Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Mercedes-Benz: Odotettavissa vahva sähköautojen tuoteperhe

Share |
26.09.2017 11:25

Juuri päättyneessä Frankfurtin autonäyttelyssä Mercedes toi parrasvaloihin ensimmäisen Mercedes-Benzin kompaktiluokan täyssähköisen konseptiautonsa, joka samalla kertoo viitteitä EQ-malliston laajenemisesta myös pienempiin autoihin. Hyvin dynaamisen ja sulavalinjaisen EQA-nimeä kantavan konseptimallin mitat ovat (pituus/leveys/korkeus) 4285/1810/1428 milliä ja akseliväli kokoluokassa ylellinen 2729 milliä. Uuden Sensual Purity-muotoilufilosofian mukaisesti Mercedes-Benzin kompaktimalleille tyypilliset terävät kulmat ja linjat on karsittu minimiin. EQA edustaa sähköautojen uutta estetiikkaa, jota korostavat näyttävä alubeam-ulkoväri, laaja panoraama-lasikatto, lyhyet ylitykset, spiraalimaiset laserkuituvalot sekä näyttävät 20-tuumaiset pyörät.

”Concept EQA:ssa yhdistyvät vaikuttava dynaaminen suorituskyky ja pitkä toimintamatka, ja auton erityisesti sähköautojamme varten kehitetty oma erityinen perusrakenne”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Ola Källeniusmäärittää. ”Tämä auto on yksinkertaisesti seksikäs”, kiteyttää Daimlerin muotoilujohtaja Gorden Wagener .

Akut täyteen vaikka langattomasti, pikalataus alle kymmenessä minuutissa

Konseptimallin voimalinja perustuu etu- ja taka-akseleille sijoitettuun kahteen sähkömoottoriin, joiden yhteisteho on yli 200 kW ja maksimivääntö yli 500 Nm. Auto kiihtyy 0-100 kilometriin noin 5 sekunnissa.

Kahteen moottoriin perustuva nelivetoratkaisu takaa vaivattoman dynaamisen ja erittäin turvallisen ajokokemuksen. Vääntömomentti jakautuu akseleiden välillä aina kulloisenkin tarpeen ja kuljettajan valitseman ajotilan (Sport/Sport Plus) mukaisesti. Akut on sijoitettu akseleiden väliin lattian alle, joten auton painopiste jää ihanteellisen alas.

Concept EQA voidaan ladata joko langattomasti induktiolatauksella tai perinteisistä wallbox-tyyppisistä latauspisteistä. Toimintamatka on jopa noin 400 kilometriä, auton asennettujen ajoakkujen määrästä riippuen. Myös pikalataus on mahdollinen, jolloin alle 10 minuutin latauksella saavutetaan noin 100 kilometrin toimintamatka. Tehokkaan litiumioniakun on valmistanut Daimlerin tytäryhtiö Deutsche Accumotive. Modulaarisen rakenteensa ansiosta akun kapasiteetti on yli 60 kWh.

EQ kehittyy omaksi sähköisen liikkumisen ekosysteemiksi

EQ-tuotemerkki tarjoaa jatkossa kokonaisen oman sähköisen liikkumisen ekosysteemin: tuotteet, palvelut, teknologiat ja innovaatiot. Tuotevalikoima tulee kattamaan sähköautot ja niiden latauspisteet, erilaiset latauspalvelut sekä kotien energiavarastointiin tarkoitetut järjestelmät. EQ vastaa näin itse heittämäänsä haasteeseen, sillä EQ on johdettu sanoista Electric Intelligence.

Yksi esimerkki tästä on visio sähköauton ”saumattomasta latauksesta”: Mercedes me –palveluun perustuva lataustapa on suunniteltu asiakkaan tarpeista lähtien. Se mahdollistaa auton lataaminen missä latauspisteessä tahansa, ja ladattu energia voidaan maksaa nopeasti ja luotettavasti verkkomaksulla.

21.10.2017 10:11Kunnossapito-messut olivat täynnä osaamisen ja teknologian terävintä kärkeä
20.10.2017 15:00Uusi malli yrittäjien ja pienten yritysten työterveyspalvelujen hankintaan
20.10.2017 10:30Janne Volanen nimitetty TECAn tuoteryhmäpäälliköksi
19.10.2017 16:00Ammattilehden Mediamobiili 2.0 on otettu käyttöön - näyttävä ajoneuvo liikkuu tien päällä ja alan tapahtumissa
19.10.2017 9:00TECAn uudistettu Hyvää Paineilmaa -esite on julkaistu!
19.10.2017 8:30Composit uudistaa 3D-suunnittelun
18.10.2017 9:00Älykkäiden koneiden ja valmistuksen tapahtumia Tampereella 6.-7.11.
17.10.2017 9:10Joonas Leppäkynnäs on nimitetty Sejo Oy:n Tampereen toimipisteeseen myyntiedustajaksi
17.10.2017 8:55BIG KAISER CTL-90 - nopea keskiöintityökalu sorveille
17.10.2017 8:09Aventics Head of Engineering appointed to the board of VDMA trade association

Siirry arkistoon »