Keskiössä turvallinen, tehokas ja ympäristöystävällisempi talvimerenkulku28.11.2017 9.30
Liikennevirasto määrää liikennerajoituksia talvisatamiin ja jäänmurtaja-avustusta annetaan vain aluksille, jotka täyttävät Liikenneviraston kyseiseen satamaan liikennöiville aluksille asettamat liikennerajoitukset. Keskustelua ilmaston lämpenemisestä käydään jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla. Tulevien talvien jääpeitteen määrää ja talvisia olosuhteita on kuitenkin mahdotonta ennustaa ja siksi Liikenneviraston on Suomen talvimerenkulusta vastaavana viranomaisena aina varauduttava erittäin kovaan talveen. Liikennevirasto vastaa talvimerenkulun avustamisen viranomais- ja tilaajatehtävistä sekä valtakunnallisesta koordinoinnista, kehittämisestä ja ohjauksesta. Liikennevirastolla on käynnissä EU:n CEF -rahoitteinen Winter Navigation Motorways of the Sea II (WINMOS II) –hanke yhdessä Ruotsin ja Viron talvimerenkulun viranomaistahojen, yksityisten yritysten ja akateemisten organisaatioiden kanssa. Projektin tarkoituksena on kehittää koko talvimerenkulun järjestelmää ja sen turvallisuutta sekä turvata tarvittava jäänmurtokapasiteetti myös tulevaisuudessa kehittämällä uusia konsepteja ja parantamalla vanhaa kalustoa. Ankaran talven simulaatiomalli ja valmiussuunnitelma Liikennevirasto on kehittänyt simulaatiomallia ankarasta talvesta, jonka avulla pystytään arvioimaan eri parametrien vaikutusta talvimerenkulun järjestelmään ja sen toimivuuteen sekä mallintamaan jäänmurtokapasiteetin riittävyyttä äärimmäisen ankarina talvina. Viime talvet ovat olleet suhteellisen leutoja, mutta kovat tuulet ovat aiheuttaneet mm. jään valliintumista ja tehneet olosuhteista erittäin haastavia kauppalaivastolle. Jatkuvasti tiukentuvat ympäristömääräykset ja -säädökset vaativat aluksia vähentämään päästöjä, mikä usein aikaansaadaan vähentämällä käytettävää konetehoa ja uusien alusten osalta vaikuttamalla niiden rungon muotoilun optimointiin avovesiolosuhteissa. Nämä seikat vaikuttavat alusten jäissäkulkukykyyn, mikä osaltaan vaikuttaa jäänmurtokapasiteetin tarpeeseen. Ankaran talven mallin lisäksi koko Itämeren alueelle tehdään jäänmurtotoiminnan valmiussuunnitelma erittäin kovan talven varalle. Suunnitelman on tarkoitus tulla työkaluksi kaikkien Itämeren valtioiden viranomaisille. Vaihtoehtoiset ratkaisumallit tuovat joustavuutta ja lisäkapasiteettia Suomen jäänmurtajalaivasto alkaa olla osittain jo vanhaa ja kaipaa uudistamista. WINMOS II –hankkeessa tehdään kahden vanhan murtajan elinkaaripidennyksiä, jotka ovat kustannustehokkaita toimia uusien murtajien rakentamiseen verrattuna. Jossain vaiheessa elinkaaripidennyksetkään eivät enää tuo lisävuosia olemassa olevalle kalustolle, vaan uusien murtajien rakentaminen on välttämätöntä. Hankkeessa on kehitelty pilottina omilla moottoreilla ja potkureilla varustettua jäätä murtavaa irtokeulaa, joka kiinnitettään puskijana toimivaan hinaajaan. Tällä konseptilla pyritään saamaan lisäkapasiteettia ja joustavuutta käytettävissä olevaan jäänmurtokalustoon. Konseptista rakennetaan oikea mallikappale, jota testataan pääasiassa Saimaalla. Myös Ruotsilla ja Virolla on vastaavat ongelmat ikääntyvän jäänmurtokapasiteettinsa kanssa. Maiden välisen yhteistyösopimuksen avulla pyritään löytämään kaikkia maita hyödyntäviä kustannustehokkaita ja ympäristöystävällisiä ratkaisuja. |