Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Autonomia vyöryy meriliikenteeseen - One Sea kasvaa jo ennen tavoiteaikaa

12.10.2017 19.00

uusin_luotsivene_finnpilot.jpg

Luotsauspalveluita Suomessa tarjoava yritys Finnpilot Pilotage sekä Suomen lautta- ja yhteysalusliikenteen markkinajohtaja Finferries liittyvät One Sea -ekosysteemiin. One Sea tuo autonomisen meriliikenteen Itämerelle. Molemmat yhtiöt pyrkivät soveltamaan autonomiaan liittyviä teknologioita tulevaisuuden toiminnassaan. One Sea -ekosysteemiin liittymällä yritykset pääsevät meriliikenteen autonomian edelläkävijöiden joukkoon.

(kuva: Finnpilotin uusi luotsivene Finnpilot Pilotage)

”Meillä oli alun perin tarkoitus kasvattaa ekosysteemin johtamiseen osallistuvien edelläkävijäyritysten joukkoa kahden vuoden toiminnan jälkeen 2018. Yritysten investointihalu osoittaa sekä autonomisen liikenteen että DIMECCin toimintamallin olevan todella kysyttyä markkinoilla. Toivotamme luonnollisesti uudet tulokkaat tervetulleiksi jo nyt”, toteaa DIMECCin ekosysteemijohtaja Päivi Haikkola.

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee lainsäädäntöä, joka mahdollistaa tulevaisuudessa laivojen etäluotsauksen Suomessa. Finnpilot Pilotage valmistautuu vastaamaan tuohon haasteeseen liittymällä One Sea -ekosysteemiin. Yritys haluaa olla kansainvälisesti tunnettu siitä, että se tuo luotsauksen digiaikaan.

”Olemme erittäin innostuneita tästä mahdollisuudesta liittyä mukaan luomaan merenkulun tulevaisuutta. Finnpilot tuo One Sea -ekosysteemiin laajaa aluksen käsittelyn ja väyläajon tuntemusta, jota millään muulla organisaatiolla Suomessa ei ole. Meillä työskentelee 150 kokenutta merikapteenia, joiden osaamista voidaan DIMECCin innovaatioalustan kautta hyödyntää autonomisen meriliikenteen kehityksessä. Finnpilotin oma tavoite on yhteistyössä eri toimijoiden kanssa rakentaa eLuotsaus-konsepti”, kertoo Kari Kosonen, Finnpilot Pilotage Oy:n toimitusjohtaja.

elektra-reitilla-syyskuu-pa-rutten.jpg

(kuva: Finferriesin uusi sähkökäyttöinen hybridilautta Elektra Finferries)

Finferries operoi Suomen rannikoilla ja sisävesillä, kuljettaen vuosittain 10 miljoonaa matkustajaa ja 4 miljoonaa ajoneuvoa. Finferries pyrkii modernisoimaan aluskantaansa ja osa tätä tehtävää on sisällyttää uusimmat teknologiat uudisrakennuksiin sekä nykyiseen kalustoon. Teknologioiden odotetaan parantavan matkustajaturvallisuutta sekä takaavan parhaat mahdolliset palvelut henkilöille, jotka asuvat lauttayhteyksien päässä. Yritys keskittyy myös vahvasti ympäristöystävällisten teknologioiden kehittämiseen.

”One Sea -ekosysteemiin liittyminen oli seuraava luonnollinen askel modernille lauttavarustamolle, joka Finferries on. Me toimme ensimmäisenä ympäristöystävällisen, sähkökäyttöisen hybridilautan Suomeen ja aluksiamme on myös käytetty AAWA-projektin testitoiminnassa. Meille on tärkeää osallistua DIMECC-yhteistyöhön, missä uusinta teknologiaa hyödynnetään meriliikenteen turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseen”, toteaa Mats Rosin, Finferriesin toimitusjohtaja.

One Sea -johtoryhmän puheenjohtaja Sauli Eloranta on innoissaan ekosysteemin uusista jäsenistä. ”Nämä uudet yhteistyökumppanit edustavat ekosysteemin kannalta merkittäviä toimialoja ja tuovat ekosysteemityöskentelyyn uuden ulottuvuuden. On ensiarvoisen tärkeää saada mukaan varustamonäkökulma sekä innovatiivinen luotsaajayritys, joka tarjoaa inspiroivia testimahdollisuuksia.”

Vuonna 2016 perustettu One Sea -ekosysteemi edustaa poikkeuksellisen edistynyttä yhteistyötä, jossa toimialojensa globaalit johtajat edistävät yhteistä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä. Perustajakumppanit ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto sekä Wärtsilä. Meriteollisuus Ry on tukenut työtä ja TEKES on investoinut ekosysteemiin. One Sea -ekosysteemiä johtaa DIMECC Oy.

23.04.2024 9.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
17.04.2024 11.00Bosch Rexrothin liikevaihto kasvuun vuonna 2023 ? haasteita vuonna 2024
15.04.2024 8.00Merkittävä virstanpylväs automaatioliiketoiminnassa: Valmet lanseeraa uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 14.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
08.04.2024 11.00Sami Jerkku Marine Diesel Finland Oy:n toimitusjohtajaksi
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.04.2024 10.00VTT:n vuosi 2023: Liikevaihto vahvistui ja asiakastyytyväisyys koheni

Siirry arkistoon »