Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Miehet potkurissa

Share |
05.01.2018 8:50

Caverionin toiminta ei rajoitu vain Euroopan rajojen sisäpuolelle vaan työntekijöitämme matkustaa työn perässä ympäri maailmaa. Yksi tällainen työ on jättimäisten risteilylaivojen huoltotelakointien yhteydessä tehtävät Azipod-ruoripotkureiden sähköhuoltototyöt yhdessä ABB:n projektiorganisaation kanssa.

Risteilyaluksia määräaikaishuolletaan telakoilla ja asentajamme tekevät pitkää päivää ahtaissa ja kuumissa olosuhteissa laivojen ruoripotkureiden sisässä. ”Aluksissa on potkurijärjestelmä, joka toimii samalla ruorina ja potkurina, ja järjestelmä kääntyy 360°. Isojen laakerihuoltojen ja tiivistemodernisaatioiden yhteydessä teemme potkureiden sisässä sähköisiä purkutöitä ja uudelleen asennuksia”, kertovat asentajat Pekka Järvinen ja Jere Aaltonen.

Pitkät ja kuumat työpäivät ruoripotkureiden sisällä

Työpäivät ovat telakoilla pitkiä tiukkojen aikataulujen vuoksi: minimissään töitä tehdään 13 tuntia päivässä, seitsemänä päivänä viikossa. Eksoottisissa maissa lämpötila nousee reilusti yli 30 °C, ja tämä näkyy myös ruoripotkurin sisällä. ”Tilat ovat niin ahtaat, ettei siellä oikeastaan pääse kääntymään ympäri”, sanoo Jere Aaltonen.

Eri puolilla maailmalla matkustavien asentajien työ on haastavaa tiukkojen aikataulujen ja vaihtuvien työolosuhteiden lisäksi myös sen vuoksi, että telakalla olevan laivan viimeinen huoltotyö on caverionilaisten vastuulla olevat sähkötyöt. Asennukset pitää saada tehdyksi ajallaan ja kerralla kuntoon.

Ruoripotkurin sisällä on erittäin ahdasta ja putoamisvaara on suuri

Erityisesti työturvallisuus korostuu, kun olosuhteet ovat haastavat: ruoripotkurin sisällä on erittäin ahdasta ja putoamisvaara on suuri. Asentajilla tulee aina olla mukana happitasomittarit ja luukkuvahti sekä puhelinyhteyden on toimittava. Työtä ei koskaan saa tehdä yksin. Kaikki työkalut, myös ruuvit ja pultit, kirjataan ylös ja kuitataan takaisin palautetuksi. Jos jotain tippuu potkurin sisään, pienetkin osat pitää löytää.

Haastavista töistä ja olosuhteista sekä tiukoista aikatauluista huolimatta Pekka ja Jere pitävät työstään: ”Kyllä tässä ammatissa on haasteita. Matkustamme keskimäärin 60–80 päivää vuodessa. Perheelliselle se ei toki ole ideaali tilanne. Pääsemme kuitenkin näkemään upeita kohteita maailmalla, joissa tuskin tulisi muuten käytyä”, toteaa Pekka Järvinen.

ABB auditoi kesäkuussa 2017 Caverionin, ja Caverion sai ainoana alihankkijana 100 % työturvallisuudesta. 

Caverion suunnittelee, toteuttaa, huoltaa ja ylläpitää käyttäjäystävällisiä ja energiatehokkaita teknisiä ratkaisuja kiinteistöille, teollisuudelle ja infrastruktuurille.

16.07.2018 10:20Suomen Yrittäjät esittää uutta oppisopimusmallia
15.07.2018 11:01Bosch Rexroth expands additive manufacturing
14.07.2018 11:01Launch of zinc nickel flat face quick couplings - Fluiconnecto
13.07.2018 15:01Tawastia Truck Weekend nyt viikonloppuna Hämeenlinnassa - Ammattilehden Mediamobiili paikalla - hae uusimmat ammattilehdet
13.07.2018 13:50DHL kuljettaa ilmastoneutraalisti yhdellä maailman suurimmista rahtikoneista
12.07.2018 11:35Hyundailta toisen sukupolven polttokennoauto
12.07.2018 10:55Festool tuo markkinoille helposti mukana kuljetettavan ja nopeasti käyttövalmiin verstaan
11.07.2018 11:01Valmetille 250. tilaus menestyksekkäästä Valmet MAP -kuitumassa-analysaattorista
10.07.2018 13:14Teollisuustuotanto kasvoi toukokuussa sekä vuodentakaisesta että edellisestä kuukaudesta
10.07.2018 9:49Tutkijat rakensivat lämpöventtiilin kvanttibitistä

Siirry arkistoon »