Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

"Jaakonmeri" on testimeri - DIMECC ja One Sea avaavat maailman ensimmäisen kaikille avoimen testialueen: Itseohjautuvien laivojen kokeilu täyteen vauhtiin

15.08.2017 9.00

rolls-royce-autonomous-ship-rolls.jpg

Suomen länsirannikolle avattavalla testialueella voi vastaisuudessa testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. Luvan kokeiluun on myöntänyt Länsi-Suomen ELY-keskus. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue on ristitty Jaakonmereksi yllättäen edesmenneen tohtori Jaakko Talvitien työn kunniaksi.

Yritykset, tutkimuslaitokset ja muut tahot, jotka haluavat tehdä Jaakonmerellä testejä, voivat ottaa DIMECC Oy:hyn yhteyttä One Sea -verkkosivuston kautta.

”One Sea on malliesimerkki edistyksellisestä yritysten ja julkisen sektorin yhteistyöstä. Huippuyritysten ja tutkijoiden ekosysteemi luo globaaleja läpimurtoinnovaatioita. Juuri tätä EU-komissio on suositellut niin Suomelle kuin koko Euroopallekin: Yritysvetoista, mahdollisimman avointa innovaatioekosysteemiä, joka luo Suomelle innovaatioiden lisäksi uutta kansainvälistä vetovoimaa, investointeja ja niiden mukana kasvua ja työpaikkoja. Jaakonmeri luo Suomeen hyvinvointia”, kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala

DIMECC pyytää halukkailta testaajilta tarvittavat tiedot ja auttaa mm. dokumentaation suunnittelussa. Kun luvat ja sopimukset ovat kunnossa, testit voivat alkaa. Yksittäiset testit voivat kestää yhdestä maksimissaan kuuteen viikkoon.

”Kuka tahansa, vaikka startup tai jopa yksittäinen ihminen voi asiallisella hakemuksella päästä testaamaan ideansa tai teknologiansa toimivuutta. Kaikille avoin testialue on ainutlaatuinen koko maailmassa ja kertoo, että One Sea ja DIMECC ovat avoimen innovoinnin ytimessä. Ihmiset pääsevät mukaan, aivan kuten EU-komissio on esittänyt. Perinteinen Public Private PartnershipPPP-malli saa mukaan neljännen P:n eli People, ihmiset. Tämä suomalaisen teollisuuden ideoima P4.0-malli on tulevaisuutta”, toteaa Kulmala.

Jaakonmeren testialue sijaitsee Suomen länsirannikolla Eurajoen kunnan edustalla. Alueen koordinaatit ovat:

  • NW 61 20.75 N 20 55.15 E
  • NE 61 19.60 N 21 14.70 E
  • SE 61 15.65 N 21 12.67 E
  • SW 61 16.85 N 20 54.55 E

“Jaakonmeri on pisimmillään lähes 18 kilometriä pohjoiseen ja leveydeltään runsaat seitsemän kilometriä. Olemme halunneet kunnioittaa edesmennyttä tohtori Jaakko Talvitietä tämän merkittävän tutkimusalueen nimessä, ilman Jaakkoa emme olisi tässä tärkeässä työssä näin edenneet”, kertoo DIMECCin  ekosysteemijohtaja Päivi Haikkola DIMECCin arvostetun työntekijän panoksesta.

Jaakonmeri on avointa merialuetta ja tarjoaa mahdollisuudet testaukseen myös talvella jääolosuhteissa. DIMECC tarjoaa testialueelle erinomaiset yhteydet datankulkua ja keräystä varten yhteistyökumppaniensa kanssa. Yhteyspalveluja tullaan kehittämään jatkuvasti ja tulevaisuudessa on tarkoitus tarjota myös virtuaalisen ja muunnellun todellisuuden (VR ja AR) palveluja.

DIMECC käy jo keskusteluja ensimmäisistä testeistä, joista tullaan ilmoittamaan tuonnempana. Testien odotetaan käynnistyvän keväällä 2018, mutta tarvittaessa testaaminen on mahdollista jo syksyllä.

Suomen hallitus on vahvasti sitoutunut digitaaliseen tulevaisuuteen, mikä heijastuu päätöksessä testialueen perustamisesta. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner totesi myöhemmin One Sea -nimen saanutta hanketta perustettaessa seuraavaa:

”Digitalisaation edistäminen sekä automaation ja tiedon laaja hyödyntäminen ovat hallituksen kärkihankkeiden ajureita. Merenkulussa näiden avulla voidaan merkittävästi parantaa turvallisuutta, vähentää päästöjä ja parantaa tuottavuutta. Suomella on erityisiä vahvuuksia ja etuja ryhtyä meriliikenteen ja siihen liittyvän meriteollisuuden automaation ja tiedon edelläkävijämaaksi”. (Ks. lehdistötiedote https://www.lvm.fi/-/suomi-edellakavijaksi-merisektorin-automaatiokokeiluissa)

Hallitus on investoinut älyväyliin ja lähin sijaitsee testialueen tuntumassa, väylällä Raumalle. Lukuisat hallituksen alaiset virastot ja ministeriöt ovat tukeneet One Sea -projektia eri tavoin, mm. Trafi, Liikenne- ja viestintäministeriö, Metsähallitus sekä TEKES.

Laajamittainen testaaminen on edellytys turvalliselle ja onnistuneelle itseohjautuvalle liikenteelle. Testaus on siis tärkeä askel One Sea -projektin tiekartalla. Testialueen avaaminen kaikille meriliikenteen toimijoille nopeuttaa itseohjautuvan liikenteen syntymistä globaalisti ja mahdollistaa sen valtavan taloudellisen potentiaalin todentamisen.

