Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Kitkaväsymisen parempi tuntemus auttaa suunnittelemaan kestävämpiä koneita

17.06.2016 11.00

kitkajuttu.jpg

Koneiden rikkoutumisen takana on usein koneen osien liitospintojen vaurioituminen dynaamisesta kuormituksesta johtuen. Kitkaväsytetyn kosketuksen kitkamekanismien parempi tuntemus auttaa suunnittelemaan kehittyneempiä ja kestävämpiä koneita.

Konepajateollisuudessa tuotteita on kehitettävä jatkuvasti, jotta menestyisi kansainvälisillä markkinoilla. Jotta koneesta saadaan mahdollisimman tehokas, koneen osien kestävyys hyödynnetään mahdollisimman tarkkaan. Ratkaisevassa roolissa ovat osien liitospinnat, joihin kohdistuu suurin kuormitus. Diplomi-insinööri Jouko Hintikka tutki väitöstyössään kitkaväsytetyn kosketuksen kitkamekanismeja ja pintojen vaurioitumista.

– Koneen osien väsymisvauriot voivat olla äkillisiä ja tuhoisia. Kitkaväsyminen on erityisen haasteellinen koneenosien liitosten vaurioitumismuoto. Sitä on hankala huomioida suunnitteluprosessissa, koska siihen liittyviä kitka- ja kulumismekanismeja ei tunneta riittävän tarkasti, Hintikka kertoo.

Hintikka tutki kitkaa, kitkaväsymistä ja värähtelykulumista kokeellisin menetelmin. Hän keskittyi erityisesti kitkan karakterisointiin ja kitkamekanismien selvittämiseen.

– Tavallisesti liitospintojen välistä kitkaa kuvataan kitkakertoimen avulla, mutta tutkimustulosten mukaan yksi kitkakerroin ei riitä kuvaamaan kitkaväsytetyn kosketuksen kitkaa. Värähtelykuluminen vaurioittaa liitospintoja paikallisesti kasvattaen kitkan hyvin suureksi, minkä voi johtaa lopulta väsymisvaurioon, Hintikka kertoo.

Kitkaväsytetyn kosketuksen vauriomekanismien ymmärtäminen mahdollistaa uusien kehittyneiden koneenosien suunnittelukriteerien määrittelyn, mikä onkin yksi jatkotutkimuksen aiheista.

Väitöstilaisuus maanantaina 27.6.2016

Diplomi-insinööri Jouko Hintikan materiaaliopin alaan kuuluva väitöskirja Fretting Induced Friction, Wear and Fatigue in Quenched and Tempered Steel (“Kitka, Värähtelykuluminen ja Kitkaväsyminen Nuorrutusteräksessä”) tarkastetaan Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) teknisten tieteiden tiedekunnassa maanantaina 27.6.2016 kello 12.00 alkaen Konetalon salissa K1702 (Korkeakoulunkatu 6, Tampere). Vastaväittäjinä toimivat professori David Nowell (University of Oxford, Iso-Britannia) ja professori Braham Prakash (Luleå University of Technology, Ruotsi). Tilaisuutta valvoo professori Arto Lehtovaara TTY:n materiaaliopin laitokselta.

Jouko Hintikka työskentelee tutkijana TTY:n materiaaliopin laitoksella Tribologia ja koneenosat -tutkimusryhmässä.

Lisätietoja: Jouko Hintikka, 0408490576, etunimi.sukunimi@tut.fi

23.04.2024 9.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
17.04.2024 11.00Bosch Rexrothin liikevaihto kasvuun vuonna 2023 ? haasteita vuonna 2024
15.04.2024 8.00Merkittävä virstanpylväs automaatioliiketoiminnassa: Valmet lanseeraa uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 14.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
08.04.2024 11.00Sami Jerkku Marine Diesel Finland Oy:n toimitusjohtajaksi
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.04.2024 10.00VTT:n vuosi 2023: Liikevaihto vahvistui ja asiakastyytyväisyys koheni

Siirry arkistoon »