Fluid Finland koeajaa: Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI A Innovation21.12.2017 15.45
Yritysautojen aatelinenUudistunut Opel Insignia on reilusti edeltäjäänsä tilavampi ja paremmin varusteltu. Huippuluokan ajo-ominaisuudet ja korkean mukavuustason tarjoavana se sopii yhtälailla perhe- kuin yritysautokäyttöön. Opelilla on vietetty varsin työntäyteistä vuotta. Uusia malleja on lanseerattu peräti seitsemän kappaletta ja huhut yhtiön omistuksen siirtymisestä General Motorsilta ranskalaisen PSA-yhtymän haltuun saivat loppusyksystä odotetun vahvistuksen. Yksi vuoden mielenkiintoisimmista ja odotetuimmista Opel-uutuuksista on perinteiseen perheautoluokkaan asemoituva Insignia. Reilusti entistä tilavampi toisen sukupolven Insignia tuotiin markkinoille kesän kynnyksellä viisiovisen Grand Sport -sedanin voimin. Sports Tourer -farmari saatettiin markkinoille kesän puolivälissä. Insignia-malliperheen lanseeraukset huipentuivat marraskuun lopussa korkeamman maavaran omaavan Country Tourer -farmarimallin esittelyyn. Vielä toistaiseksi Insigniat ovat puhtaita Rüsselsheimilaisia. Myöhemmin mallit saanevat yhdessä PSA-konsernin kanssa kehitettyä tekniikkaa. Mallista riippumatta Opel Insignia sopii erinomaisesti yritys- ja työsuhdeautolle asetettujen raamien sisälle.
Koeajetussa autossa on Opel OPC -paketti, joka sisältää puskurien alahelmojen lisäksi sivuhelmojen levikkeet ja sisustan koristeosia. Valinnan varaa Insignian moottorivalikoima rakentuu bensiini- ja dieselmoottorien varaan. Bensiinivaihtoehtoja on kaksi: 1,5 l (140 ja 165 hv) ja 2,0 l (260 hv). 2-litrainen, on tarjolla vain 4x4 mallina, silloinkin 8-vaihteisen automaattivaihteiston kanssa. Dieselien puolella vaihtoehtoina ovat 1,6- ja 2,0 -litraiset yhteispaineruiskutusmoottorit. 1,6-litraisesta on tarjolla 110- ja 136 -hv vaihtoehdot. 2-litraista tarjotaan 170- ja 210 -hv tehoilla. Vaihteistovalikoimassa ovat 6-vaihteisen manuaalin ja automaatin lisäksi 8-portainen Aisin automaattivaihteisto, joka on saatavilla 2-litraisen yhteyteen sekä etu- että nelivetomalleissa.
Nyt koeajettavan Sports Tourerin moottoritilaan on sovitettu 2-litrainen parhaalta teholtaan 170 hv dieselmoottori ja kahdeksanpykäläinen automaattivaihteisto. Tällä voimapaketilla auton yhdistetyn ajotavan polttoaineenkulutukseksi ilmoitetaan 5,2 l/100 km ja CO2 -päästöksi 150 g/km.
Uudella Insignialla on mittaa lähes 5 metriä. Kasvua edelliseen malliin on yli 9 cm, josta suurin osa matkustamon puolelle. Etu- ja takapenkkiläisillä on nyt entistä väljemmät oltavat ja luokkaa suuremman auton jalkatilat. Akselivälin kasvu näkyy myös tavaratilan puolella. Suurin kuormauspituus, takaistuimet käännettynä ylittää nyt 2 metrin rajapyykin. Vakioasennossa kuormauspituus on lähes 120 cm.
Takaistuimet normaaliasennossa tavaratilaa on noin 560 litraa. Selkänojat kaadettuna kuormatila kasvaa noin 1640 litraan. Tilankäyttöä avittavat kontin lattiaan asennetut kiskot, joissa on siirrettävät ja pikalukoilla varustetut kuormansidontalenkit. Kuormaamisen helpottamiseksi Innovation varustelutason autoissa takaluukun saa auki ja kiinni sähköisesti, joko kuljettajan oven katkaisijasta tai heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla olevan optisen lukijan alla. Viimeksi mainittu toiminto vaatii aluksi hieman totuttelua ja harjoittelua. Varusteissa piisaa Insigniaa on saatavana kahdella eri varustelutasolla. Jo Enjoy -perusvarustelu täyttää useimpien tarpeet. Se sisältää avaimettoman käynnistyksen ja automaatti-ilmastoinnin lisäksi nahkaverhoillun ja lämmitettävän ohjauspyörän sekä kattavan OpelEYE -kuljettajan avustinjärjestelmän kaistavahteineen ja automaattisin hätäjarrutustoimintoineen.
Koeajoauton kattavampi Innovation varustelutaso sisältää edellä mainittujen lisäksi suuremmalla kosketusnäytöllä varustetun viihdejärjestelmän, pysäköintitutkat sekä edessä että takana ja tummennetut takaikkunat sekä aikaisemmin mainitun takaluukun avausjärjestelmän. Hintaero kahden varustelutason välillä on varsin maltillinen.
