Opettajuus ammatillisen koulutuksen reformissa
16.07.2016 9.00
Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen kutsui kesäkuun alussa kolmisenkymmentä ammatillista opettajaa eri puolilta Suomea kertomaan ja ideoimaan, mitä ammatillisen koulutuksen reformi tarkoittaa opettajuuden näkökulmasta ja miten opettajien osaaminen ja ammattitaito saataisiin valjastettua reformin toteutukseen.
(kuva: TAKKin kouluttaja Tiia Ristanen ja Sedun kouluttaja Irma Uusi-Laitila opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen vieraana Smolnassa.)
TAKKista kutsun Grahn-Laasosen emännöimälle illalliselle Smolnaan oli saanut ympäristöalan kouluttaja Tiia Ristanen.
- Kutsuvieraslista perustui työhömme omien alojemme kehittäjinä sekä näyttötutkintomaailman sanansaattajina, kertoo Ristanen.
Ammatillisen koulutuksen reformi etenee vauhdilla, ja se vaikuttaa koulutuksen järjestäjiin myllertämällä koulutuksen perusteita, kuten tutkintoja, rahoituspohjaa, koulutustapoja ja -tiloja sekä opettajien ja kouluttajien roolia. Oppilaitokset kautta Suomen varautuvat tuleviin muutoksiin monella tasolla niin hallinnon, kouluttajien kuin opiskelijoidenkin osalta. Samaa työtä tehdään parhaillaan myös TAKKissa.
- Toivon, että Grahn-Laasonen sai vierailusta kehitysideoita reformin eteenpäin viemiseen, Ristanen pohtii.
- Me opettajat ainakin saimme illallisilta - yhteiskuvien lisäksi - hyviä verkostoja, ajantasaista tietoa reformin tilasta sekä lupauksen, että meidät ja meidän osaamisemme huomioidaan myllerryksen keskelläkin.
Vastaavantyyppinen tilaisuus järjestettiin viikkoa aiemmin lukioiden ja peruskoulujen kehittäjäopettajille.
Uutinen illallisesta OKM:n verkkosivuilla
|