään numerosymboleilla huoneen näytöissä. Vihreä valo kertoo, että vaunu toimii täyttä vauhtia, keltainen kertoo vihivaunun pysähtyneen esteen tai akkujen lataamisen takia. Järjestelmä havaitsee myös mahdolliset tekniset ongelmat ja pystyy ratkaisemaan useimmat niistä välittömästi.
  • Tiedon jakamista teollisuus 4.0:ssa: Neljäs teollinen vallankumous tarjoaa työntekijöille mahdollisuuden prosessinhallintaan ja päätöksenteon optimointiin samalla kun ihmisten kanssa yhteistyössä toimivat robotit suorittavat fyysisemmät rutiinitehtävät. Digitalisaation ja automaation edelläkävijänä SEAT ennakoi myös toimialan uusia suuntia, kuten tuotannon ja logistiikan ohjelmistojen ja laitteistojen integrointia.
23.05.2018 10:15Millenium teknologiapalkinto Tuomo Suntolalle
23.05.2018 9:30Yritysautot: Kaasuautojen suosio hurjassa kasvussa
23.05.2018 8:22Hägglunds motors bring compact versatility to Camec recycling solutions
22.05.2018 9:00Specma Oy hakee vahvistusta OEM-myyntitiimiinsä: Asiakaspalveluinsinööri / Myynti-insinööri
21.05.2018 9:11Ammattilehti mukana Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtumassa Oulussa 23.-24.5. - Mediamobiilin löydät pääsisäänkäynnin vierestä osastolta U6
20.05.2018 9:00Uusia Suomen Akatemian tutkijatohtoreita ja akatemiatutkijoita
19.05.2018 9:11Specman Oulun toimipisteessä 3-v. syntymäpäivät tiistaina 22.5. - tervetuloa!
18.05.2018 12:45Toyota Material Handling ja Microsoft yhteistyöhön logistiikan digitalisoinnissa
18.05.2018 8:30Turvalogiikkaa skaalautuvien prosessijärjestelmien suojaksi
17.05.2018 9:11Fluiconnecto tarjoaa ratkaisut värähteleviin hydrauliikkajärjestelmiin

Siirry arkistoon »