Opel on nostanut Insigniaan tarjolla olevien valinnaisvarusteiden valikoiman saksalaisten kärkimerkkien tasolle. Nyt koeajettavassa Insigniassa on lisämausteena miltei kaikki tarjolla olevat varustepaketit. Sisältäen tuulilasin HUD-näytön ja mustalla nahalla verhoillut, sähköisesti säätyvät ja erittäin mukavat etumatkustajien istuimet, joille saksalainen selkäkipuun erikoistuneista lääkäreistä ja terapeuteista koostuva yhdistys on myöntänyt AGR-sertifikaatin.
Myös takamatkustajien viihtyvyydelle on annettu painoarvoa. Siitä kertovat reunapaikkojen istuinlämmittimet. Pieni arjen luksus, joka pitää takapenkkiläiset tyytyväisenä.
Yksi merkittävistä uutuuksista on Opelin IntelliLux LEDŽ Matrix -ajovalojen toinen sukupolvi, joissa on nyt yhteensä 32 LED-yksikköä (16 molemmilla puolilla) viirumaisiin ajovalaisimiin integroituna, innovatiivinen aktiivinen kaarrevalo ja erillinen LED-pistevalo, joka valaisee jopa 400 metriin asti. Kokeilussa valot toimivat kiitettävästi, joskin markkinoiden kirkkaimpaan kärkeen on vielä matkaa. Ajossa Kuljettajan paikalta arvioituna Opel Insignia tarjoaa melkein kaiken ajateltavissa olevan. Ajoasento on hyvä ja ohjauspyörässä kunnolliset säätövarat. Selkeälukuinen mittaristo sisältää kaiken tarvittavan lisäksi myös ajotavan arvioinnin ja rengaspaineiden valvonnan sekä joukon muita tarpeellisia toimintonäyttöjä. Lämmitettävä ohjauspyörä ansaitsee kiitoksen sanan, samoin kauko-ohjaimella varustettu lisälämmitin.
Tien päällä Insignia tarjoaa korkealuokkaista ajomukavuutta ja ajovarmuutta. Ohjaustuntuma on luokkansa parhaimmistoa samoin jousitusmukavuus. Teholtaan 170 hv moottori vie lähes 1700 kg painoista autoa varmaotteisesti eteenpäin. Uusi 8-portainen momentimuunniautomaatti suoriutuu kelvollisin arvosanoin tehtävistään. Rengasmelukin on saatu kiitettävästi aisoihin, ainakin kitkarenkailla ajettaessa.
Parkkitutkien ja 360-asteen kameran ansiosta pysäköinti ja peruutukset sujuvat vaivattomasti. Jos omat taidot eivät tunnu riittävän ja on aikaa, voi pysäköinnin jättää automatiikan hoidettavaksi. Se käy napin painalluksella. Insignia kulutti koeajossa polttoainetta 7,3 l/100 km. Se on yli 2 litraa valmistajan ilmoittamaa yhdistetyn ajotavan kulutuslukemaa enemmän. Kitkarenkaat, lisälämmittimen käyttö sekä kylmä ja kostea keli vaikuttanevat asiaan. Puhutaanpa rahasta Kokonaisuutena arvioituna uusi ja entistä suurempi Opel Insignia on erittäin hyvin onnistunut auto. Se tarjoaa väljät ja viihtyisät tilat viidelle kyytiläiselle sekä matkatavaroille olematta kuitenkaan liian ylevä. Tehokas moottori ja automaattivaihteisto tarjoaa saumatonta suorituskykyä myös vaativampaan makuun.
Opel Insignia Sports Tourer malliston verolliset hinnat alkavat karvan yli 30 000 eurosta (viistoperäisenä 28 600 eurosta). Sillä saa 1,5 litran bensakoneella varustetun auton, Enjoy varusteilla. Automaattivaihteisten hinnat alkavat houkuttelevasti jo noin 35 000 eurosta. Dieselmallien hintapyynnit lähtevät noin 32 900 eurosta ja päättyvät yli 45 000 euroon. Vapaat autoedut ovat näissä vaihtoehdoissa, ilman lisävarusteita, 680 - 835 € ja käyttöautoedut 515 - 685 € välimaastossa. Nyt koeajettavan, runsailla lisävarusteilla täydennetyn Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI A Innovation -mallin kokonaishinta on noin 48 500 euroa. Vapaa autoetu 885 € ja käyttöetu 735 € / kk. Opel myöntää henkilöautomalleille 24 kk takuun ilman kilometrirajoitusta. Määräaikaishuoltoväli on 30 000 km.
Innovation varustelussa multimediakeskuksen näyttö on 8-tuumainen. Järjestelmä tukee USB-portin kautta liitetyn puhelimen tai muistitikun videotiedostoja. Mieluisa lisä perheen pienimpiä ajatellen.
Opel herkkujen aatelia on henkilökohtainen, suomeksi palveleva OnStar palveluavustaja. Se sisältää laajan palveluvalikoiman automaattisesta hätäpuhelusta varastetun auton paikantamispalveluun.
Korkittoman polttoainetankin ansiosta tankkaus sujuu nyt käsiä sotkematta. Euro 6 -päästötaso toi urea -jälkikäsittelylaitteistot dieselhenkilöautoihin. Adblue tai vastaava pelkistysneste lisätään sinisen korkin kautta. Linjakkaasti muotoiltu Opel Insignia lyö nyt entistä vahvemmin kapulaa saman kokoluokan markkinoita hallitsevien Ford Mondeon, Skoda Superbin ja VW Passatin rattaisiin. |