Yrittäjän päivää liinaten ja höyläten17.09.2016 9.00
TAKKin perinteeksi muodostunut Yrittäjän päivän tilaisuus kutsui tänä vuonna väen koolle liinauksen ja höyläyksen äärelle. Puheenvuoroissa kuultiin kolme tarinaa leanin hyödyntämisestä yritystoiminnassa. Aamupäivän seminaariosuuden jälkeen yrittäjät jatkoivat juhlintaa pikadeittailun merkeissä.- Pysähdy miettimään, miksi teet sitä mitä teet ja miten kerrot sen asiakkaalle, kannusti sarjayrittäjä ja Unfair Oy:n toimitusjohtaja Johanna Raiskio. Asiakas edelläOleellista Raiskion mukaan on, että yrittäjä kirkastaa itselleen, miksi yritys on olemassa. Sen pohjalta muotoillaan arvolupaus, jolla ydinviesti kerrotaan asiakkaalle. Unfair on liiniin markkinoinnin sanansaattaja, mikä näkyy myös siinä, että yrityksen omia toimintatapoja kehitetään koko ajan ja se tehdään läpinäkyvästi. Asiakas on Lean-mallissa kehittämisen ytimessä. Asiakas täytyy tunnistaa ja ottaa mukaan kehittämiseen, suunnitteluun ja testaukseen. Yritystä ei ole olemassa ilman asiakasta. Nopeilla kokeiluilla tuloksiinLean-filosofian toinen kulmakivi ovat nopeat kokeilut: Ensin on idea ja tekemään lähdetään heti. Onnistumista mitataan, ja jos homma ei toimi, kehitetään ja muokataan alkuperäistä ideaa. Sitten kokeillaan uudelleen ja jatketaan niin kauan, että päästään maaliin. Asiakashaun yrittäjä Heikki Lehmuslehti on kiinnostunut ennen kaikkea siitä, miksi asiakas ei ostanut ja millainen asiakas ei ostanut kuin siitä, kuka osti. - Epäonnistumiset tarjoavat tilaisuuden oppia ja kehittää toimintaa, tehdä asioita toisin. Samoilla linjoilla oli myös Fadeno Oy:n yrittäjä Kati Väljä, joka on johdatteli kuulijat Lean-filosofian perusteisiin. Väljä on alkujaan hypännyt Leanin kyytiin teollisuusympäristössä, mutta nyt yrittäjänä soveltaa sitä kaikessa tekemisessä, jopa parisuhteessa. - Suomalaisilla on tapana ajatella, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Se ei istu lean-maailmaan, jossa nopeilla kokeiluilla testataan ja kehitetään lisää. Kokeilla kannattaa nolostumisen uhallakin, Väljä kannustaa. Pikadeiteillä verkostojaTAKKin yrittäjyysalan HiOMO vastasi tämänkin Yrittäjän päivän tapahtuman suunnittelusta ja järjestämisestä. HiOMO:n tärkeänä tavoitteena on tuoda yrittäjät yhteen ja tarjota mahdollisuuksia verkostoitumiseen sekä yhteiseen kehittämiseen. Iltapäivä oli pyhitetty yrittäjätreffeille, joille oli ilmoittaunut peräti 24 yrittäjää. - Pikadeitti-idealla jokainen osallituja pääsee keskustelemaan kaikkien muiden osallistujien kanssa, kertoo koulutuspäällikkö Tuija Pohjansaari-Kirmo. - Tavoitteena on, että yrittäjät saavat uusia verkostoja ja pääsevät samalla hiomaan yrityksenä hissipuheen huippukuntoon. Treffit ovat yksi HiOMO:n nopea kokeilu. - Teemme kuten opetamme, eli meillä lähdettiin kehittämään omaa toimintaa liiniin suuntaan kolme vuotta sitten ja nyt se on mukana myös koulutuksissamme: yrittäjän ammattitutkinnossa, yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnossa ja uusimpana tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnossa, Pohjansaari-Kirmo summaa. |