Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Talvimerenkulun tutkimus ja jääluokkasäännöt turvaavat laivoja ja ympäristöä

Share |
26.10.2017 17:05

FENNICA-rahtaus.jpg

Ilmaston lämpeneminen on vähentänyt Itämeren vuotuisen jääpeitteen laajuutta mutta ei ole helpottanut talvimerenkulun olosuhteita. Kauppalaivojen jäissä kulkema matka on lyhentynyt mutta jääolosuhteet ovat rannikon lähellä entistä vaikeammat ahtojään takia. Jääluokitetut laivat joutuvat toimimaan entistä kovemmin kilpailluilla markkinoilla ja tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat muutospaineita jäissä kulkevien laivojen suunnitteluun.

Suomessa ja Ruotsissa on kansainvälisesti ainutlaatuinen talvimerenkulkujärjestelmä. Jääluokitetut kauppalaivat saavat jäänmurtajilta avustusta liikennöintiin, mikä mahdollistaa ympärivuotisen liikenteen myös Perämeren satamiin jääpeitteestä huolimatta. Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) vastaa jääluokkamääräysten kehittämisestä ja näin ollen osaltaan siitä, mitä teknisiä vaatimuksia jääluokitetuille kauppa-aluksille asetetaan.

Jääluokkasäännöt torjuvat öljyvahinkoja ja varmistavat kilpailukyvyn

Itämeren ympäristö on hyvin herkkä mereen joutuneille päästöille, sillä veden vaihtuminen Tanskan salmien kautta on hyvin hidasta. Jääluokitettujen laivojen rungon ja kuljetuskoneiston jäävahvistusta koskevat säännöt auttavat öljyvahinkojen torjumisessa. Vähimmäiskonetehon asentamisella pyritään säilyttämään laivojen kulkukyky jääolosuhteissa ja varmistamaan jäänmurtajakapasiteetin riittävyys.

Jääluokitettujen laivojen rakenteiden vahvistaminen lisää painoa vähentäen kantavuutta ja jääluokkasääntöjen konetehovaatimukset edellyttävät suurempaa konetehoa avovesilaivoihin verrattuna. Tämän vuoksi on tärkeää, että jääluokkasäännöt eivät edellytä ylimitoitettuja rakenteita vaan että riittävä turvallisuustaso voidaan saavuttaa mahdollisimman kevyillä rakenteilla. Lisäksi jääluokitettuja laivoja optimoidaan aikaisempaa enemmän avovesikäyttöön, jolloin osa jääluokkasääntöjen perusoletuksista ei enää välttämättä päde. Tämän vuoksi jatkuva tutkimus on tärkeää, jotta jääluokkasäännöillä voidaan varmistaa sekä talvimerenkulun turvallisuus, että kilpailukyky.

Jatkuva tutkimus auttaa kehittämään sääntelyä

Trafi rahoittaa yhdessä Liikenneviraston ja Ruotsin Sjöfartsverketin sekä Transportstyrelsenin kanssa talvimerenkulun tutkimusprojekteja, joiden tarkoituksena on jääluokkasääntöjen ja suomalais-ruotsalaisen talvimerenkulkujärjestelmän kehittäminen. Tutkimusyhteistyö on alkanut jo 1970-luvulla ja hankkeiden tuloksia on hyödynnetty jääluokkasääntöjen kehittämisessä. Tutkimusraportit on julkaistu Trafin sivuilla. Lisäksi Trafi rahoittaa muita talvimerenkulkuun liittyviä tutkimushankkeita.

Viimeaikaisissa jääluokkamääräysten muutoksissa sääntelyä on kevennetty niiltä osin, kuin se on tutkimustiedon perusteella aiheellista. Lisäksi tänä vuonna julkaistavissa määräyksissä määritetään ruoripotkurilaitteille mitoituskuormat jääolosuhteisiin. Mitoituskuormat on määritelty Trafin ja muiden viranomaisten rahoittamissa tutkimusprojekteissa yhteistyössä ruoripotkurilaitteiden valmistajien ja luokituslaitosten kanssa. Jatkuvalla tutkimustyöllä jääluokkamääräykset pysyvät ajantasaisina myös talvimerenkulun toimintaympäristön muuttuessa.

24.11.2017 10:38Teknologiatiistai 28.11. Vamialla Vaasassa
23.11.2017 9:00Euroopan terästeollisuuteen uutta kilpailukykyä
23.11.2017 8:22Korkealaatuiset Eaton Walterscheid -tuotteet Hydroscandin valikoimaan
22.11.2017 14:00Mikko Merimaa VTT:n tutkimusjohtajaksi
21.11.2017 9:50Neste Singapore juhlii 10-vuotista taivaltaan
20.11.2017 13:40Metropolia Engagement Day: IHMINEN JA ROBOTIIKKA 23.11.2017
20.11.2017 13:05Wärtsilän järjestelmillä korkea hyötysuhde ja matalat päästöt Viking Linen uuteen matkustaja-alukseen
20.11.2017 8:45Laitetoimittajien ympäristöarvot vaikuttavat teollisuuden hankintapäätöksiin
20.11.2017 8:25Nesteytettyä maakaasua ensimmäistä kertaa laivalla Pohjois-Suomeen
19.11.2017 9:11New functions without additional components

Siirry arkistoon »