Yhteystiedot

Ammattilehti.fi
Vironkatu 9, 00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi

Janne Jokela
janne.jokela@ammattilehti.fi
050 412 9030

Taneli Jokela
taneli.jokela@ammattilehti.fi
050 320 8174

Tero Lahtinen
tero.lahtinen@ammattilehti.fi
050 464 7972

Satunnaiset kuvat

Yli puolet innovoineista ilmoitti ympäristöhyötyjä tuottavia innovaatioita

02.06.2016 8.00

Yli puolet vuosina 2012–2014 innovaatioita käyttöönottaneista yrityksistä otti ilmoituksensa mukaan käyttöönsä ympäristöhyötyjä tuottavia innovaatioita.

Teollisuudessa osuus oli 71 prosenttia ja palveluissa 50 prosenttia innovoineista. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen tutkimukseen yritysten innovaatiotoiminnasta vuosina 2012–2014, mikä oli osa laajempaa EU-tutkimusta.

Yleisimmin innovaatioiden tuottamana ympäristöhyötynä yritykset nimesivät tehokkaamman energiankäytön ja pienentyneen hiilijalanjäljen. Tuotannonaikaisia ympäristöhyötyjä ilmoitettiin käytännössä yhtä yleisesti kuin lopputuotekäytön aikana saavutettavia ympäristöhyötyjä. Tärkeimpinä syinä ympäristöhyötyjä tuottavien innovaatioiden käyttöönottoon yritykset näkivät korkeat energia-, vesi- tai materiaalikustannukset, ympäristösäännökset sekä yrityksen maineen parantamisen

Kaikkiaan innovaatiotoimintaa harjoittaneiden osuus tutkittujen toimialojen ja kokoluokkien yrityksistä vuosina 2012–2014 oli 55 prosenttia. Valtaosa näistä oli ottanut käyttöönsä innovaatioita.

Tutkimuksen kartoitus digitalisaation merkityksestä yritysten liiketoiminnassa osoitti digitalisaation olevan selkeästi merkittävämpää innovaatiotoimintaa ilmoittaneille yrityksille kuin yrityksille, jotka eivät raportoineet innovaatiotoimintaan liittyvistä toimista ajanjaksolla 2012–2014. Kaikista tutkimuksen yrityksistä esimerkiksi noin kolmannes arvioi digitaalisten tuotteiden merkityksen yrityksen liiketoiminnassa suureksi tai kohtalaiseksi. Innovaatiotoimintaa ilmoittaneiden osalta vastaava osuus oli 47 prosenttia ja muiden yritysten osalta 21 prosenttia.

Valtaosa tutkituista yrityksistä ei kokenut hyödyntäneensä big dataa tai julkisen sektorin avointa dataa yrityksensä liiketoiminnassa vuosina 2012–2014. Datan käytön markkinoinnissa arvioi merkitykseltään suureksi tai kohtalaiseksi 17 prosenttia yrityksistä, kun esimerkiksi tuotantoprosessin hallinnassa datan käytön koki merkittäväksi 15 prosenttia yrityksistä.

Tutkimuksessa tiedusteltiin lisäksi muun muassa julkisten hankintasopimusten ja niiden toteuttamiseen liittyneen innovaatiotoiminnan yleisyydestä. Kaikkiaan kolmanneksella kaikista yrityksistä oli vuosina 2012–2014 hankintasopimuksia tuotteiden tuottamiseksi julkisen sektorin organisaatioille. Kuusi prosenttia näistä eli pari prosenttia kaikista yrityksistä raportoi sopimusten toteuttamiseen liittyneestä innovaatiotoiminnasta niin, että sopimus edellytti innovaatioita. Sen sijaan hieman useammin yritykset harjoittivat sopimusten toteuttamiseen liittyviä innovaatiotoimia ilman, että sopimus edellytti innovaatioita. Näin raportoi seitsemän prosenttia kaikista yrityksistä.

Lähde: Innovaatiotoiminta 2014, Tilastokeskus

23.04.2024 9.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
17.04.2024 11.00Bosch Rexrothin liikevaihto kasvuun vuonna 2023 ? haasteita vuonna 2024
15.04.2024 8.00Merkittävä virstanpylväs automaatioliiketoiminnassa: Valmet lanseeraa uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 14.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
08.04.2024 11.00Sami Jerkku Marine Diesel Finland Oy:n toimitusjohtajaksi
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.04.2024 10.00VTT:n vuosi 2023: Liikevaihto vahvistui ja asiakastyytyväisyys koheni

Siirry arkistoon »