Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Sosiaalista palvelurobottia testataan kauppakeskuksessa

26.10.2016 9.00

Pepper_ihminen.jpg

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy ja kauppakeskus Ideapark Lempäälä kehittävät palvelurobottia toimimaan itsenäisesti ja luontevasti kauppakeskusympäristössä. Pepper-robotin ensimmäinen koekäyttö alkaa 20.10. Lempäälässä. 

Sosiaalisten palvelurobottien kokeilut ovat siirtymässä kehityslaboratorioista osaksi kuluttajien arkiympäristöä, jossa robotit alkavat tarjota erilaisia asiakkaita hyödyttäviä ja viihdyttäviä palveluja. "Sosiaalinen robotti voidaan helposti ohjelmoida antamaan tietoja ja opastusta, mutta hyvän vuorovaikutuksen ja asiakaskokemuksen luomiseksi robottien tekniset kyvyt eivät vielä riitä ja tarvitaan käytännön tietoa robotin ja ihmisen vuorovaikutuksesta", kertoo VTT:n projektipäällikkö Marketta Niemelä.

VTT ja kauppakeskus Ideapark Lempäälä ovat Suomesta mukana EU-rahoitteisessa MuMMER (MultiModal Mall Entertainment Robot) -tutkimushankkeessa, joka alkoi maaliskuussa ja kestää neljä vuotta. Hankkeessa kehitetään robotin audiovisuaalisen sensoritiedon ja sosiaalisten signaalien prosessointia eli robotin kykyä tulkita tilanteita ja valita tilanteeseen sopiva toiminto sekä kykyä liikkua ihmisjoukossa. Mukana on yliopisto-, tutkimus- ja yritysosapuolia Skotlannista, Ranskasta, Sveitsistä ja Suomesta.

VTT ja Ideapark kehittävät hankkeessa sosiaalisen Pepper-robotin vuorovaikutusta luontevaksi ja kiinnostavaksi. VTT vastaa testaus-, käyttäjä- ja palvelunäkökulmasta. "Tarkoituksena on, että sosiaalinen palvelurobotti tarjoaa kauppakeskuksen asiakkaille viihdykettä, tietoa ja opastusta, eikä se korvaa työntekijöitä", kertoo Niemelä.

120-senttinen Pepper reagoi katsekontaktiin ja tervehdykseen. Kehitettäviä ominaisuuksia ovat esimerkiksi, että se tunnistaa kenen asiakkaan luokse se voi mennä, miten aloittaa ja jatkaa vuorovaikutusta sekä mitä asiakas haluaa, niin että se osaa tarjota oikeaa palvelua. Tavoitteena on, että Pepper pystyy myös keskustelemaan usean ihmisen kanssa yhtä aikaa. 

Pepper palvelee ensimmäisen kerran Ideaparkin asiakkaita 20.10.

Kartoitukset ja käytännön kenttäkokeet ovat iso osa MuMMERia, koska hankkeessa selvitetään ihmisten suhtautumista sosiaalisiin robotteihin. Robotti tehdään tutuksi Ideaparkin asiakkaille vaiheittain. Kauppakeskuksen asiakkaat, yritykset ja muut sidosryhmät pääsevät kehittämään Pepper-palveluita. 

VTT järjestää työpajoja, haastatteluita ja koekäyttötilanteita, joissa ideoidaan ja kehitetään robotin käyttötapoja ja vuorovaikutusta sekä kerätään tietoa ihmisten sosiaalisesta käyttäytymisestä vuorovaikutustilanteissa. Samaan aikaan tutkitaan, miten ihmisten suhtautuminen ja odotukset palvelurobotteja kohtaan kauppakeskuksessa muuttuvat. On oletettavaa, että Pepper lisää ihmisten kiinnostusta robotiikkaan ja mahdollisuuksiin, joita robotit voivat tarjota palveluissa. 

Kenttäkokeet tehdään kauppakeskuksessa, joka on robotille erittäin haastava ympäristö.  Siellä on paljon ihmisiä, liikkuminen isossa tilassa on vaihtelevaa ja kirjava äänimaailma laittavat robotin kyvyt tulkita ympäristön tapahtumia koville. Suomen kieli asettaa myös omat haasteensa, ja toistaiseksi Pepper kommunikoi englanniksi. 

Pepper esitellään ensimmäistä kertaa julkisesti Ideaparkin asiakkaille torstaina 20.10., jolloin sen voi tavata Keskuspuiston laidalla tai lähialueella klo 10 - 18. Hankkeen loppuvaiheessa järjestetään neljän kuukauden kenttäkoe, jolloin Pepper osallistuu kauppakeskuksen päivittäisiin palveluihin. 

MuMMERhttp://mummer-project.eu/

Twitterissä: @MuMMER-EU

17.04.2024 11.00Bosch Rexrothin liikevaihto kasvuun vuonna 2023 ? haasteita vuonna 2024
15.04.2024 8.00Merkittävä virstanpylväs automaatioliiketoiminnassa: Valmet lanseeraa uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 14.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
08.04.2024 11.00Sami Jerkku Marine Diesel Finland Oy:n toimitusjohtajaksi
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.04.2024 10.00VTT:n vuosi 2023: Liikevaihto vahvistui ja asiakastyytyväisyys koheni
03.04.2024 9.30Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
02.04.2024 9.00Metso juhlii maailman suurimman palvelukeskuksensa avajaisia Karrathassa, Australiassa
29.03.2024 20.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »