Talvimerenkulun tutkimus ja jääluokkasäännöt turvaavat laivoja ja ympäristöä26.10.2017 17.05
Ilmaston lämpeneminen on vähentänyt Itämeren vuotuisen jääpeitteen laajuutta mutta ei ole helpottanut talvimerenkulun olosuhteita. Kauppalaivojen jäissä kulkema matka on lyhentynyt mutta jääolosuhteet ovat rannikon lähellä entistä vaikeammat ahtojään takia. Jääluokitetut laivat joutuvat toimimaan entistä kovemmin kilpailluilla markkinoilla ja tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat muutospaineita jäissä kulkevien laivojen suunnitteluun. Suomessa ja Ruotsissa on kansainvälisesti ainutlaatuinen talvimerenkulkujärjestelmä. Jääluokitetut kauppalaivat saavat jäänmurtajilta avustusta liikennöintiin, mikä mahdollistaa ympärivuotisen liikenteen myös Perämeren satamiin jääpeitteestä huolimatta. Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) vastaa jääluokkamääräysten kehittämisestä ja näin ollen osaltaan siitä, mitä teknisiä vaatimuksia jääluokitetuille kauppa-aluksille asetetaan. Jääluokkasäännöt torjuvat öljyvahinkoja ja varmistavat kilpailukyvyn Itämeren ympäristö on hyvin herkkä mereen joutuneille päästöille, sillä veden vaihtuminen Tanskan salmien kautta on hyvin hidasta. Jääluokitettujen laivojen rungon ja kuljetuskoneiston jäävahvistusta koskevat säännöt auttavat öljyvahinkojen torjumisessa. Vähimmäiskonetehon asentamisella pyritään säilyttämään laivojen kulkukyky jääolosuhteissa ja varmistamaan jäänmurtajakapasiteetin riittävyys. Jääluokitettujen laivojen rakenteiden vahvistaminen lisää painoa vähentäen kantavuutta ja jääluokkasääntöjen konetehovaatimukset edellyttävät suurempaa konetehoa avovesilaivoihin verrattuna. Tämän vuoksi on tärkeää, että jääluokkasäännöt eivät edellytä ylimitoitettuja rakenteita vaan että riittävä turvallisuustaso voidaan saavuttaa mahdollisimman kevyillä rakenteilla. Lisäksi jääluokitettuja laivoja optimoidaan aikaisempaa enemmän avovesikäyttöön, jolloin osa jääluokkasääntöjen perusoletuksista ei enää välttämättä päde. Tämän vuoksi jatkuva tutkimus on tärkeää, jotta jääluokkasäännöillä voidaan varmistaa sekä talvimerenkulun turvallisuus, että kilpailukyky. Jatkuva tutkimus auttaa kehittämään sääntelyä Trafi rahoittaa yhdessä Liikenneviraston ja Ruotsin Sjöfartsverketin sekä Transportstyrelsenin kanssa talvimerenkulun tutkimusprojekteja, joiden tarkoituksena on jääluokkasääntöjen ja suomalais-ruotsalaisen talvimerenkulkujärjestelmän kehittäminen. Tutkimusyhteistyö on alkanut jo 1970-luvulla ja hankkeiden tuloksia on hyödynnetty jääluokkasääntöjen kehittämisessä. Tutkimusraportit on julkaistu Trafin sivuilla. Lisäksi Trafi rahoittaa muita talvimerenkulkuun liittyviä tutkimushankkeita. Viimeaikaisissa jääluokkamääräysten muutoksissa sääntelyä on kevennetty niiltä osin, kuin se on tutkimustiedon perusteella aiheellista. Lisäksi tänä vuonna julkaistavissa määräyksissä määritetään ruoripotkurilaitteille mitoituskuormat jääolosuhteisiin. Mitoituskuormat on määritelty Trafin ja muiden viranomaisten rahoittamissa tutkimusprojekteissa yhteistyössä ruoripotkurilaitteiden valmistajien ja luokituslaitosten kanssa. Jatkuvalla tutkimustyöllä jääluokkamääräykset pysyvät ajantasaisina myös talvimerenkulun toimintaympäristön muuttuessa. |