Vuonna 2016 perustettu One Sea -ekosysteemi edustaa poikkeuksellisen edistynyttä yhteistyötä, jossa toimialojensa globaalit johtajat edistävät yhteistä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä. Perustajakumppanit ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto sekä Wärtsilä. Meriteollisuus Ry on tukenut työtä ja TEKES on investoinut ekosysteemiin. One Sea yhteistyötä johtaa DIMECC. 

Autonomisen meriekosysteemin perustajajäsenet:

ABB
ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa niin sähköistystuotteet, robotit ja liikkeenohjauksen kuin teollisuusautomaation ja sähköverkkoratkaisut. Asiakkaat ovat maailmanlaajuisesti teollisuus-, energia-, liikenne- ja infrastruktuurialoilla. Yli 125-vuotias ABB on mukana edistämässä teollisuuden digitalisaatiota, energiajärjestelmän murrosta ja neljättä teollista vallankumousta. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 132 000 henkilöä, joista Suomessa noin 5 100. www.abb.fi

Cargotec
Cargotecin (Nasdaq Helsinki: CGCBV) johtavat lastin- ja kuormankäsittelyn ratkaisut lisäävät älykkyyttä tavaravirtoihin ja sujuvoittavat arkea. Cargotecin liiketoiminta-alueet Kalmar, Hiab ja MacGregor ovat alojensa edelläkävijöitä. Niiden ainutlaatuinen asema satamissa, merillä ja maanteillä takaa maailmanlaajuisten tavaravirtojen optimoinnin, ja ne luovat asiakkailleen kestävää arvoa. Cargotecin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 3,5 miljardia euroa, ja yhtiö työllistää yli 11 000 henkilöä. www.cargotec.fi  

Ericsson
Ericsson on maailman johtava viestintäteknologioiden ja -palvelujen tarjoaja. Organisaatiossamme työskentelevät 111 000 ammattilaista toimittavat asiakkaillemme 180 maahan innovatiivisia ratkaisuja ja palveluita. Yhdessä rakennamme verkottuneempaa tulevaisuutta, jossa kuka tahansa ja mikä tahansa toimiala voi saavuttaa täyden potentiaalinsa. www.ericsson.com

Meyer Turku
Meyer Turku Oy:n telakalla on yli 1 600 työntekijää ja se on erikoistunut erittäin vaativien, innovatiivisten ja ympäristöystävällisten risteilyalusten, autolauttojen ja erikoisalusten rakentamiseen. Meyer Turku on yhdessä sisartelakoidensa, Papenburgissa sijaisevan Meyer Werftin ja Rostockissa olevan Neptun Werftin kanssa yksi maailman johtavista risteilyalusten rakentajista. Turussa on rakennettu menestyksellisesti laivoja vuodesta 1737 alkaen. Yhtiö rakentaa parhaillaan risteilyaluksia TUI Cruises varustamolle. Yhtiön tilauskannassa on myös kaksi risteilylaivaa Costa Crociere -varustamolle, Carnival Corporationille sekä Royal Caribbean Internationalille. www.meyerturku.fi  

Rolls-Royce
Rolls-Roycen visio on olla markkinajohtaja tehokkaiden voimajärjestelmien toimittajana. Sen mahdollistavat tekninen osaamisemme, maailmanlaajuinen verkostomme, vankka kokemuksemme teollisten tuotteiden ja teknisten ratkaisujen toimittajana sekä hyvät asiakassuhteet. Toimimme viidellä toimialalla: siviili-ilmailu, puolustusilmailu, meritekniikka, ydinvoimateollisuus ja voimajärjestelmät. www.rolls-royce.com

Tieto
Tiedon tavoitteena on hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteenamme on olla asiakkaiden ensisijainen vaihtoehto heidän liiketoimintansa uudistamisessa yhdistämällä ohjelmisto- ja palveluosaamisemme yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuuksiin. www.tieto.com

Wärtsilä
Wärtsilä on kansainvälisesti johtava edistyksellisen teknologian ja kokonaiselinkaariratkaisujen toimittaja merenkulku- ja energiamarkkinoilla. Wärtsilä maksimoi asiakkaiden alusten ja voimalaitosten ympäristötehokkuuden ja taloudellisuuden keskittymällä kestäviin innovaatioihin ja kokonaishyötysuhteeseen. Vuonna 2016 Wärtsilän liikevaihto oli 4,8 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 18.000. Yrityksellä on yli 200 toimipistettä yli 70 maassa eri puolilla maailmaa. Wärtsilän osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. www.wartsila.com/fi  

DIMECC
DIMECC Oy on johtavien yritysten ja tutkimuslaitosten omistama digiajan innovaatioalusta, joka yhdistää Suomen valmistavan ja digitaalisen teollisuuden sekä akateemisen tutkimuksen parhaat voimat. DIMECCin asiakkaiden tulokset olivat vuosina 2009-2014 kaikilla talousmittareilla mitattuna huomattavasti kovempia verrattuna saman toimialan muihin yrityksiin.www.dimecc.com

28.03.2024 9.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
25.03.2024 10.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.03.2024 9.00Digikaksonen tuo selkeitä säästöjä myös teollisuusympäristössä
19.03.2024 11.00Parker Chomerics kasvattaa sähköä johtavien vaahtomaadoitusten ja EMI-suojaustiivisteiden valikoimaa
18.03.2024 11.11Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.03.2024 11.00Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Södra Cellin Mönsteråsin tehtaalle Ruotsiin
12.03.2024 11.00Yksityisen sektorin tehdyn työtunnin kustannus nousi 4,3 % loka-joulukuussa 2023

Siirry arkistoon »