Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Digitalisaatio ei pelota myyntipäälliköitä

Share |
12.12.2017 9:00

myyntipaallikkobarometri.jpg

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiselle digitalisaatio ei ole mörkö vaan mahdollisuus. Kolme neljästä Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n myyntipäällikköbarometrin vastaajasta uskoo digitalisaation tuovan lisää mahdollisuuksia työhön. Uhkana digitalisaation kokee vain 6 prosenttia, ja 14 prosenttia ei usko sen muuttavan työtään.

Myyntipäällikköbarometrin mukaan erityisesti esimiesasemassa toimivat luottavat digitalisaation työntövoimaan: 89 prosenttia johtajista ja 81 prosenttia päälliköistä arvioi digitalisaation avaavan mahdollisuuksia.

Merkittävää on, että erot eri ikäluokkien välillä eivät ole suuria. Positiivisimmin digitalisaatioon suhtautuvat 27-vuotiaat ja sitä nuoremmat (85 prosenttia) sekä yllättäen 43 – 47 -vuotiaat (84 prosenttia).

Koulutustaustalla on väliä. Toisen asteen, esimerkiksi merkonomin, tutkinnon suorittaneet näkevät tilanteen hankalimpana (71 prosenttia), ja toisaalta he uskovat eniten siihen, että digitalisaatio ei vaikuta heidän työhönsä (18 prosenttia).

Yrityksen koolla on merkitystä. Alle 20 hengen yrityksissä työskentelevistä 22 prosenttia on sitä mieltä, että digitalisaatio ei vaikuta työhön.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisen osaaminen vastaa kohtuullisesti digitalisaation vaatimuksia. Lähes 80 prosenttia vastaajista on suhteellisen luottavaisia oman osaamisensa suhteen. Toisaalta täysin digiosaamiseensa luottaa vain 12 prosenttia.

Ammattikorkeakoulututkinto näyttäisi tuovan parhaat valmiudet digitalisaation haasteisiin. Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneista 83 prosenttia uskoo osaamisensa vastaavan digitaalisuuden vaatimuksia erittäin tai kohtalaisen hyvin. Ikäryhmistä heikoiten arvioivat pärjäävänsä 53 – 57-vuotiaat.

Yritykset ovat varautuneet digitalisaation tuomiin muutoksiin melko hyvin. Lähes puolet vastaajista antoi yritykselleen arvosanan 7 tai 8 (asteikolla 1 – 10). Mutta huonojakin arvosanoja jaettiin: vastaajista 16 prosenttia arvioi yrityksensä varautumisen olevan 4:n tai sitä heikomman arvoista. PK-sektorilla on vielä selvästi kehitettävää: alle 20 hengen yrityksissä tilanne on merkittävästi heikompi, kuin suurissa, yli 500 henkeä työllistävissä, yrityksissä.

Robotit ja tekoäly auttavat myynnissä ja markkinoinnissa

- Digitalisaation ansiosta voimme keskittyä myynnissä ja markkinoinnissa luovuutta ja syvempää ajattelua vaativiin tehtäviin, sanoo myyntijohtaja Minna EkTeliasta.

- Tulevaisuudessa ihminen ja robotit tekevät työtä rinnakkain. Määrämuotoiset rutiinityöt voidaan jo nyt tehdä robotiikalla ja tekoälyllä. Robotteja käytetään esimerkiksi tilausten tallentamiseen ja seuraavaksi niitä hyödynnetään palvelujen toimittamisessa.

PK-yrityksille palveluja tarjoavaa Enterprise SME Digisales -tiimiä Teliassa vetävä Minna Ek tietää, että digitaalisten työkalujen avulla myyjän ja markkinoijan asiakasymmärrys kasvaa. Uusi myyjä pääsee työhönsä nopeammin kiinni, kun digitaalinen sovellus ohjaa esimerkiksi asiakkaan kanssa käytävää keskustelua.

- Digitalisaatio luo uusia työrooleja ja ammatteja. Samalla se auttaa meitä ”vanhoissa” ammateissa toimivia menestymään tehtävissämme, myyntijohtaja Minna Ek uskoo.

Myyntipäällikköbarometriin osallistui 1 101 myynnin ja markkinoinnin ammattilaista, MMA:n jäsentä, eri puolilta Suomea. Myyntipäällikköbarometrin Suomen taloutta koskeva osuus julkistettiin 20.9.2017. Kyselyn toteutti Aula Research Oy Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n toimeksiannosta. Selvityksen otos kerättiin sähköisellä kyselyllä aikavälillä 10.–30.8.2017.

20.04.2018 10:11O-renkaan valinta helpottui huomattavasti Parkerin O-Ring Selector -työkalun avulla
19.04.2018 9:00Suomen Akatemialta lippulaivarahoitus Aalto-yliopistolle ja VTT:lle biomateriaalien kehitykseen
18.04.2018 9:00Fluiconnecto tuotepäivitys: Manuli Hydraulics korvaa MM00320-12 holkin M00321-12 holkilla
17.04.2018 13:33Feston Motion Terminal VTEM vie pneumatiikan Industry 4.0 aikakauteen
17.04.2018 12:08VTT 3D-tulosti älykkään metalliosan: mahdollistaa kehitysaskeleen kohti tekoälyä
16.04.2018 9:11Bosch Rexroth at the Hannover Messe 2018 Hall 17 Booth A40
15.04.2018 9:11KATSO TÄSTÄ KUVAT! Mansen Mörinöillä aurinko paistoi ja väki viihtyi
14.04.2018 9:00TTY:n kansainväliset opiskelijat ovat maailman tyytyväisimpiä yliopiston tiloihin ja opetusteknologiaan
13.04.2018 7:00Manuli Hydraulics uutuus: Uuden sukupolven ShieldMaster letkumallisto
12.04.2018 8:00Rovaniemellä juhlitaan Hydroscandin 20-vuotistaivalta huomenna perjantaina 13.4.2018

Siirry arkistoon »