Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Miehet potkurissa

Share |
05.01.2018 8:50

Caverionin toiminta ei rajoitu vain Euroopan rajojen sisäpuolelle vaan työntekijöitämme matkustaa työn perässä ympäri maailmaa. Yksi tällainen työ on jättimäisten risteilylaivojen huoltotelakointien yhteydessä tehtävät Azipod-ruoripotkureiden sähköhuoltototyöt yhdessä ABB:n projektiorganisaation kanssa.

Risteilyaluksia määräaikaishuolletaan telakoilla ja asentajamme tekevät pitkää päivää ahtaissa ja kuumissa olosuhteissa laivojen ruoripotkureiden sisässä. ”Aluksissa on potkurijärjestelmä, joka toimii samalla ruorina ja potkurina, ja järjestelmä kääntyy 360°. Isojen laakerihuoltojen ja tiivistemodernisaatioiden yhteydessä teemme potkureiden sisässä sähköisiä purkutöitä ja uudelleen asennuksia”, kertovat asentajat Pekka Järvinen ja Jere Aaltonen.

Pitkät ja kuumat työpäivät ruoripotkureiden sisällä

Työpäivät ovat telakoilla pitkiä tiukkojen aikataulujen vuoksi: minimissään töitä tehdään 13 tuntia päivässä, seitsemänä päivänä viikossa. Eksoottisissa maissa lämpötila nousee reilusti yli 30 °C, ja tämä näkyy myös ruoripotkurin sisällä. ”Tilat ovat niin ahtaat, ettei siellä oikeastaan pääse kääntymään ympäri”, sanoo Jere Aaltonen.

Eri puolilla maailmalla matkustavien asentajien työ on haastavaa tiukkojen aikataulujen ja vaihtuvien työolosuhteiden lisäksi myös sen vuoksi, että telakalla olevan laivan viimeinen huoltotyö on caverionilaisten vastuulla olevat sähkötyöt. Asennukset pitää saada tehdyksi ajallaan ja kerralla kuntoon.

Ruoripotkurin sisällä on erittäin ahdasta ja putoamisvaara on suuri

Erityisesti työturvallisuus korostuu, kun olosuhteet ovat haastavat: ruoripotkurin sisällä on erittäin ahdasta ja putoamisvaara on suuri. Asentajilla tulee aina olla mukana happitasomittarit ja luukkuvahti sekä puhelinyhteyden on toimittava. Työtä ei koskaan saa tehdä yksin. Kaikki työkalut, myös ruuvit ja pultit, kirjataan ylös ja kuitataan takaisin palautetuksi. Jos jotain tippuu potkurin sisään, pienetkin osat pitää löytää.

Haastavista töistä ja olosuhteista sekä tiukoista aikatauluista huolimatta Pekka ja Jere pitävät työstään: ”Kyllä tässä ammatissa on haasteita. Matkustamme keskimäärin 60–80 päivää vuodessa. Perheelliselle se ei toki ole ideaali tilanne. Pääsemme kuitenkin näkemään upeita kohteita maailmalla, joissa tuskin tulisi muuten käytyä”, toteaa Pekka Järvinen.

ABB auditoi kesäkuussa 2017 Caverionin, ja Caverion sai ainoana alihankkijana 100 % työturvallisuudesta. 

Caverion suunnittelee, toteuttaa, huoltaa ja ylläpitää käyttäjäystävällisiä ja energiatehokkaita teknisiä ratkaisuja kiinteistöille, teollisuudelle ja infrastruktuurille.

21.04.2018 10:11Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtava koulutus lisääntyi edelleen
20.04.2018 10:11O-renkaan valinta helpottui huomattavasti Parkerin O-Ring Selector -työkalun avulla
19.04.2018 9:00Suomen Akatemialta lippulaivarahoitus Aalto-yliopistolle ja VTT:lle biomateriaalien kehitykseen
18.04.2018 9:00Fluiconnecto tuotepäivitys: Manuli Hydraulics korvaa MM00320-12 holkin M00321-12 holkilla
17.04.2018 13:33Feston Motion Terminal VTEM vie pneumatiikan Industry 4.0 aikakauteen
17.04.2018 12:08VTT 3D-tulosti älykkään metalliosan: mahdollistaa kehitysaskeleen kohti tekoälyä
16.04.2018 9:11Bosch Rexroth at the Hannover Messe 2018 Hall 17 Booth A40
15.04.2018 9:11KATSO TÄSTÄ KUVAT! Mansen Mörinöillä aurinko paistoi ja väki viihtyi
14.04.2018 9:00TTY:n kansainväliset opiskelijat ovat maailman tyytyväisimpiä yliopiston tiloihin ja opetusteknologiaan
13.04.2018 7:00Manuli Hydraulics uutuus: Uuden sukupolven ShieldMaster letkumallisto

Siirry arkistoon »