Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Auramarine tuo markkinoille turvallisen ja kontrolloidun ratkaisun meripolttoaineen vaihtoon

Share |
20.12.2017 9:48

Polttoaineen syöttöjärjestelmien toimittaja Auramarine tuo markkinoille edistyksellisen FuelSafe™- ratkaisun, jolla polttoaineen lämpötilaa ja viskositeettiä voidaan seurata ja säätää tarkasti koko polttoaineen vaihtoprosessin ajan.

Laivojen rikkipäästöjä voidaan vähentää vaihtamalla moottorin käyttämä polttoaine raskaasta polttoöljystä vähärikkiseen. Monien laivojen polttoainejärjestelmät mahdollistavat kummankin polttoainetyypin käytön, mutta kustannussyistä avomerellä päädytään usein vielä käyttämään raskasta polttoöljyä. Tällä hetkellä eri rannikkovaltiot ovat nimenneet päästörajoitusalueita, joiden aluekohtaisia päästörajoja ohjaa International Maritime Organization:in (IMO) säännöstö. Näillä näkymin maailman muillakin merialueilla tulee vuonna 2020 voimaan 0,5 prosentin rikkipitoisuusraja ja siksi yhä useamman laivan konehuoneessa on aika varmistaa että vaihdot tulevat sujumaan ongelmitta.

Polttoaineen vaihto päästörajoitusalueelle tultaessa tai sieltä lähdettäessä on monivaiheinen ja ajoituksen kannalta vaativa prosessi. Suurin osa haasteista liittyy siihen, että raskas polttoöljy ja vähärikkiset polttoaineet ovat ominaisuuksiltaan hyvin erilaisia. Auramarinen ratkaisussa prosessi käynnistetään polttoaineen valitsimesta ja se etenee automaattisesti ohjautuen ja sensorien tuottamaan reaaliaikaiseen tietoon perustuen. Näin järjestelmässä olevan polttoaineseoksen ominaisuudet pysyvät hallinnassa koko vaihtoprosessin ajan.

“Joka aluksen polttoainejärjestelmällä on omat vaatimuksensa. Mielestämme on olennaista, että polttoaineen vaihdon tekniset ratkaisut on suunniteltu vastaamaan näitä vaatimuksia ja että järjestelmä tarjoaa riittävästi ominaisuuksia takaamaan kullekin laivalle turvallisen ja luotettavan vaihtoprosessin”, sanoo Auramarinen toimitusjohtaja Ole Skatka Jensen.

Tärkeintä on huolehtia polttoaineen viskositeetista käyttämällä kontrolloitua lämmitystä tai jäähdytystä. Näin vaihdossa olevien polttoaineiden suurta lämpötilaeroa, jopa 100°C, voidaan käsitellä hallitusti. Viskositeetti ei saa pudota alle 2cSt:n tai toisaalta ylittää moottorivalmistajan asettamaa viskositeettirajaa. Moottorille tulevan polttoaineen lämpötila ei prosessin aikana saa muuttua enempää kuin 2°C minuutissa, jotta järjestelmä ei altistuisi liian nopean lämpötilan muutoksen aiheuttamalle riskeille.

“Tarve tämän ratkaisun kehittämiselle syntyi, kun tiedostimme miten paljon kiireellisiä vianetsintä- ja huoltokäyntejä voi aiheutua kontrolloimattomien vaihtoprosessien takia. Kun vaihtoprosessi on kontrolloitu ja perustuu tosiaikaiseen tietoon, voidaan välttää häiriötilanteet kuten tehojen lasku tai katoaminen, polttoaineen syötön ongelmat, polttoainepumppujen jumittuminen, lämpökuormitus tai jopa moottorin leikkaaminen kiinni. Tavoitteenamme oli muuttaa tämä monivaiheinen prosessi mahdollisimman yksinkertaiseksi ja turvalliseksi käyttäjän kannalta”, kertoo tuotepäällikkö Ville Kaataja.

“Auramarinen FuelSafe ™ on yksi tulos pyrkimyksestämme ymmärtää paremmin asiakkaidemme tarpeita ja jokapäiväisiä haasteita” summaa Ole Skatka Jensen.  FuelSafe™-järjestelmän arvo syntyy kontrolloidusta, kustannustehokkaasta ja ennustettavasta polttoaineen vaihtoprosessista joka on myös helppokäyttöinen. Ratkaisu on saatavissa sekä uusiin että jo käytössä oleviin laivojen polttoainejärjestelmiin.

21.04.2018 10:11Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtava koulutus lisääntyi edelleen
20.04.2018 10:11O-renkaan valinta helpottui huomattavasti Parkerin O-Ring Selector -työkalun avulla
19.04.2018 9:00Suomen Akatemialta lippulaivarahoitus Aalto-yliopistolle ja VTT:lle biomateriaalien kehitykseen
18.04.2018 9:00Fluiconnecto tuotepäivitys: Manuli Hydraulics korvaa MM00320-12 holkin M00321-12 holkilla
17.04.2018 13:33Feston Motion Terminal VTEM vie pneumatiikan Industry 4.0 aikakauteen
17.04.2018 12:08VTT 3D-tulosti älykkään metalliosan: mahdollistaa kehitysaskeleen kohti tekoälyä
16.04.2018 9:11Bosch Rexroth at the Hannover Messe 2018 Hall 17 Booth A40
15.04.2018 9:11KATSO TÄSTÄ KUVAT! Mansen Mörinöillä aurinko paistoi ja väki viihtyi
14.04.2018 9:00TTY:n kansainväliset opiskelijat ovat maailman tyytyväisimpiä yliopiston tiloihin ja opetusteknologiaan
13.04.2018 7:00Manuli Hydraulics uutuus: Uuden sukupolven ShieldMaster letkumallisto

Siirry arkistoon »