Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

100 päivää ei riitä - Muutosjohtaminen vaatii vuosien aikajänteen

Share |
28.11.2017 8:25

Liian lyhyet strategia-aikajänteet ovat yksi merkittävä syy siihen, että yritysten laatimat suunnitelmat eivät useinkaan toteudu. Pidemmän ajan suunnittelulla ja päätöksenteolla muutosprosessista kehittyy luonteva kehityskulku ja onnistumisen todennäköisyys kasvaa merkittävästi. Samalla organisaatioiden yleisesti jakama tunne ulkoisesta ja epävarmasta muutosprosessin suorittamisesta poistuu.

Riikka Hackselius-Fonsénin kolmas kirja Muutosjohtajan matkassa käsittelee muutoksen aikajännettä, rakennetta ja sen rakentamisen työkaluja. Kirja antaa kokonaiskuvan siitä, miten laajasti muutosta ja sen johtamista tulisi käsitellä.

”Muutos on aina sidoksissa yhteiskunnan muutokseen, kulttuurilliseen kehitykseen ja toisaalta yksittäisiin muutosorganisaatiossa toimiviin yksilöihin sekä heidän henkilökohtaisiin motiiveihinsa,” kertoo Riikka Hackselius-Fonsén. ”Johdon roolina on rakentaa organisaatiolle yhteinen tietoisuus. Tämä tarkoittaa logiikan avaamista organisaation tavoitteiden ja toiminnan ympärillä tapahtuvien kehityskulkujen keskinäisestä suhteesta. Samalla johto pystyy osoittamaan organisaation ja yksilöiden roolit tapahtuvassa muutoksessa.”

Muutos on yhteistyötä, johtaminen rakenteiden avaamista

Johtajien hartioille on kasattu nykypäivänä paljon paineita. Organisaatioiden monimuotoisuuden lisäksi johtamisen ympärillä käytävä keskustelu saa sen näyttämään monimutkaiselta ja haastavalta. Sitä se ei kuitenkaan saisi olla. Hyvä johtaminen on toimintaa selkeyttävää ja yksinkertaista – ja tähän tämä teos pyrkii ennen muuta ajatuksia ohjaamaan. Muutosjohtajan matkassa tuo esille strategisen johtamisen ympäristöön liittyviä inhimillisiä lainalaisuuksia. Samalla se luo johtajalle kuvaa niistä rakenteista, joita hyvässä johtamisessa tulisi ottaa huomioon.

” Muutosjohtamisen ei tarvitse olla vaikeaa. Pääosin se vain ottaa odotettua enemmän aikaa. Tämän tiedostaminen auttaa etenemään. Johtajien ei myöskään tarvitse tehdä muutosta yksin, vaan parhaiten he onnistuvat muutoksen läpiviemisessä yhdessä muiden kanssa. Tämä tapahtuu hyvällä valmistelulla, viestinnällä ja osallistavalla toiminnalla,” tiivistää Hackselius-Fonsén kirjansa perusviestin.

Riikka Hackselius-Fonsén (aikaisemmin Merisalo) on toiminut kaksi vuosikymmentä suomalaisten vientiyritysten brandijohtamisesta vastaavana strategistina. Kokemus on toiminut hyvänä tutkimusalustana uusimmalle kirjalle oman johtamistyön rinnalla. Muutosjohtajan matkassa on Riikka Hackselius-Fonsénin kolmas kirja. Hän on kaikissa kirjoissaan käsitellyt trendien ja markkinamuutoksen ennakointia sekä johtamista. Vuonna 2010 ilmestynyt Visio2025 – Me teemme huomisen ja 2012 ilmestynyt Sokaisevat trendit ovat käsitelleet tulevaisuuden hiljaisten signaalien hyödyntämistä sekä markkinoiden nykytilaan liittyviä kuvitelmia. www.hackselius.com

10.12.2017 11:12Puolustusvoimat valitsivat Bittiumin
09.12.2017 13:43Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat lokakuussa 10,6 prosenttia vuodentakaisesta
08.12.2017 20:07Jere Haavisto WZ-Racingin väreissä EM-sarjaan
07.12.2017 16:00Stirling redesigns the wheel
06.12.2017 11:10Fintechin digi-innovaatio haussa - osallistu kilpailuun
04.12.2017 11:30KATSO VIDEO! Näin soi Finladia-hymni metsätyökoneilla
04.12.2017 9:30Mediterranean Shipping Company (MSC) luottaa MacGregorin osaamiseen
04.12.2017 9:30Suuri osa palveluviennistä syntyy teollisuudessa
04.12.2017 9:18Työura alkaa perehdytyksestä
04.12.2017 9:15Valtioneuvosto: IT-palveluiden vienti on jo Suomen "uusi Nokia"

Siirry arkistoon »