Hydrauliikalla ja pneumatiikalla on tärkeä rooli laivaliikenteessä - Wasaline on nopea rahtireitti yli Pohjanlahden22.02.2014 9.30
Vaasa-Uumaja laivareitti uudistui viime vuodenvaihteessa kun liikennöinnin aloitti kaupunkien yhteinen laivayhtiö, NLC Ferry. Laivaksi yhtiö hankki jo vuosien takaa samalta väliltä tutun M/S Wasa Expressin. M/S Wasa Express on rakennettu Oy Wärtsilä Ab:n Helsingin telakalla vuonna 1981. Travemundesta laiva tuli Vaasaan vuosiksi 1988-97, jonka jälkeen tie toi lopulta Kanarian saarten kautta takaisin tuttuun Vaskiluodon kotisatamaan lokakuussa 2012. Laivan kapteenin, Jussi Liimataisen johdolla aloitettiin laivan kunnostaminen liikennöintikuntoon ja neitsytmatka tehtiin tammikuun alussa 2013. Nyt laiva kuljettaa sekä rahtia että henkilömatkustajia Vaasasta Uumajaan neljässä tunnissa. M/S Wasa Express tutuissa kotimaisemissa. Kapteeni Jussi Liimatainen (vas.), Fintos Oy:n Markku Halkola ja Janne Prinkkilä pitävät huolen, että potkurit pyörivät. Kun laiva palasi maailmalta lokakuun lopussa, oli edessä lähes täydellinen huolto- ja kunnostusurakka. Laivassa käytetään paljon Parker -hydrauliikkaa, joka yhdisti nopeasti laivayhtiön ja vaasalaisen ParkerStore –lähimyyjän, Fintos Oy:n. Tiukka, reilu kahden kuukauden aikataulu vaati joustoa ja aikatauluttamista molemmilta osapuolilta, että laiva saatiin tammikuussa matkaan. Hydrauliikalla ja pneumatiikalla on tärkeä rooli laivaliikenteessä. Pääosin sitä löytyy lastinkäsittely- tai turvallisuuteen liittyvissä laitteissa. Fintos Oy hoitaa laivan huoltotyöt myös jatkossa. Liimatainen on ollut tyytyväinen yhteistyöhön. Wasalinen ensimmäinen vuosi sujui jopa odotuksia paremmin. |