Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Asiakkaasi tulevat tilaukset voidaan ennustaa

26.06.2016 7.10

tutkuvsssss.jpg

Milloin asiakas tekee seuraavan tilauksensa? Entä mikä on tilauksen arvo? TTY:n ja Metson yhteistyönä kehitettiin menetelmä, jolla voidaan ennustaa teollisten palveluiden kysyntää yrityksen asiakkaiden laitekannan avulla.

(kuva: Ajatus uusia mahdollisuuksia avaavaan tutkimukseen syntyi, kun Kati Stormi pohti, miten yritysten olemassa olevaa laitekantatietoa voitaisiin hyödyntää yritysten kannattavuuden johtamisessa.)

eollisuusyrityksille on tärkeää, että tuleva tilauskanta tiedetään hyvissä ajoin. Mutta mistä löytyy kristallipallo, josta tämä selviää?

– Teollisten palveluiden kysyntää voidaan ennustaa, kun asiakkaan laitekanta tunnetaan, paljastaa tutkija Kati Stormi, TTY:n teollisuustalouden laitoksen Cost Management Center (CMC) -tutkimusryhmästä.

Laitekanta koostuu yrityksen asiakkaalle toimittamista laitteista. Se on myös perusta teollisille palveluille, kuten huolloille ja varaosien toimitukselle. Lisäksi tieto laitekannasta auttaa tunnistamaan potentiaalisia asiakkaita eli asiakkaita, jotka eivät tilaa niin paljon kuin heidän voisi laitekantansa perusteella olettaa tilaavan.

Stormin tutkimuksessa kysynnän ennustamiseen käytettiin tilastollista mallia. Malli perustui historiatietoon toteutuneista tilauksista ja yksityiskohtaiseen tietoon asiakkaiden laitekannasta. Malli tuotti listan asiakkaista, jotka luultavasti tilaavat seuraavana vuonna ja arvion siitä, kuinka paljon aktiiviset asiakkaat tilaavat teollisia palveluita.

Käytännössä kehitetyn mallin hyödyntäminen vaatii yrityksiltä laitekantatiedon systemaattista keräämistä, tallentamista ja ylläpitoa. Tyypillisiin kysynnänennustemalleihin verrattuna nyt kehitettyä mallia voidaan käyttää, vaikka asiakaskohtaista tilaushistoriaa ei olisi saatavilla pitkältä aikaväliltä. 

Huomattava selitysaste

Stormin luoman mallin selitysaste oli varsin korkea. Esimerkiksi asiakkaan vuotuisesta tilausvolyymista malli selitti jopa 80 prosenttia.

Mallissa on tästä huolimatta vielä kehittämisen varaa. Esimerkiksi Metsossa, joka oli mukana tutkimuksessa, tunnettiin ainoastaan yrityksen itse valmistama laitekanta.

– Mikäli mahdollista, malliin voitaisiin ottaa mukaan asiakkaan koko laitekanta sisältäen myös muiden valmistajien laitteet, joihin yritys voi tuottaa palveluita.

Toiseksi ennustemallia on mahdollista jalostaa ottamalla mukaan muita tekijöitä, jotka vaikuttavat teollisten palveluiden kysyntään. Esimerkiksi varaosien kysynnän ennustamisessa laitekannan iällä on keskeinen merkitys. Myös laitteiden käyttötapa vaikuttaa palveluiden kysyntään.

– Osa asiakkaista käyttää laitteita vain silloin tällöin, kun taas toisilla asiakkailla laitteet ovat käytössä lähes jatkuvasti. Luodussa mallissa huomioitiin ainoastaan asiakkaan laitekannan koko.

Stormin mukaan tutkimuksen keskeinen viesti oli kuitenkin selvä.

– Yritysten tulisi myydä palveluitaan tai tuotteitaan aktiivisemmin mallin tunnistamille, potentiaalisille asiakkaille. Sieltä on saatavissa selvimmin uutta kasvua.

Tutkimus on osa CMC-tutkimusryhmän työtä FIMECC Oy:n koordinoimassa S4Fleet-tutkimusohjelmassa. Tulokset ovat luettavissa artikkelista Customer lifetime value in manufacturing services, joka esiteltiin MAR 2016 - Manufacturing Accounting Research -konferenssissa Lissabonissa kesäkuussa 2016.

23.04.2024 9.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
17.04.2024 11.00Bosch Rexrothin liikevaihto kasvuun vuonna 2023 ? haasteita vuonna 2024
15.04.2024 8.00Merkittävä virstanpylväs automaatioliiketoiminnassa: Valmet lanseeraa uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 14.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
08.04.2024 11.00Sami Jerkku Marine Diesel Finland Oy:n toimitusjohtajaksi
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.04.2024 10.00VTT:n vuosi 2023: Liikevaihto vahvistui ja asiakastyytyväisyys koheni

Siirry arkistoon »